Anmeldelse af Gilmore Girls

(Foto: Netflix)

Der findes næppe en serie, der er mere gennemsyret af hygge end Gilmore Girls. Den foregår i den lille idylliske by Stars Hollow i Connecticut, som er befolket med en hel hær af skæve eksistenser. Omdrejningspunktet er den hurtigt snakkende Lorelai Gilmore og hendes 16-årige datter, Rory. Lorelai blev gravid som 16-årig, noget der skuffede hendes rige og konservative forældre dybt. De forsøgte at få deres datter til at gifte sig med faren til barnet og havde lagt en plan for det unge pars fremtid, men Lorelai nægtede. Hun var rebelsk og ville ikke giftes, og da hun havde fået barnet, stak hun af hjemmefra og fik et job på en kro. Her boede og arbejdede hun først som stuepige og senere som bestyrer, mens hun klarede sig som enlig mor, langt væk fra sine forældres indflydelse.

Lorelais fremmedgjorte forhold til sine forældre ændrer sig i seriens første afsnit, da hun er nødt til at bede om deres hjælp for at betale for sin datters privatskole. Det vil de gerne – på den betingelse, at Lorelai og Rory kommer til middag hos dem hver fredag aften. Meget af seriens handling derefter tager udgangspunkt i Lorelais komplicerede forhold til forældrene, især til hendes mor, Emily.

Det lyder måske dramatisk – og det er det også, men der sker kun meget lidt i Gilmore Girls, som ikke har en snert af humor. Dialogen er noget af det bedste, der er skrevet i tv-serie-verdenen i de sidste mange år. Ordene flyder ud af personerne i et tempo, som få kan efterligne, og det er tydeligt, at skuespillerne nyder det, de har at arbejde med. Selv de mindste bipersoner i den lille by Stars Hollow stråler i deres roller. Det er umuligt at nævne alle de sære personligheder, man møder i Gilmore Girls – se serien i stedet. Der er virkelig kælet for detaljerne, hvad persongalleriet angår.

Et af de mange andre steder hvor Gilmore Girls skiller sig positivt ud fra næsten alle andre tv-serier, er den måde, den fremstiller teenagere på. Rory er 16 år, da serien begynder. Hun er højt begavet og ambitiøs med store planer for fremtiden. Hendes største ønske er at komme på Harvard University og studere journalistik. Hun arbejder hårdt mod målet, laver sine lektier, skriver for skolebladet og sidder i elevrådet. Så kunne man tro, at en amerikansk serie ville være fristet til at vise hende som den stereotype nørd. Men Rory er sød og køn og vellidt. Det er fantastisk at se en teenager i en tv-serie, der ikke bliver fremstillet som en ligeglad festabe. Vi følger Rory hele vejen fra det krævende private gymnasium Chilton (i skoleuniform og det hele!) og videre til Yale University (hun kom også ind på Harvard, men valgte Yale i stedet). Rorys veninder er ligesom hende selv ambitiøse og intelligente med stærke planer for livet. Og det er virkelig en af seriens styrker – de stærke og meget virkelige unge kvinder, som driver handlingen fremad.

Der er 7 sæsoner i den oprindelige serie, og de ligger alle på Netflix. De første 6 sæsoner er alle skrevet og skabt af Amy Sherman-Palladino og hendes mand Daniel Palladino. Men efter sæson 6 forlod de serien. Sæson 7 lider under deres fravær. Dialogen er ikke lige så frisk og original, og det er, som om luften går lidt af ballonen. Trods det skal sæson 7 ses – om ikke andet så fordi den fortsætter historien om Lorelai og Rory på en troværdig måde. Og fordi Netflix sidste år genoplivede serien med Gilmore Girls: A Year in the Life – en miniserie, der tog historien op 10 år senere.

Alt i alt – se Gilmore Girls. Det er en fantastisk serie, som er rig på humor, drama, sære, men elskelige personer, smukke omgivelser – og hygge! Den er perfekt til seriemarathon en søndag eftermiddag.

Denne anmeldelse er skrevet af Rikke Alrø