Midtvejsanmeldelse af Westworld sæson 2

Vi er nu nået halvvejs i Westworlds anden sæson på HBO Nordic, og vi er kun kommet dybere ned i kaninhullet. Anmeldelsen her er om episode 1-5, og der vil derfor være spoilers i forhold til seriens handling i afsnittene. Forsæt på eget ansvar. Nu er du hermed advaret.

(Foto: Westworld/HBO)

Hvor første sæson blandt andet fokuserede på forskellen mellem menneske og robot, samt de etiske vanskeligheder det tilvejebringer, er anden sæson mere mudret. Robotterne, særligt Maeve og Dolores, har udviklet deres bevidsthed, og nu har skellet mellem menneske og robot udviklet sig til en kamp om overlevelse og dominans.

Der er også kommet en masse nye fanteorier på banen, og jeg har meget muligt brugt lidt for meget tid på at læse med på bl.a. Reddit, hvor mange af dem opstår. En af de gode er selvfølgelig at der er robotbabyer/børn på vej, eller at den udvikling måske allerede er sket. Teorien er opstået på grund af introsekvensen, der nu viser en robot, der holder et robotspædbarn. Hvis teorien viser sig at holde stik, vil det have kæmpe indflydelse på, hvordan robotterne nu formerer sig og evt. får overtaget i et muligt kommende opgør. Der er maaange flere teorier, og jeg kommer også ind på yderligere et par stykker. Ellers kan det også anbefales at google løs, men det kan hurtigt blive lidt af en tidsrøver, når man først er gået i gang.

Anmelderne fik mulighed for at se de fem første afsnit, derfor kan man fristes til at spekulere på, om der kommer et stort tvist i de kommende afsnit. Men det ville jo heller ikke rigtigt være Westworld uden.

(Foto: Westworld/HBO Nordic)

Udover et kort glimt fra Raj World/The Raj (hvor tigeren kommer fra) er Shogunworld (endelig) blevet introduceret, og det viser sig at Sizemore har genbrugt lidt vel meget af sine historier fra Westworld. Der er både en Maeve og en Hector-figur i Shogunworld, og det bringer spørgsmålet op om der også er en Dolores og Teddy? Og er det, der sker i Shogunworld en del af Fords nye narrativ? Spørgsmålene står i kø, og det er ikke sikkert at vi kommer til at få svar på det hele.

Mit favoritafsnit indtil videre The Riddle of the Sphinx (ep.4) stærkt efterfulgt af Akane no Mai (ep.5). Tanken om at evigt liv er en mulighed gennem robotterne er enormt interessant, og jeg må indrømme at jeg er tæt ved at tilslutte mig teorierne om at William/The Man in Black selv har overført sin egen bevidsthed over i en robot. Afsnittet minder næsten om noget man kunne se i Black Mirror, og det er en af de største komplimenter jeg kan give. Afsnittet har også en anden stemning end vi er vandt til i Westworld, hvor western-delen er gemt lidt af vejen til fordel for den uhyggelige glasboks James Delos’ kopi befinder sig i. At man så også får lov til at opleve Ed Harris (Man in Black) overfor Peter Mullan (James Delos) kan jeg kun glædes over.

(Foto: Westworld/HBO Nordic)

I Akane no Mai blive der skruet op for volumen på brutalitetsknappen, og det viser sig at Maeve har fået tilegnet sig noget, der måske bedst kan beskrives som Jedi mind tricks (for de uindviede er det et begreb fra Star Wars-universet, hvor man kan udøve tankekontrol). Dog mangler hun lidt øvelse. Da Sizemore meddeler, at den nye verden er der man kommer, når Westworld ikke er voldelig nok fik forventningerne et nøk opad. Og jeg kan lige love for at der bliver leveret.

Westworlds anden sæson er rigtig godt undervejs, og jeg er grebet af mysterierne og historiens udvikling. Men jeg venter fortsat på det store twist, og vil (som en kedelig, konservativ anmelder) vente med at give den fem hjerter, før sæsonen er helt færdig.

Der er rigtig, rigtig, rigtig meget mere at tale om, når det kommer til Westworld, og vi kommer med en fuld anmeldelse, når sæsonen er slut. I mellemtiden vil vi bruges vore tid på at diskutere teorier, og nyde seriens progression.

Se vores video fra gallapremieren på det første afsnit her: