Annonce
Film | Nyheder

DOGME genopstår: ”En redningsaktion" for dansk film

AfKaroline Balstrøm
17. maj 2025
De fem nye dogmesøskende May el-Toukhy, Isabella Eklöf, Milad Alami, Annika Berg og Jesper Just efter pressekonferencen i Cannes lørdag
De fem nye dogmesøskende May el-Toukhy, Isabella Eklöf, Milad Alami, Annika Berg og Jesper Just efter pressekonferencen i Cannes lørdag / Foto: Konstantin Bock
Annonce

Del artikel

"Lav din film, som var det din sidste": Et nyt manifest fra fem lovende filminstruktører har set dagens lys. DOGME genopstår med Lars von Trier og Thomas Vinterbergs opbakning.

13. marts 1995 underskrev Lars von Trier (’Antichrist’), Thomas Vinterberg (’Druk’), Søren Kragh-Jacobsen (’Mifunes sidste sang’) og Kristian Levring (’The Salvation’) et manifest og et dertilhørende kyskhedsløfte.

Ved at følge 10 bud, som de fire dogmebrødre var blevet enige om at sætte deres signatur på, ville de skabe sandfærdig kunst og redde dansk film.

Nu, 30 år senere, har fem filmskabere - tre danske og to svenske - besluttet at gøre dem kunsten efter.

DOGME25 er et filmkollektiv, der blev stiftet i maj 2025 og består af instruktørerne May el-Toukhy, Milad Alami, Annika Berg, Isabella Eklöf og Jesper Just.

https://imgix.vielskerserier.dk/2025-05-16/DOGME25---still02---photocredit-Tine-Harden---Zentropa.jpg
Foto: Tine Harden / Zentropa

Deres sammenslutning er et direkte oprør formuleret i lyset af nutidens virkelighed. Det gjorde de fem klart, da de lørdag på en pressekonference i Zentropas villa i Cannes løftede sløret for deres aktion lidt efter kl. 16.00.

Her præsenterede de reglerne og læste det nye manifest op for de inviterede og pressen. Det såkaldte 'Kyskhedsløfte' og de 10 dogmer i version 2025 bevæger sig i tre hovedspor, der samlet set handler om at vende tilbage til den fysiske virkelighed i de kreative processer, at dyrke en æstetiske nøgternhed og bevare en økonomisk og stedlig integritet:

Annonce

1. Manuskriptet skal være originalt og skrives af instruktøren i hånden.
Vi tvinger os selv til at skrive manuskriptet i hånden for at stimulere intuitionen, der flyder mest ubesværet fra drømmen, ned gennem hånden og ud på papiret.

2. Minimum halvdelen af filmen skal være uden replikker.
Vi insisterer på at arbejde cinematisk med filmmediet, fordi vi tror på den visuelle historiefortælling og har tillid til publikum.

3. Brug af internettet er forbudt i alle kreative processer.
Vi forpligter os til at skabe filmen i mødet med hinanden og den fysiske virkelighed frem for i en algoritmebaseret, digital virkelighed.

Annonce

4. Vi må kun tage imod penge, hvor der ikke stilles et modkrav, der påvirker filmens indhold.
Vi tager ansvar for at holde budgetterne nede, så det vedbliver med at være holdet, der træffer de afgørende kunstneriske beslutninger.

5. Maks. 10 personer bag kameraet.
Vi forpligter os til at samarbejde i intime fællesskaber for at fremme tillid og styrke den fælles vision.

6. Filmen skal optages, hvor handlingen udspiller sig.
Filmkunsten bliver falsk og generisk, når vi sminker steder til at ligne noget andet, end de er.

Annonce

7. Vi må ikke sminke eller manipulere ansigter og kroppe, medmindre det indgår som en del af fortællingen.
Ligesom vi ønsker at fastholde stedets autenticitet, søger vi også at fremstille mennesker ufiltreret. Vi hylder den naturlige menneskelige krop med alle dens fejl og mangler.

8. Alt der knytter sig til filmens produktion skal være lejet, lånt, fundet eller brugt.
Vi forpligter os til at skabe med ting, der allerede findes i verden og vender den historieløse og selvdestruktive brug-og-smid-væk-kultur ryggen.

Annonce

9. Filmen skal laves på maks. et år.
Vi forkorter de drænende processer, der udvander visionen.

10. Lav din film, som var det den sidste.

De fem nye dogmesøskende
De fem nye dogmesøskende
Foto: Tine Harden / Zentropa

En streg i sandet

At det nye dogmemanifest bliver præsenteret netop i Cannes, hvor Thomas Vinterbergs dogmecertificerede film ’Festen’ i 1998 gik sin sejrsgang og sikrede sig den fornemme jurypris, er et fint sammentræf.

De fem dygtige filmskabere råber i deres nye 2025-manifest op om, at rollen som filminstruktør i stigende grad er blevet ”reduceret til projektleder, værket til en vare og tilskueren til konsument.”

Annonce

– Det kunstneriske eksperiment strander grundet en manglende risikovillighed, der kvæler undersøgelsen og den personlige stemme. Filmen afvikles frem for at udvikles og er i overhængende fare for at blive tandløs, tæmmet og dermed irrelevant, skriver de fem instruktører i en ledsagende pressemeddelelse fra Zentropa, efter at de i foråret 2025 underskrev det kyskhedsløfte, der fastholder dem i løftet til hinanden.

– Vi hylder DOGME95 og alle de filmskabere, der kom før os, samt dem, der skal komme efter. Vi kæmper den samme kamp for den frie kunst som et værn mod meningsløsheden og magtesløsheden. DOGME25 er en redningsaktion. DOGME25 er en kulturel oprustning og en streg i sandet.

Annonce

– For at kæmpe for det, vi har kært, vælger vi nu frivilligt at underlægge os det strenge og uomtvistelige regelsæt kaldet ‘KYSKHEDSLØFTET’, skriver de desuden i pressemeddelelsen.

DOGME25
DOGME25
Foto: Zentropa

Dogme95 velsigner projektet

I pressemeddelelsen fra Zentropa udtaler Thomas Vinterberg og Lars von Trier i en samlet tekst, at i 1995 ”lavede vi film i visheden om fred. Og skabte et oprør mod det konforme.” Og det er svært ikke at blive rørt over de oprindelige DOGME95-skaberes opbakning til initiativet.

– I ’25 skabes der dogmer på ny, nu i en verden af krig og uvished. Vi ønsker jer held og lykke på jeres march mod generobringen af dansk film.

Annonce

Hvad er dogme?

Formålet med dogme-bevægelsen var at skabe autentiske og kompromisløse film. Det mente man blandt andet kunne opnås ved at fjerne et hav af virkemidler og tekniske manipulationer, som man ellers var blevet vant til.

I 1990'erne stod danske filmskabere over for store tekniske gennembrud – både hvad angår indspilningen af film, hvor computereffekter blev lettere at lave, men også på globalt plan, hvor kulturen på World Wide Web greb om sig.

Der var, som i dag, mange gode grunde til at vende ryggen til det overproducerede - og i dag AI-genererede - og søge efter kernen i, hvad det egentlig var, instruktøren ønskede at formidle til sit publikum.

Mest kendt fra DOGME95 er de to film 'Festen' og 'Idioterne', begge fra 1998.

Her brugte Thomas Vinterberg og Lars von Trier hverken kunstig belysning eller stabiliserende stativer under indspilningen af filmene, der skulle optages on location. Bagefter blev filmene ikke tilføjet underlægningsmusik – for optrådte eksempelvis lyden ikke rent faktisk i det øjeblik, filmen blev indspillet, var det forbudt at manipulere med udtrykket efterfølgende.

Store danske støtter

Ifølge pressemeddelelsen bliver DOGME25 til i et samarbejde mellem Zentropa, DR og Nordisk Film Distribution, der umiddelbart sikrer en grundfinansiering, så filmene kan blive til under de betingelser, de 10 bud kræver. Med tiden er håbet, at pengene også kan komme fra andre kilder.

Blandt andre støtter er også Henriette Marienlund, dramachef i DR.

Fra hende – og mediekoncernen – lyder det, at man ”deler analysen om nødvendigheden af at gå nye veje for at styrke talent og få ny kraft ind i dansk film.”

Annonce

Samtidig vækker grundtanken genklang hos dramachefen, hvad angår ”at nedskalere for at finde ind til kernen er en original måde at udvikle og redefinere dansk film.” Det udtaler hun i pressemeddelelsen fra Zentropa.

Her udtrykker Nordisk Film Distribution og TrustNordisk, der står for udenlandsk salg af danske titler, også begejstring for DOGME25.

Det Danske Filminstitut bakker ligeledes op om manifestet.

”Alle systemer, også dem der kører upåklageligt, har brug for et eftersyn. Brug for at blive udfordret. Brug for at se på sig selv med et modigt blik,” lyder det blandt andet fra Tine Fischer.

Annonce

Hun er direktør for instituttet, der hører under Kulturministeriet og står for at overse tildelingen af den statsstøttede finansiering, som et stort antal danske film er afhængige af.

Dog skal man ikke læse meget mellem linjerne på de 10 nye DOGME-bud for at regne ud, at en del af regelsættet byder på et direkte opgør med netop finansieringspuljer som dem fra DFI.

HVEM ER DE FEM DOGME-SØSKENDE?

Hvor der i 1995 var fire oprindelige, danske dogmebrødre, er der i 2025 fem stiftende dogmesøskende. Det var May el-Toukhy, der i december 2024 rakte ud til Zentropa med et ønske om at etablere en ny dogme-era.

Den danske filminstruktør er uddannet fra Den Danske Filmskole og fik sit store gennembrud med den prisvindende film ’Dronningen’ med Trine Dyrholm fra 2019. Hun har flere priser bag sig, heriblandt en Bodil- og Robert-pris for Bedste danske film, og har desuden instrueret flere episoder af Netflix-succesen ’The Crown’.

Iransk-svenske Milad Alami (’Bullshit’) er ligeledes uddannet fra Den Danske Filmskole og blæste biografgængere bagover med sin sanselige debut, ’Charmøren’, i 2017.

Filmskaber og billedkunstner Annika Berg er sidste bidrag fra Filmskolen i København. Hun vandt i 2015 en Robert for sin afgangsfilm, ’SIA’, og debuterede senere med ’Team Hurricane’, der turnerede verden rundt på anerkendte filmfestivaler.

Isabella Eklöf er manuskriptforfatter og instruktør og debuterede med ’Holiday’. Hun sad i instruktørstolen på den medrivende film ’Kalak’ og var medforfatter på Ali Abassis grænseoverskridende, Oscar-nominerede ’Grænse’.

Jesper Just er uddannet billedkunstner og filmskaber fra Det Kongelige Danske Kunstakademi. Hans værker undersøger køn og rum – ofte med film som del af installationen. Just har udstillet i Paris på Palais de Tokyo, Guggenheim i New York City og er del af flere offentlige samlinger ved giganter som MoMA, The Met og Tate Modern.

Vil du lytte til Vi Elsker Serier? Så lyt til vores podcast 'Det, vi elsker', hvor vi en gang om ugen dykker ned i de største nyheder fra kulturens verden. Du kan lytte til podcasten i appen Ally, i Apples podcast-app eller på Spotify:

Annonce

Del artikel

Andre Film | Nyheder

Annonce