Anmeldelse af Easy

(Foto: Easy/Sparrow Grass)

Antologi-serien Easy Netflix – der kan betegnes som et drama med komedie-tendenser – er både skabt, skrevet og instrueret af Joe Swanberg. I otte kortere episoder (ca. 30 min.) følger vi en række karakterer, hvis historier vikles ind i hinanden. Hovedfokus i serien er, hvordan disse personer tackler kærligheden, parforhold og seksuelle temaer.

(Foto: Easy/Sparrow Grass)

Første episode starter lige på og hårdt. Til en privat fest dukker følgende påstand op i en samtale mellem venner: Hvis et par påtager sig traditionelle og normative kønsroller, vil resultatet være: Mere sex!. Altså: En mand skal være (stereotypt) mandig og en kvinde ligeså kvindelig. Dette vil – i følge den undersøgelse, der refereres til – være lykken for det pågældende pars samliv. Vi følger derefter Andi og Kyle, der på ingen måde lever op til de traditionelle kønsroller, og deres forsøg på at teste ovenstående hypotese via udklædning og rollespil. Om eksperimentet er en entydig succes er svært at vurdere (serien lægger ofte op til åben fortolkning), men én ting er sikkert: Det strandede sexliv bliver søsat igen.

Hvor første episode altså omhandler muligheden for at give nyt liv til et parforhold der er kørt fast, har de resterende afsnit hver deres distinkte problemstilling: Anden episode omhandler homoseksualitet og veganisme, og moralen i denne historie er, at forskellighed ikke er en forhindring for at to mennesker kan finde sammen og elske hinanden. Afsnit tre – Brewery Brothers – drejer sig om parforhold, børn og commitment og ikke mindst om to meget forskellige brødres forsøg på at finde fælles fodslag. Fjerde episode omhandler eks-kærester og utroskab, mens afsnit fem – Art and Life – beskriver det noget ukonventionelle forhold mellem en midaldrende graphic novel-forfatter og en ung performance-kunstner.

(Foto: Easy/Sparrow Grass)

Sjette episode kredser om en eksperimenterende trekantsoplevelse mellem en mand (Orlando Bloom), hans kæreste (Malin Åkerman) og deres barns babysang-lærer (Kate Micucci). Det efterfølgende afsnit – Chemistry Read – fokuserer på to kvinders kamp med ‘den svære afslutning’ på henholdsvis deres forhold og ungdom. Ottende og sidste episode – Hop Dreams – afslutter bryggeriafsnittet om de to brødre og runder dermed serien fint af.

Hvert afsnit fungerer som en lille afsluttet fortælling med novelle-karakter. Alt er ikke udpenslet og der efterlades – som nævnt ovenfor – ofte rum til ens egen vurdering og fortolkning, hvilket jeg virkelig godt kan lide. Stilen er til topkarakter. De første tre episoder var dog lidt for feel good til min smag. Der manglede kant og spænding i historierne, men jeg synes at det fra afsnit 4 – Controlada – bliver markant bedre, og derfra er det som om, serien finder sig selv. Så hold ud hvis du synes starten er lidt træg.

(Foto: Easy/Sparrow Grass)

Det er tydeligt, at Joe Swanberg har ønsket at beskrive moderne par-, kærligheds- og sexforhold fra så mange vinkler som muligt – og jeg synes faktisk det lykkes meget godt. Han når rundt om både familieliv, søskende, homoseksualitet, utroskab, sexsuelle fantasier, aldring og kærlighedens håb og drømme. Eneste kritikpunkt i forhold til behandling af temaerne er – efter min mening – at det når alt kommer til alt i størstedelen af tilfældene bliver lidt ufarligt. Det er langt hen ad vejen de ‘rigtige’ holdninger, der kommer til udtryk. Det er klart, at man som film- og serieskaber har et budskab med en tilhørende etik, som man ønsker at udtrykke. Men man kan jo også levere denne ved at vise det modsatte af, hvad man går ind for, og dermed give handlingen den kant, jeg synes mangler i Easy. Igen er Controlada – som jeg tolker afsnittet – det tætteste vi kommer på en kontroversiel og ‘farlig’ beskrivelse af et ømtåleligt emne (i dette tilfælde utroskab).

(Foto: Easy/Sparrow Grass)

Easy er en fin lille serie, og med fare for at blive corny, har det været let at bedømme den. 4 hjerter skal den have. Den er hverken i nærheden af 3 eller 5. Jeg elsker formen med kortere afsnit, der skærer alt ned til det essentielle og jeg er overbevist af stort set alle skuespilpræstationerne. Dog mangler serien – som anført ovenfor – måske lidt kant. Ofte er handlingen en smule forudsigelig, og overraskelsesmomenterne er derfor ikke mange.

Jeg vil dog klart anbefale Easy til dem, der godt kan lide serier om det svære og det sjove i parforhold, kærlighed og sex. Og så er der bare noget befriende over serier med korte afsnit, hvor man ikke nødvendigvis behøver at afsætte over en time til et enkelt afsnit. Serier som Westworld, Twin Peaks mfl. kan – qua deres længde – naturligvis byde på en højere grad af nuancer, men serier som Easy har uden tvivl også deres berettigelse. Skulle du falde for serien, er sæson 2 ligeledes tilgængelig på Netflix.