The Killing – Anmeldelse af sæson 1-4

Jeg ved godt at jeg er håbløst uaktuel når jeg dropper en anmeldelse ca. 5 år for sent af serien “The Killing”, som er den amerikanske udgave af den danske succes-serie “Forbrydelsen”. Det beklager jeg, men jeg vil alligevel lige give jer min anmeldelse, især hvis I ikke har fået den set.

Jeg er selv lige blevet færdig med alle 4 sæsoner og jeg vil sige hold da op, hvor var jeg imponeret! Der er ingen tvivl om at vi danskere er blevet gode og anerkendte for kvaliteten af vores serier, såvel som vores film men når der strøs en anelse Hollywood over uden det bliver for corny, så er det altså rigtigt fine resultater der kommer ud af det.

The Killing

I serien følger man drabsefterforskeren Sarah Linden (Mireille Enos) og assistenten Stephen Holder (Joel Kinnaman), som skal opklare mordet på Rosie Larsen. Serien foregår i Seattle Washington og har en tung industriel dysterhed hængende over sig, samt personligheder med masser af skeletter i skabet, som spænder fra top politikere til skolelærer og forældre.

Samspillet mellem Linden og Holder er på et rigtigt højt niveau og de har også begge deres dæmoner at slås med, hvilket egentlig i begge tilfælde bygger en fin sekundær handling op i serien og understreger det gode samspil mellem de to.

Alt i alt tager serien sig rigtigt fint ud fra start til slut, og på trods af at min præsentation af serien godt kan lyde som den ene kliché efter den anden, er det en fornøjelse at følge hvordan instruktøren formår at gøre karaktererne interessante hele serien igennem og derudover leverer nogle solide twists undervejs.  Der er spænding fra start til slut, selvom serien måske taber lidt kadence i sæson 4 i forhold til de 3 foregående sæsoner.

Derfor får den 5 hjerter og en opfordring til at se en super vellykket og spændende serie.

Serien kan ses på Netflix.