Flaked – Anmeldelse af sæson 1

Denne fiktive dramakomedie foregår i Venice beach kvarteret i Los Angeles. Hovedpersonen Chip, der spilles ret præcist og dygtigt af Will Arnett, viser en alkoholiker, der drikker engang imellem, og samtidig er mødeleder på et lokalt AA møde. Som mange andre alkoholikere med ubehandlet alkoholisme, og til sin egen selvfede selvretfærdighed lever han et dobbeltmoralsk liv. Plottet går ud på, om han bliver afsløret i sine løgne eller ej, som går mest ud over hans bedste ven, som han samtidig bor til leje hos. Hans største bedrift er at han har designet en trebenet stol, som han bruger i sin jagt på at score hans vens kæreste.

flaked

Serien udstiller alkoholikerens karakterdefekter i fuld flor og stilen, som vi kender det fra Klovn bare langt mere intelligent, bruger dokumentarismen som virkemiddel. Hovedpersonens fejl bliver brugt til at være klovnen og genstanden for, det vi selv kender fra andre når de dummer sig. Men Flaked gør det bare på en dybere og mere raffineret måde end Klovn. Så derfor ophører al sammenligning der. Arnetts skuepil får os både med i dokumantarismen og det ironiske, men vægtningen af drama og komedie ligger på dramaet. Vil Chip holde op med at drikke og dumme sig?

Hans ven, Dennis, den medafhængige, spillet klogt af David Sullivan, der gør al det rigtige for sin ven – og er genstand for Chips manipulation. Det er hans kæreste Kara også, og som så mange andre i deres forsøg på at få et godt ædru liv, er de blevet kærester, og afprøver deres manglende evne til at lave et liv crasher de sammen mere for at få sex, end at udvikle sig personligt og blive ædru af sind også. Hun spilles skarpt af den interessante (instruktør og manuskriptforfatter til Free the Nipple) skuespiller Lina Esco. Ruth Kearny spiller fint den smukke kvinde, der kommer imellem Chip og Dennis. For ikke at glemme George Basil, der flot spiller den tankeløse Cooler.

Scenen er sat i dette fiktive dokumentaristiske drama med lidt til den

Dokumentarisme teknikken med håndholdt kamera og relativ hurtig klipning, en flad uglamourøs lyssætning samt scenografi i det lettere sandede og fattige kvarter omkring stranden, får os til at føle den fastlåshed, som Chip befinder sig i, og som vi håber han kommer ud af.

Så hvad sker der, når han bliver fristet med pige, penge og prestige?

Flaked kan ses på Netflix.

Skrevet af vores gæsteblogger Oskar.