Anmeldelse af Castle Rock

(Foto: Castle Rock/Hulu)

‘Shared universes’ er det store hit i Hollywood for tiden. Marvels superheltefilm-univers, DC’s tilsvarende, Universals ’Dark Universe’ med alle monstrene som lige er startet – alle vil være med på vognen. Og ligesom ’Dark Universe’ har HBO Nordic nu en serie, der er starten på et ‘delt univers’, nemlig fra den største gysermester af dem alle: Stephen King.

(Foto: Castle Rock/Hulu)

Serien Castle Rock blev markedsført som en måde at føre alle de mange historier, King har skrevet, sammen i én stor verden deraf mærkatet ‘delt univers’. De få teasere, vi fik at se, antydede ting som Overlook Hotel fra Ondskabens Hotel, klovnen Pennywise fra It og den dystre apokalyptiske verden i Det mørke tårn. Lad mig sige med det samme – hvis man forventer det, bliver man slemt skuffet. For Castle Rock antyder ganske rigtigt at alle de forskellige King-bøger og film har fundet sted… men det var dengang. Nu er vi i 2018 – og alle de ting, vi ser af henvisninger til de berømte historier, er i avisudklip eller henvisninger så som ”Kan du huske dengang med hunden?” Det er lidt ærgerligt, at der er så lidt af Kings egen historie, og allerførst blev jeg dybt skuffet. Der er sågar kun én karakter med fra Kings bøger – Sherif Alan Pangborn, som var hovedperson i både Mørkets halvdel og Begærets Butik/Needful Things, men som nu er en gammel, bitter mand (og ja, en anden figur, betjent Ridgewick, har en lillebitte rolle i episode 2 – men ikke noget der betyder noget for plottet).

Historien er derfor IKKE Kings – men den er i hans verden og hans univers. I al sin enkelthed begynder historien med at da den gamle fængselsinspektør dør, finder man en fange, han har holdt indespærret i et bur nede i den aflukkede fløj. En ung mand, som ikke kan sige sit navn og er et nærmest uvirkeligt væsen. Han kaldes ”The Kid”, og det eneste han kan sige da han bliver fundet, er navnet Henry Deaver. Det er navnet på en ung mand, der som barn boede i Castle Rock, men nu er blevet advokat med speciale i dødsdømte fanger. Han kommer hjem til sin barndomsby, da der bliver ringet efter ham, og han bliver advokat for ”The Kid”.

(Foto: Castle Rock/Hulu)

Den tidligere fængselsinspektør, som spilles af Terry O’Quinn, som mange vil huske fra Lost og 666 Park Avenue har en slags fortællerrolle. Selvom han dør i en af de første scener af første episode, laver han en nærmest Desperate Housewives-agtig alvidende fortæller, hvor han snakker om de hemmeligheder, byen Castle Rock har. Og der er mange – ikke mindst Henry Deaver selv har hemmeligheder, for han forsvandt som barn ude i skoven i flere dage midt om vinteren, og han bliver regnet ansvarlig for sin fars død. Andre beboere i The Rock (som byen kærligt kaldes af indbyggerne) har andre dystre ting i bagagen, både af mere ”almindelig” og overnaturlig karakter, men de skal ikke afsløres her.

Castle Rock blev slået op som en gyserserie – men det er den ikke. Det er ikke den nye Stranger Things, og der er ingen monstre med tentakler og i det hele taget ikke meget uhygge. Jeg fik kun min puls op en enkelt gang – men det var så til gengæld også et godt skræmme-øjeblik. Det, serien er, er en thriller-serie, et mysterium med en masse forskellige lag og nogle faktisk ret spændende karakterer. Selvfølgelig vil der komme noget uhygge – og man kan godt fornemme hvorfra det vil komme! – men det er allermest en karakterdrevet spændingsserie. Og hvis du er til den slags – så er det helt klart en af sommerens bedste serier.

(Foto: Castle Rock/Hulu)

Hvis du vil give serien en chance, så se alle de første tre episoder samlet. Døm ikke kun efter den første. Jeg synes helt sikkert den er et kig værd. Om ikke andet – så for at finde alle de små King-referencer, der er drysset rundt omkring…

(anmeldelsen er baseret på de første 3 episoder)