Serier | Anmeldelser

Anmeldelse: ‘Bag enhver mand’ serverer aktuel kønsdebat i en letfordøjelig indpakning

Af
Ann Lind Andersen
27. december 2023
bag enhver mand anmeldelse
Bølgerne går højt i køkkenet i Julie Rudbæk og Jesper Zuschlags serie ‘Bag enhver mand’ / Foto: Jan Bastian Muñoz Marthinsen / DR

Del artikel

Makkerparret Julie Rudbæk og Jesper Zuschlag har med serien ‘Bag enhver mand’ kastet sig over de sociale spilleregler efter #metoo. Det er både sjovt, skarpt og tankevækkende.

Bag enhver mand

Streamingtjeneste: DRTV
Premieredato: 29. december 2023
Genre: Komedie, drama
Instruktør: Julie Rudbæk, Jesper Zuschlag
Manuskriptforfatter: Julie Rudbæk, Jesper Zuschlag
Medvirkende: Julie Rudbæk, Jesper Zuschlag, Ann Eleonora Jørgensen, Ari Alexander, Anders Brink Madsen, Morten Brovn, Eva Jin m.fl.
Produktionsår: 2023
Land: Danmark
Antal afsnit: 8

Klap bagi og kommentarer om folks udseende ved vi alle godt på nuværende tidspunkt er et no-go. Eller det gør i hvert 90 % af os. Men det bliver straks mere gråzone, når det kommer til spørgsmål om, hvordan en chef må tale til sine ansatte, og om der nu er reel ligestilling på arbejdspladserne. Især i brancher, der er mandsdominerede.

En serie, der handler om lige netop det, kan lyde som en tør omgang kønsdebat, men det er ingenlunde, hvad den nye, danske serie Bag enhver mand byder på. Til trods for, at det er lige netop, hvad den handler om.

Chef af den gamle skole

I serien følger vi to karakterer. Der er Michael (Jesper Zuschlag), der er en velrenommeret køkkenchef på den højt besungne restaurant ‘Værk’ (og nej, fordi serien foregår i en restaurant, minder den på ingen måde om The Bear). Han er kok af den gamle (og stadig aktuelle) skole. Den slags, der ikke er bange for at svine sine ansatte til, helst med publikum på i form af de andre medarbejdere, og som ikke rigtig regner sine kvindelige kokke som lige så gode som sine mandlige.

Ind fra højre kommer den nye souschef, Naja (Julie Rudbæk), der er hyret af ejeren Vibeke (Ann Eleonora Jørgensen) til at bringe fornyelse til restauranten, for ‘brandingens skyld’. Hun har mange velmenende idéer – så som at tale med personalet og at indføre vegetariske retter – og kommer uvægerligt til at clashe med Michael.

En kamp om magt

Serien følger de tos magtkamp, og i det hele taget er spørgsmålet om magt seriens hovedkerne. For er det ikke den, der korrumperer både store ambitioner og selv den bedste vilje? Og får man først smag for den, er det svært ikke at ville have mere.

De dynamikker ser vi udfolde sig i en række situationer med både de to hovedkarakterer, deres chef, der er prototypen på den ærgerrige karrierekvinde, og restaurantens forskellige medarbejdere.

Dialogen er skarpt skrevet og rammer ned i genkendeligheden i tidens debatter. På den måde er der ingen tvivl om, at Zuschlag og Rudbæk er to af nutidens stærkeste manuskriptforfattere, når det gælder om at ramme tidsånden. Det viste de både med deres serie 29 og med deres nylige romantiske komedie Elsker dig for tiden.

Gråzoner uden firkanter

I Bag enhver mand er der mere alvor end i deres tidligere projekter, og det klæder dem også at ville noget. Noget kønspolitisk, ligefrem. Uden at det af den grund bliver bombastisk og firkantet. Der er plads til nuancer, og ingen karakterer er udelukkende sorte eller hvide. Sympatien for hvilke karakterer, man holder med, bølger frem og tilbage, hvilket også er meningen. Og netop dét er seriens største styrke.

Effekten for mit vedkommende er dog også, at jeg bliver mere ramt på tanken frem for følelsen. Den omvendte reaktion i forhold til den, jeg havde på 29. Serien forbliver oppe i hovedet og kan ikke mærkes i maven.

På en knivsæg

Det er Zuschlag og Rudbæk selv, der spiller hovedrollerne, og det gør de med vanlig tæft for oprigtighed og en underliggende humor.

I persongalleriet omkring dem bliver de bakket op af gode præstationer af Anders Brink Madsen, Morten Brovn, Ari Alexander og Eva Jin, der forstår at balancere på knivsæggen af komik og at tage karaktererne alvorligt, uden at det kammer over i karikatur. Noget, teksten godt kan tendere en smule til. Her tænkes på de to ikkedanske opvaskere (det var, hvad repræsentationen kunne blive til, nu vi er i woke-hjørnet) og en lidt for overtegnet kvindelig boss (overtegnet, fordi man ikke dykker ned i hendes karakter).

Et stærkt makkerpar

På trods af de ting er Bag enhver mand et velkomment bud på en dansk serie, der både kan være sjov og sige noget reelt om vores samtid. Som kan få os til at grine over de dysfunktionelle sociale og seksuelle dynamikker, der foregår omkring vores adfærd og samtidig åbne vores øjne for, hvor fucked up den ‘gamle måde’ at opføre sig på, er. Vist frem og fortalt på en nærmest kærlig facon uden den underliggende spydighed, der f.eks. præger en serie som Orkestret, der tematisk bevæger sig om det samme (selv om den også er sjov).

Rudbæk og Zuschlag understreger med deres nye serie, at de kan noget, som meget få i dansk serieland kan lige nu: At skrive karakterer, man kunne møde lige rundt om hjørnet – hvis man ikke allerede har mødt dem – og situationer, der føles som nogle, der foregår lige nu. På den måde er Bag enhver mand en serie af vores tid, af vores nutid, sat i en yderst underholdende og reflekterende ramme.

Vil du lytte til Vi Elsker Serier? Så lyt til vores podcast 'Det, vi elsker', hvor vi en gang om ugen dykker ned i de største nyheder fra kulturens verden. Du kan lytte til podcasten i appen Ally, i Apples podcast-app eller på Spotify:

Del artikel

Andre Serier | Anmeldelser