Anmeldelse af Anne with an E

Hører du til en af de mange, som elsker 80’er-klassikeren Anne fra Grønnebakken? Hvor Megan Follows leverer en inspireret præstation som den forældreløse Anne Shirley, der ved en fejl ender hos Matthew og Marille Cuthbert, som egentlig ville adoptere en dreng? Så synes du måske, at det er noget nær helligbrøde, at der nu er lavet en ny fortolkning i serieform af Lucy Montgomerys klassiske romaner om Anne. Men du tager fejl, hvis du dømmer NetflixAnne with an E ude. Der er sket meget siden 1985, hvor den gamle serie stammer fra, og kildematerialet har godt af at blive genfortolket. Anne with an E udmærker sig for sin realisme, og på den måde adskiller den sig meget fra sin forgænger. Anne Shirley havde et hårdt liv, før hun kom til Grønnebakken, og det er Anne with an E ikke bange for at dykke ned i.

(Foto: Anne with an E/Netflix)

En skuespilpræstation ud over det sædvanlige

Serieverdenen er lige nu nærmest overbefolket med dygtige skuespillere, som lægger hjerte og sjæl i deres arbejde. Men Amybeth McNulty, der spiller Anne, leverer noget ganske særligt. Hun spiller med så meget nerve og troværdighed, at det må betragtes som et decideret gennembrud for den unge skuespillerinde. Fra det øjeblik vi ser hende første gang i toget på vej til sit nye liv, mærker man hende. Angst og håb lyser i hendes smalle ansigt. Hun nærmest kanaliserer Anne, og man tror i den grad på, at hun viser os, hvordan det var at være en forældreløs pige i starten af 1900-tallet i Canada. Hun har også virkelig godt materiale at arbejde med. Anne falder nemlig ikke med det samme til i sine nye omgivelser i den lille by Avonlea, for hun er mærket af sine tidligere oplevelser. Hun kommer derfor til at sige og gøre ting, der ikke opfattes som passende i det konservative miljø, hun pludselig befinder sig i, og hendes klassekammerater og deres forældre ser på hende med skepsis. Det gør ondt i hjertet at se, og det er i høj grad McNultys fortjeneste.

”It doesn’t make sense that girls aren’t allowed to do farm work, when girls can do anything a boy can do. And more!”

Det hele går op i en højere enhed

Nu har jeg nævnt Amybeth McNulty, og hun er vitterligt fantastisk, men alle skuespillerne er gode, dialogen er levende, og handlingen er dynamisk. Det skal ikke nægtes, at forfatterne har taget friheder med Montgomerys bøger, men det er en god ting i den her sammenhæng. Anne with an E prøver ikke at gengive bøgerne ord for ord. I stedet dykker de ned i materialet og ser bagved. Man ser flashbacks fra Annes tidligere liv som plejebarn/arbejdshest hos forskellige familier, der behandlede hende ganske forfærdeligt, og det giver en god forståelse for, hvorfor hun til tider er så virkelighedsfjern. Fantasien var hendes eneste flugt. Hun kæmper for at få lov til at blive hos Matthew og Marilla, men hun er stolt og vil ikke blive for enhver pris. Og livet i Avonlea er heller ikke let. Allerede i første sæson bliver beboerne på Grønnebakken udfordret på flere fronter, og der er mere spænding, end vi er vant til fra serien i 80’erne.

Anne with an E er en usædvanligt godt sammensat serie. Rammerne er smukke med vilde landskaber og blomsterfyldte marker, som passer godt til historien om den sammensatte pige, der kæmper så hårdt for at få et godt liv. Og serien er ikke kun barsk, der er masser af varme og humor også. Men det er ikke åbenlys humor, der får dig til at le højt. Den får dig til at smile, ligesom den til tider kan gøre dig ganske rørt. Jeg er ikke bleg for at sige, at den bragte følelserne frem i mig. Anne with an E får min varmeste anbefaling, for den er ganske simpelthen en fremragende serie.

Første sæson af Anne with an E ligger på Netflix, og optagelserne til sæson 2 gik i gang i november 2017. Der er masser af gode historier at tage af fra de 6 bøger om Anne, så det bliver spændende at se, hvordan de fortolker dem, når vi senere på året får sæson 2 at se.