Anmeldelse af Krypton

(Anmeldelsen er baseret på de første to afsnit)

Flere af de hardcore Superman-fans blev lidt usikre, da SyFy annoncerede at de havde en ny Superman-serie på bedding, men uden Superman. Det er jo blevet moderne at lave serier om superhelte uden superhelten selv (Gotham) så det var ikke til at vide, hvad resultatet ville blive.

(Foto: Krypton/DC Entertainment)

Der slap ikke mange nyheder om serien ud under produktionen, og alt hvad vi fik lov at se var nogle (indrømmet) flotte setbilleder og et par enkelte skud af hovedrollerne. Intet om plottet. Mange tog det som et tegn på at serien var dårlig, på samme måde som Inhumans , der viste sig at være en fuser, mens andre regnede med at de brugte den såkaldte ”Mystery Box”-teknik hvor man intet afslører for at hype spændingen op hos seerne. Seriens skaber er David S. Goyer, som hidtil har været mest kendt for at skrive manuskript til de tre Batman-film, samt to af de nye Superman-film. Jeg regnende selv med det sidste, fordi han trods alt kender Superman ret godt, men frygtede selvfølgelig det værste.

Nu er serien her på HBO Nordic og med nye afsnit hver torsdag. Jeg har set de to første episoder for lige at se om det overhovedet er noget, I skal bruge jeres tid på. Og ja – det er det faktisk!

Lad mig dog sige med det samme: Serien har intet som helst at gøre med det filmunivers, vi ser i Man of Steel, Batman vs. Superman, Wonder Woman og Justice League, og som Goyer selv var med til at skabe, selvom der er mange små hints til universet. Den har heller intet at gøre med de gamle film med Christopher Reeve, selvom de genbruger enkelte musikstykker fra dem. Og den har slet intet at gøre med det fælles DC-univers, der er blevet skabt i serierne Arrow, The Flash, Supergirl og Legends of Tomorrow. Den er i sit helt eget, isolerede Superman-univers.

(Foto: Krypton/DC Entertainment)

Krypton foregår (sjovt nok) på Supermans hjemplanet, to generationer før han selv bliver født, og planeten i øvrigt går under. Krypton har i tegneseriernes verden, og til dels i de nye film, været fremstillet som et samfund med enorm videnskabelig distance til livet, med et folk der blev genetisk fremavlet til at være perfekte til det job de udførte og med et ledende råd, der bestemte over planeten. Der sker åbenbart meget på de næste 80 år, for det Krypton, vi ser i denne serie er et dystert, ultravoldeligt kastesamfund, hvor familiernes navne er knyttet direkte sammen med deres position og rang. Politiet holder orden med jernhånd, og planetens de facto leder er en religiøs leder, der kalder sig ”The Voice of Rao”. En creepy mand med maske på, som ikke selv håndhæver magten, men har sin magistrat Daron-Vex til at gøre det beskidte arbejde.

Vor helt er Seg-El er Kal-El/Supermans bedstefar, og han er i seriens start en ung mand. Faktisk er han i den allerførste scene kun en dreng, da vi ser ham overvære sin egen bedstefar Val-Els henrettelse på The Voice of Raos ordre. Han har nemlig tilladt sig at stole på videnskaben fremfor religion, og har advaret mod en trussel, der kunne betyde planetens undergang. Hvis det virker bekendt, er det fordi det er den samme situation, Supermans far Jor-El selv vil stå i cirka 80 år senere…

(Foto: Krypton/DC Entertainment)

Val-El advarede dog ikke mod en geofysisk katastrofe, som Krypton senere skulle rammes af. Hans trussel kommer udefra. Han har opdaget en intergalaktisk trussel som nærmer sig Krypton. Et magtfuldt rumvæsen, der lægger verdener i ruiner og stjæler en enkelt by fra hver planet, han har ødelagt. Et væsen, som normalt kaldes ”The Collector of Worlds”, men som i virkeligheden hedder… Brainiac!

Brainiac er en af de skurke som vi fans har ønsket os at se på film i lang tid. Han er en ond, kunstig livsform som er hyperintelligent og flyver rundt i et rumskib med næsten samme våbenkraft som Dødsstjernen. Han er en af Supermans allerfarligste og mest dødbringende fjender, og hver gang han har været tæt på at komme med i en film, er han blevet smidt ud, fordi han ville være for dyr at lave. Men her er han. Endelig, fristes man til at sige. Selvom han så ikke dukker op før senere i sæsonen…

Seg-El og hans familie blev ved bedstefaderens henrettelse frataget deres families rang og navn. Og da Seg-El er blevet voksen er han blevet lidt af en bølle, der hænger ud i barer og drikker sig fuld, mens han hemmeligt har et kærlighedsforhold til Lyta-Zod, som en dag vil få et barnebarn der bliver general og kæmper imod Superman. Forholdet er hemmeligt, fordi ægteskaber er noget, familien bestemmer, og ægteskaber i det store og hele indgås som en form for alliancer, præcis som i Game of Thrones. De to unge ved udmærket at de ikke har en chance for at få hinanden, men er alligevel tæt forbundet.

(Foto: Krypton/DC Entertainment)

I første afsnit dukker der en fremmed op, som bringer uorden i Seg-Els liv. En fyr med en underlig kasket på hovedet, og som taler mærkeligt. Han siger, at han hedder Adam Strange, og at han er en tidsrejsende, sendt fra jorden, for at standse et ondt plot som skal forhindre at Seg-Els barnebarn nogensinde bliver født, vokser op og bliver den største helt galaksen nogensinde har set. Og som bevis har han medbragt en flot, rød kappe…

Så er historien ellers i gang. På sin vis føles det underligt at en serie fyldt med referencer til Superman slet ikke har ham som medspiller – men efter andet afsnit synes jeg faktisk ikke, det gjorde så meget.

Serien er visuelt meget anderledes end de andre tv-serier fra DC universet. Dels er den som nævnt meget mørk, næsten post-apokalyptisk i sin stil, dels er alle skuespillerne (Adam Strange undtaget) fra Storbritannien med britisk accent. Det føles som en dejlig afveksling fra alle de serier, vi har set indtil nu, og højner, i hvert fald for mig, underholdningsværdien. Effekterne i baggrunden og kulisserne er der virkeligt gjort noget ud af, og det er rart at se, at der ikke er sparet på noget.

Men er serien spændende? Ja, det er den. Især fordi jeg sidder og venter som et lille barn på at Brainiac dukker op, men mest af alt fordi den faktisk har en smule Game of Thrones-følelse i det politiske spil, som Seg-El kastes ud i, da han pludselig får en chance for at få sin families ære tilbage. Følelsen af alliancer, hvor man ikke rigtigt stoler på den anden, dobbeltspil og dristige planer fik i hvert fald mig til at sammenligne de to, og fordi der ikke er noget superhelte-følelse i den (folk på Krypton havde ikke superkræfter, det var først noget, Superman fik da han kom til jorden!) kan seere der ikke bryder sig om superhelte, men godt kan lide science fiction, også se med.

(Foto: Krypton/DC Entertainment)

Som sagt er serien alene i sit univers. De har da også leget voldsomt med selve Superman-myten og ændret ting, jeg slet ikke forstår. For eksempel er FantomZonen, som i tegneserien og filmene altid har været et fængsel for Kryptons farligste forbrydere, nu blevet til en form for super-hurtig rejse gennem hyperrummet, og Val-El har selv rejst universet tyndt gennem den, og blandt andet besøgt jorden. Adam Strange er lidt uden for sin normale rolle som rumrejsende og superhelt, og er nu en helt almindelig fyr. Hele samfundet på Krypton er meget, meget anderledes end det har været beskrevet tidligere, hvor der altid har været gjort en dyd ud af at Krypton var et meget stabilt samfund, uændret i hundredevis af år, og at Jor-Els advarsel om verdens undergang derfor var helt uforståelig for de andre borgere, som ikke kunne tro noget kunne ændre sig. Man kan af og til undre sig over, hvorfor man overhovedet bruger en tegneserie som basis, når man laver så meget om på den. Men det er faktisk sagen uvedkommende. For som sagt er den rigtigt spændende, hvis man ikke er 100 % purist.

Serien får 10 afsnit til at starte med, og vi ved endnu ikke om den bliver fornyet. Det håber jeg faktisk den gør med mindre, selvfølgelig, at de får hele historien afsluttet på de 10 afsnit. Der er ingen grund til at blive ved længere end man skal. En lektie, Marvel-serierne på Netflix godt kunne lære noget af.

Jeg giver serien 4 ud af 6 hjerter efter de første to episoder. Jeg forventer at den går op efterhånden som de næste episoder bliver sendt. Og jeg ærgrer mig lidt over at ikke kunne vente til serien var slut med at se den på én gang, for jeg er meget spændt på, hvad der sker.