'Succession' – serien alle i tv-branchen elsker at sige, at de elsker
Et af hovednavnene ved dette års Copenhagen TV Festival var serieskaber Jesse Armstrong, der er manden bag den prisvindende HBO-serie, Succession.
Tirsdag morgen talte han med konsulent ved Det Danske Filminstitut, Molly Malene Stensgaard (der i øvrigt er tidligere klipper på bl.a. flere af Lars Von Triers film), om det at skabe en af tidens mest omtalte serier.
Og det var en snak for en fyldt sal om en serie, som alle, der er noget ved musikken (aka tv-branchen), elsker at sige, at de elsker. Publikum sad således med julelys i øjnene og labbede alle de velformulerede ord fra Armstrong i sig.
For der er en grund til, at serien Succession er blevet hyldet for sin historiefortælling og evne til at skabe karakterer. Manden bag evnede nemlig på velovervejet og finurlig vis at fortælle historier, så man lyttede.
Armstrong havde publikum i sin hule hånd fra start til slut, godt hjulpet på vej af adskillige klip fra serien. Klippene udløste både store grin og klapsalver fra salen undervejs, og også hos Vi Elsker Seriers udsendte meldte der sig en akut trang til at se serien forfra som følge af dagens session (Selv tak, HBO!)
Murdoch-familien møder 'Festen' og 'Dallas'
Noget af det, Armstrong blev spurgt ind til, var, hvor inspirationen til Succession kom fra? Armstrong bekræftede bl.a. det, der er blevet sagt flere gange før, nemlig at der er blevet kigget mod den famøse Murdoch-familie, men han uddybede yderligere:
- Succession er inspireret af virkelighedens mediemoguler og primært af mænd med magt fra både England (hvor Jesse Armstrong selv kommer fra, red.) og USA. Vi har lavet meget research om mediebranchen og forretningsaspektet i serien, og så har vi haft konsulenter til at hjælpe os med at forstå hele forretningsverdenen. Meget af det, der sker i serien, skulle også kunne ske i virkeligheden i en eller anden forstand.
Han bekræftede også Molly Malene Stengårds reference til et tidligere citat fra ham om, at Succession skulle være et slags mix af Festen (den danske Thomas Vinterberg-dogmefilm fra 1998) og den hedengangne 80'er-serie Dallas:
- Jeg beundrer Thomas Vinterbergs arbejde og ikke mindst Festen. Både rent teknisk og også fordi man får lov til at se ind bag gardinet hos en rig, dysfunktionel familie. Tonen fra Festen og filmens satiriske elementer, kombineret med de melodramatiske familiekomponenter, man finder i f.eks. Dallas, rammer meget godt tonen i vores serie.
Skulle Logan have fået kniven tidligere?
Som det også er tilfældet i virkelighedens store (medie) virksomheder, er det i serien et tilbagevendende stridspunkt, hvem der skal drive Roy-imperiet videre. Succession (på dansk: arvefølge) har jo tilmed indbygget i titlen, at magten skal skifte fra én til en anden i løbet af serien. Hvornår og hvordan det skulle ske, lå dog ikke nødvendigvis i kortene fra start, fortalte Armstrong:
- Måske havde jeg tænkt, at Logan Roy, spillet af Brian Cox, skulle skrives ud af serien allerede tidligt i forløbet, men sådan blev det ikke – og Brian var også for god til at blive skrevet ud. Det er jo en balance imellem, hvad seerne forventer (ift. titlen, red), og hvad der giver mening for serien.
Han tilføjede:
- Serien handler meget om død og dødelighed, men også om u-dødelighed. Logan ønsker ikke at dø, og specielt ønsker han ikke, at hans virksomhed skal dø med ham. Han kan ikke styre døden, men han kan styre sine børn!
5 af de bedste scener fra ’Succession’
Hvad gemmer der sig under overfladen?
Undertitlen på festivalens session med Armstrong var meget passende "Hvordan skaber man karakterer, som folk elsker at hade?"
For som Molly Malene Stensgård pointerede over for Armstrong, sad mange nok efter de første episoder af serien og tænkte, hvorfor man skulle holde med disse mennesker og engagere sig i dem? Til det svarede Jesse Armstrong:
- Jeg syntes selv, at alle karaktererne var interessante, hvilket var mere vigtigt for mig, end at de var decideret elskværdige. Måske har det været en barriere for nogle seere, at der ikke er nogen helte i denne familie – men det ville jeg ikke have, at der skulle være.
- Succession er en serie, hvor mange ting er holdt tilbage og gemmer sig under overfladen. Publikum skal derfor selv lure de små detaljer, der bliver givet væk, for at forstå dybden – både når det kommer til plot og karakterer.
Hvis du selv var en karakter i Succession …
Der er da heller ingen tvivl om, at karaktererne – både hovedkaraktererne og dem i periferien – alle er med til at drive serien frem. Og specielt var der mange af bikaraktererne, som Jesse Armstrong gerne havde givet mere skærmtid. Kun et par af dem, bl.a. Kerry- og Gerry-karaktererne, fik større plotlinjer, end de var tiltænkt.
Spurgt ind til, hvilken karakter han selv minder mest om, falder svaret med et smil:
Det ville vel være Cousin Greg. Han er i hvert fald den, der kommer nærmest. Jeg arbejdede selv engang som assistent ved parlamentet i UK, så jeg var i periferien af magten, men aldrig rigtigt tæt på.
Copenhagen TV Festival er arrangeret af Producentforeningen.
Alle fire sæsoner af Succession kan ses på HBO Max.