Serier | Nyheder

Tudum i Hollywood: Netflix’ gigantshow balancerede mellem fanfest og PR-cirkus

AfSara Gerlach Madsen, Los Angeles
3. juni 2025
Jenny Ortega til Netflix-eventet Tudum
Jenny Ortega til Netflix-eventet Tudum / Foto: Netflix

Del artikel

Netflix rullede i weekenden den røde løber ud for både fans og stjerner i et globalt show fyldt med premiereglimt og overraskelser. Vi deltog i både opvarmning, show og afterparty og giver dig her et overblik over højdepunkterne.

Hvordan ville du stave til lyden, der følger, når Netflix’ velkendte, røde logo toner frem? Med lidt fonetisk velvilje kunne det være “tudum”, der – som du måske ved – også er navnet på Netflix’ globale fanbegivenhed, der natten til søndag dansk tid blev afholdt i Los Angeles.

Tudum-navnet alene deler tilsyneladende vandene lige så meget som koriander. Der er dem, der synes, det er smågenialt, mens andre ruller uforstående med øjnene over, at en af verdens største streaminggiganter ikke kunne komme på noget mere opfindsomt.

Men siden Netflix Tudum blev lanceret i Brasilien i 2020 som en hyldest til de fans, der kastede kærlighed og dedikation efter platformens titler, har Tudum været en årlig begivenhed, og i år skal showet for første gang afvikles i USA og livestreames til hele verden.

Der er solgt knap 9.000 billetter til det stadionlignende Kia Forum, hvor Netflix har lovet to timer spækket med overraskelser, nyt om sæsonpremierer og kommende film og selvfølgelig masser af stjerner. Og det er mildt sagt et bredt udvalg af navne og et lige så bredt udvalg af serier og shows, der er på plakaten.

Der er annonceret alt lige fra pro wrestler-profiler, Dallas Cowboy Cheerleaders og deltagere fra datingprogrammer til Jenny Ortega fra ’Wednesday’, stjerner fra ’Squid Game’ og enkelte fra ’Stranger Things’-ensemblet, Adam Sandler og ikke mindst en særoptræden fra Lady Gaga.

Fan-optakt med gimmicks og kendte

Jeg fornemmer arrangementets storhed allerede, da jeg på Netflix’ opfordring ankommer fire timer før, showet begynder. En stor del af den enorme parkeringsplads, der normalt ligger grå og farveløs foran Kia Forum, er omdannet til et farvestrålende Netflix-univers, godt afskærmet af sikkerhedsfolk og gentagne indtjekningssystemer.

Et par hundrede fans heldige fans har vundet særlig adgang til en del af det afspærrede område og står klar under den bagende sol, hvor de venter tålmodigt på at få et glemt af de stjerner, der senere vil bevæge sig fra den officielle røde løber og ind gennem fan-området, på vej til selve showet.

De mest dedikerede fans er klædt ud som deres yndlingskarakterer. Flere ’One Piece’-entusiaster bærer stråhatte eller klovnegear, skaren af ’Squid Game’-fans er iført grønne tracksuits eller røde masker, mens andre til forveksling ligner Jenny Ortegas sortklædte skikkelse fra ’Wednesday’.

Choi Seung-hyun aka T.O.P, Kang Ae-shim og Park Sung-hoon poserer med pink soldater fra 'Squid Games'
Choi Seung-hyun aka T.O.P, Kang Ae-shim og Park Sung-hoon poserer med pink soldater fra 'Squid Games'
Foto: Jerod Harris/Getty Images for Netflix

For at fordrive ventetiden kan både fans, de inviterede influencere og pressefolk, der er fløjet ind fra hele verden, lade sig underholde af de forskellige opstillede gimmicks. Du kan blandt andet få taget dit billede, som var du landet i ’Stranger Things’’ Upside Down-verden, få filmet dit golfkøllesving i anledning af den kommende Adam Sandler-film ’Happy Gilmore 2’, eller sætte dig til rette i en højrygget træstol og få knipset et portræt til et dusørbillede indsat i en ’One Piece’-ramme.

I takt med at de annoncerede navne begynder at ankomme, spreder bølger af hvin og skrig sig gennem rækkerne af fans. Det er nu ikke alle kendisser, som tager turen fra den “rigtige” røde løber, der er opstillet til ære for pressen, og går de få meter videre til den del af området, hvor de hujende fans venter.

Da amerikansk reality-underholdning ikke er mit førstevalg, når jeg chiller og Netflix’er, er der for mit vedkommende temmelig langt mellem kendis-snapsene. Derimod kigger en fransk journalist og jeg igen og igen spørgende på hinanden, når wrestlere i fuldt kampornat og – for os ukendte – realitystjerner poserer velvilligt og uddeler fankrammere.

Jeg spotter dog blandt andet Noah Schnapp fra ’Stranger Things’, showets vært Sofia Carson (bl.a. kendt fra Netflix-filmene ’Carry-On’ og ’Purple Hearts’), og Jenna Ortega, som også tager sig god tid til selfies fra hvinende fans med fremstrakte arme og lykke i øjnene.

Så er vi i gang

Få minutter inden showet skal begynde, er der stadig underligt halvtomt i salen, og en overgearet publikumsopvarmer forsøger at piske stemningen op med trivia-konkurrencer, mens merchandise bliver kastet ud blandt den del af publikum, der har ståpladser foran scenen.

Pludselig lyder startskuddet, og Sofia Carson bliver i bedste rockstjernestil hejst ned fra loftet. Heldigvis stiger energien i salen betydeligt, og en strøm af mennesker kommer trissende ind fra foyeren, så størstedelen af de tomme sæder bliver besat – sikkert til stor lettelse for den producer, der skal sørge for, at afviklingen ser perfekt ud på livestreamingen.

I løbet af de næste timer afslører skuespillere, instruktører og reality-personligheder akkurat som lovet en lang række premieredatoer, trailere og småbidder fra nye sæsoner og film.

Stemningen når aldrig et konstant kogepunkt, men blusser bestemt op flere gange, når de største navne og mest ventede nyheder bliver drysset ud med løs hånd i det – ja, jeg må altså sige det igen – lidt mærkværdige mix af navne fra realityshows, datingprogrammer, kultserier, mainstreamshows og film.

De mest opsigtsvækkende nyheder

Den nok mest markante nyhed, og en af dem, der spreder mest jubel, er premieredatoen for den længe ventede femte sæson af ’Stranger Things’. Med en kort, men intens teaservideo bliver det afsløret, at finalesæsonen af Duffer-brødrenes dundersucces er sammensat af tre dele, hvor første del får premiere 26. november, anden del 25. december og tredje del 31. december.

I et show, der ellers mest bærer præg af flade replikker og manglende spontanitet, formår seriens tre repræsentanter, Finn Wolfhard, Noah Schnapp og Caleb McLaughlin, i øvrigt som nogle af de få at udvise lidt ægthed, som de passende sidder dér i en 80’er-lignende sofa og viser gamle behind-the-scenes-klip og en videohilsen fra Millie Bobby Brown.

Ikke overraskende kommer der også gang i klapsalverne, da skuespillere fra ’Squid Game’ præsenterer en spritny trailer for tredje sæson af den sydkoreanske serie. Guillermo del Toro lander også et massivt bifald, da han flankeret af skuespillerne Oscar Isaac og Mia Goth (og med Jacob Elordi-videoklip) introducerer den officielle trailer til sin kommende Frankenstein-film med premiere til november.

Adam Sandler kommer på scenen med flere af de medvirkende fra komedien ’Happy Gilmore 2’, og har flere markante cameos. I traileren når man at spotte Ben Stiller, men også navne som Travis Kelce, Eminem og flere pro-golfspillere svinger efter sigende forbi i filmen, der har premiere 25. juli.

Hele seks minutters sneak peek bliver der vist af den kommende sæson af ’Wednesday’, introduceret af Jenna Ortega og et par af hendes kollegaer fra Addams-serien. Den nye sæson, der også har Lady Gaga med på rollelisten, er efter planen delt i to, hvor første del får premiere 6. august og anden del 3. september.

Da de to Boston-BFFs, Ben Affleck og Matt Damon, viser sig for at fortælle om deres kommende actionthriller, ’The Rip’, bliver deres velkendte ansigter, og den trailer, der bliver vist helt eksklusivt, også modtaget med højlydt begejstring. Filmen, der er inspireret af virkelige hændelser, kommer dog først 16. januar 2026.

Ben Affleck og Matt Damon ved Tudum
Ben Affleck og Matt Damon ved Tudum
Foto: Adam Rose/Netflix

Også annonceringen af premieredatoen på den næste film i ’Knives Out’-universet bliver leveret med en omgang seriøs og velkendt stjerneglitter. Her får filmskaberen Rian Johnson selskab af blandt andre Daniel Craig, Glenn Close, Josh Brolin, Mila Kunis, Kerry Washington og Jeremy Renner – og får ’Knives Out’-mysterierne dit fanhjerte til at banke, får du en tidlig julegave i år. ’Wake Up Dead Man: A Knives Out Mystery’ er nemlig fastsat til 12. december.

Men – det absolut største publikumssus lyder, da Lady Gaga, der som nævnt gæsteoptræder i den kommende sæson af ’Wednesday’, i slutningen af showet rejser sig fra en kiste og synger sig igennem et otte minutter langt, velkoreograferet medley af sange, der passer perfekt til det smådystre ’Wednesday’-univers.

PR-maskineri i højeste gear

Tudum er utvivlsomt en fejring af Netflix som brand, men med de mange forskellige genrer, korte præsentationer og et skiftende fokus må jeg erkende, at jeg har haft lidt svært ved at fastholde interessen undervejs. Og da Sofia Carson runder af, og kameraerne bliver slukket, er jeg stadig i tvivl om, hvorvidt Tudum handler om fanpleje eller brandingpleje.

Jeg har i hvert fald svært ved at forestille mig, at de fans, der venter spændt på nye ’Knives Out’ eller Guillermo del Toros ’Frankenstein’-film, også vælter sig i begejstring, når AJ fra Backstreet Boys kommer på scenen for at annoncere sin medvirken i et nyt talentshow (yes, it’s happening – og det hedder ’Building the Band’). Eller bryder ud i glædesråb, når Adam Sandler præsenterer nyt om ’Happy Gilmore 2’.

Måske netop derfor virkede begejstringsniveauet i salen noget mere omskifteligt end ved f.eks. store prisuddelinger inden for film og tv.

INGLEWOOD, CALIFORNIA - MAY 31: Fans attend NETFLIX TUDUM 2025: THE LIVE EVENT at The Kia Forum on May 31, 2025 in Inglewood, California. (Photo by Jerod Harris/Getty Images for Netflix)
Foto: Jerod Harris/Getty Images for Netflix

Nuvel, både optaktsevent og show var proppet med pomp og pragt, baseret på skarp PR og et omfattende produktionsarbejde. Det samme skinner igennem til den efterfølgende reception, hvor inviterede gæster kvit og frit kan svælge i et overflødighedshorn af merchandise, mad og drikke.

Alt er tematiseret og gennemtænkt ud fra paletten af Netflix-titler, der har spillet en rolle under selve showet. Selv nogle af de mest inkarnerede amerikanske underholdningsjournalister, jeg møder – blandt andet fra Variety – virker imponerede, og de er trods alt vant til at se Hollywoods mest velsmurte PR-maskinerier i aktion.

Godt mættet, både mentalt og fysisk, forlader jeg den forvandlede parkeringsplads, mens festen fortsætter i baggrunden. Selvom Tudum lokkede med – og glimtvis leverede – stjernedrys, var det iscenesættelsen af en forholdsvis lukket fest, der talte højest. Og jeg kan kun forestille mig, at udgifterne til dagens storhej må efterlade et bundlinjetal, der er lige så rødt som streamingtjenestens eget logo.

Men uanfægtet at begivenheden i sig selv nok hverken får nye abonnementer til at strømme til, eller får de eksisterende til at forblive i et urokkeligt fan-forhold, har Netflix bestemt spillet med marketingmusklerne.

Vil du lytte til Vi Elsker Serier? Så lyt til vores podcast 'Det, vi elsker', hvor vi en gang om ugen dykker ned i de største nyheder fra kulturens verden. Du kan lytte til podcasten i appen Ally, i Apples podcast-app eller på Spotify:

Del artikel

Læs mere omNetflix

Andre Serier | Nyheder