Er nyt David Lynch-projekt relateret til Twin Peaks? Vi ser på, hvad der taler for og imod
Gennem flere troværdige amerikanske kilder kan man læse, at Netflix har bestilt tretten afsnit af en ny serie med David Lynch i instruktørstolen. En serie, der angiveligt skulle gå i produktion i maj måned i år. Titlen på serien er i skrivende stund enten Unrecorded Night eller Wisteria, hvis man kan stole på de informationer, der er lækket indtil videre.
Hvorfor er det så lige præcis, at Lynch-fans verden over, undertegnede inklusiv, spekulerer i, at projektet måske er en fortsættelse eller sågar en spin-off til Twin Peaks?
Vi har nedenfor sammenfattet tre gange for og imod, at det altså på den ene eller anden måde er forbundet med kultserien med de skæve karakterer og den fandens gode kaffe.
Derfor har Wisteria/Unrecorded Night helt klart noget med Twin Peaks at gøre:
1. Cast & Produktion
Tidligere har både Kyle MacLachlan (Agent Cooper, Mr.C, Dougie Jones) Michael Horse (Deputy Hawk) Andrea Hays (Heidi fra Double R) og sågar David Lynch selv tweetet og lagt kryptiske opslag på Twitter og Instagram, hvor der indgår donuts, referencer til deres karakterer i Twin Peaks, området omkring North Bend, hvor Twin Peaks er filmet og Wisteria (på dansk; Blåregn). Sidstnævnte indikerer dermed måske en form for forbindelse mellem Twin Peaks og den nye serie.
Se tweets og posts her:
Kyle MacLachlan Wisteria tweet
Kyle MacLachlan donut Instagram post
Michael Horse Twin Peaks hint Instagram
Kigger man på produktionsinformationerne under Unrecorded Night på IMDB og sammenligner med selvsamme på Twin Peaks The Return, så kan man ikke undgå at se, at stort set alle personer i produktionen er identiske: Sabrina Sutherland, der både er højre hånd og executive producer for den excentriske filmskaber er med igen. Det samme er Peter Deming og Dean Hurley, der henholdsvis står bag billede og lyd og har været med på flere David Lynch-projekter siden 90'erne. Det samme gælder for den faste caster, Johanna Ray.
Man kan selvfølgelig sige, at Lynch har det med at bruge de samme produktionsfolk og sågar skuespillere i hans projekter. Det er dog bemærkelsesværdigt, at det er produktionsselskabet Twin Peaks Productions, der står bag Unrecorded Night.
Produktionsselskabet har udelukkende tidligere stået bag alle Twin Peaks-relaterede film og -serier. Med undtagelse af sitcom-serien In The Air, der ikke havde spor af kævler, kaffe og dansende dværge i et rødt rum.
2. Laura Palmer/Carrie Page
Det har aldrig været nogen hemmelighed, at David Lynch godt kan lide fortællinger om kvinder i problemer. Han er dog ikke så vild med, at de dør, og at deres mord bliver opklaret, fordi et tv-selskab ønsker det. Det var tilfældet i sæson to af Twin Peaks, som han i øvrigt mildest talt selv ikke var fan af.
Dårlige seertal tvang Mark Frost og David Lynch ud i at opklare mordet, som de to herrer ellers havde planer om aldrig at afsløre. Da man så fik opklaret, at faren, Leland Palmer, dræbte sin datter, Laura, under besættelse af den onde ånd BOB, blev Twin Peaks, der på det tidspunkt havde fået grønt lys til at levere over tyve afsnit, så tvunget ud i at genopfinde sig selv med diverse tvivlsomme plottråde som resultat. På det tidspunkt havde Lynch mere eller mindre forladt projektet.
Men, men, men ... hvor der er problemer, finder den alsidige auteur David Lynch også på løsninger. Lynch-agtige løsninger, selvfølgelig. Ved at bruge integritetens magt og den kreative frihed, man er blevet lovet af selskabet CBS/Showtime til at videreføre universet et kvart århundrede senere, tog Lynch en form for hævn. Han skrev simpelthen hele historien om. i 2017 stod vi så med en fortælling, hvor Laura Palmer ikke døde, men stak af fra rædslerne med overgreb i hjemmet og søgte lykken i en lille by, der hedder Odessa og ligger i Texas. Det kan man jo godt i Twin Peaks ... altså ændre tid og sted ... det kan David Lynch i hvertfald. Eller måske nogle onde kræfter fra The Black Lodge?
Derfor er det meget sandsynligt, at han fortsætter historien med karakteren Carrie Page, som vi mødte i det kontroversielle afsnit atten, der sluttede med Cooper eller Richards What year is it?.
Navnet "Carrie Page" kan måske i symbolsk forstand repræsentere en hentydning til, at hun bærer en rundt på en afgørende side fra Laura Palmers hemmelige dagbog. Eller også er det bare et navn. Det er jo Lynch, så man ved aldrig helt, hvor meget det er meningen, at man skal grave dybere i detaljerne? Eller blot acceptere og værdsætte dem som små kunstneriske tilføjelser.
Han har selv tidligere udtalt til en filmkonference i Serbien, at han føler han kan høre Carrie Page kalde på ham i underbevidstheden, men at signalet går svagt igennem. Det lyder kryptisk selv for Lynch. Men ikke desto mindre, så er det altså fra underbevidstheden de idéer, der ender med at blive til værker fra filmskaberen, stammer fra. Det er faktisk idéer, der dikterer alt, hvad der kommer ud af kreative påfund fra den alsidige Hr. Lynch.
3. De mange plottråde og karakterer der kan lede til en fortsættelse eller spin-off.
Selvom jeg ikke personligt tror, at David Lynch er synderligt optaget af at stille fans tilfredse ved at give svar på alle de mange uforløste plottråde, der fulgte i kølvandet på Twin Peaks The Return, kan man ikke undgå at tænke, at der bør være materiale nok til at forfølge enkelte af historierne.
Udover Carrie Page kunne man sagtens forestille sig, at der ville være basis for at udfolde Laura Derns karakter Diane, hvis menneskeliggørelse for mange fans af seriens univers var den største aha-oplevelse. Hvis man lige ser bort fra det faktum, at mordet på Laura Palmer måske aldrig fandt sted.
Agent Coopers historie synes også stadig at være et mysterium, som enhver die hard Twin Peaks-fan ville elske at udforske endnu mere. At vores elskede protagonist synes at være forbandet i et uendeligt loop uden for tid og sted er for hård en skæbne at acceptere.
I filmen Fire Walk With Me, i serien Twin Peaks The Return og Mark Frost-bogen The Final Dossier hører vi om en mystisk Judy, der måske er en ond kraft, der er endnu mere diabolsk end BOB, der med sit dæmoniske udseende med garanti har skræmt dig, der læser med, lige så meget som undetegnede i de tidligere 90'ere, da seriens første sæsoner kørte.
Hvis Judy er den dæmoniske mother of all evil, der trækker i trådene og bestemmer skæbnerne for vores hovedkarakterer, så er det bestemt også et plot, jeg gerne så forfulgt i en fortsættelse af serien.
Derfor bliver Wisteria/Unrecorded Night ikke en del af Twin Peaks:
1. Det er Netflix
Da Showtime fik rettighederne til at udgive Twin Peaks i 2017, virkede det til, at det var meget definitive rettigheder til det overordnede univers om serierne. Herunder også alt, hvad der hedder rettighed til events, salg af merchandise osv. Det virker derfor usandsynligt, at Netflix på trods af deres størrelse bare kan komme ind fra højre og få rettighederne til serien.
Ud fra dette perspektiv virker et helt nyt univers, der maksimalt refererer subtilt til Twin Peaks, som et mere sandsynligt scenarie.
I denne sammenhæng er det måske værd at nævne, at filmen Mulholland Drive oprindeligt var tænkt som en potentiel spin-off til Twin Peaks, hvor man fulgte karakteren Audrey Horne (Sherilyn Fenn) i Hollywood.
2. Der er ikke den samme gyldne linje og cliffhanger som fra sæson to.
Okay, nu går vi så næsten ind og modsiger os selv. Vi har lige sagt, at der er rigeligt med uforløste plottråde og potentielle spin-off-universer, man kunne dyrke i en evt. fortsættelse af serien. Men lad os nu også bare være ærlige! Den stærkeste var vel sætningen "I'll see you again in 25 years" med en dertil hørende cliffhanger om, hvorvidt det nu også kunne passe, at dæmonen BOB havde besat Cooper.
En linje, som Frost og Lynch samlede godt op og en historie, der egentlig på trods af en enkelt kikset scene med en boksende britisk YouTuber med en grøn handske fik en ret god afslutning.
3. Mark Frost er ikke med
Det er for nyligt blevet offentliggjort på Twitter af Mark Frost selv, at han ikke er med i det nye projekt.
Hvor stor en David Lynch-fan, jeg end måtte være (og jeg kan godt afsløre, jeg er ret så stor fan), så er Twin Peaks altså både et Mark Frost- og David Lynch-projekt. David Lynch opererer som den intuitive kunstner, der er Hollywoods ukronede konge i at skabe stemning og sætte originale fodaftryk.
Samtidig har han en vanvittigt dygtig historiefortæller i Mark Frost, der formår at se serien og dens karakterer i et større perspektiv, som han underbygger glimrende med at skabe sidehistorier for selv de mest gennemsnitlige indbyggere i byen i det nordvestlige USA. Frost trækker på sine erfaringer som forfatter og manuskriptforfatter fra serier som Hill Street Blues. Og lige så meget værdi, vi tilskriver Lynch for sit aftryk på serien, lige så meget bør vi tilskrive Frost værdi for trods alt også at fastholde de fans, der måske er mere til traditionelle krimigåder med et mere ligetil narrativ.
Samtidig er der interessen i det okkulte, det overnaturlige og samtidig det komiske, der er en fællesnævner for både Frost og Lynch, der sammen fandt en tone og stil, man aldrig før havde set, hvilket gjorde seriens univers unikt.
Det er svært at forestille sig et Twin Peaks uden de to sammen. Og svært at forestille sig, at Mark Frost vil acceptere ikke at være en del af et muligt nyt Twin Peaks.
Hvor end det hele ender, så håber jeg personligt det bliver et sted Both wonderful & strange.
LÆS OGSÅ: Podcast: Vi Elsker Twin Peaks
LÆS OGSÅ: Hvis du kunne lide True Detective & Sharp Objects så vil du elske Mare of Easttown