Serier | Nyheder

Virkeligheden versus Westworld

AfClaus Holm
11. marts 2020
Westworld
Foto: Westworld / HBO Nordic

Del artikel

WestworldHBO Nordic

Og så alligevel… Både Samsung og Asus har planer om at lave en telefon, der kan ”foldes” på samme måde som de tablets, der bruges i serien. Flere computerspil er allerede så avancerede, at du kan skabe en verden med personer, der opfører sig ”virkeligt” baseret ud fra de parametre, de får i deres program. I 1888 var dét, at man kunne sejle under vandet, science fiction, men i dag er det en selvfølgelighed. Vi har gået på Månen, fløjet hurtigere end lyden og har i dag teknologi i vores telefoner, som er mere avanceret, end nogen kunne have drømt om for bare 50 år siden!

Måske er Westworld slet ikke så langt ude i fremtiden. Men hvor langt ude kan den mon være? Her er mit bud.

Lasere brugt til at sende kommunikation



Responsive computerpersonligheder og narrativer


samtale

Tidligt i 2020 kom der en historie frem om en lille pige, der var blevet ”genskabt” i Virtual Reality. Programmørerne havde kodet billeder og film af pigen ind, og brugt bevægelsesmønstre fra to andre jævnaldrende piger. De havde også genskabt hendes stemme fra filmene. Billederne af pigens mor, der genforenes med sin døde datter i cyberspace, er hjertegribende. Pigen er ikke en ”rigtig” AI, for hun er ikke selvbevidst – men hun opfører sig som en levende pige. Dette taler også godt for, at vi er tæt på at kunne skabe personligheder i computeren, der kan opføre sig næsten som et levende menneske ville kunne.

Mit gæt er, at vi inden for de næste fem-ti år vil have computerskabte og realistiske AI personligheder, der vil kunne opføre sig som en Vært. Samtidig vil vi få mere indflydelse på, hvordan den historie vi ser eller spiller skal udfolde sig. Vi har allerede film, der som Black Mirror: Bandersnatch reagerer på vores respons og ændrer historien efter vores valg. Som jeg skrev i anmeldelsen af den, er det formentlig fremtidens underholdning. Vi vil selv kunne bestemme de historier, vi vil se og opleve, og vi vil formegentlig ende med, at hver film eller tv serie skal filmes med mange forskellige slutninger, fordi der skal tages højde for, hvad brugerne vælger.

I computerverdenen vil det gå endnu hurtigere, fordi man ikke skal filme skuespillerne, men kun bruge de grafiske billeder til at skabe en ny slutning. Mit gæt er igen, at der går fem til ti år før dette slår rigtigt igennem.

LÆS MERE: WOW! Black Mirror: Bandersnatch

Våben, der kan dræbe robotter, men ikke mennesker


Variable Speed Bullets


3D-printede syntetiske muskler og kunstige kroppe


Columbia University lavede en kunstig muskel, der kunne bære 1000 gange sin egen vægt og havde en tæthed femten gange stærkere end en menneskelig muskel. Tricket er, at de kunstige muskler ikke skal sidde alene, men skal kunne arbejde sammen i en kunstig krop, og det er faktisk det, der vil tage længst tid. Desuden vil de stærkere muskler ikke være helt så hurtige som vores muskler, hvilket vil gøre, at robotterne ikke vil bevæge sig helt som mennesker. Den teknologi skal derfor forbedres betydeligt, og der taler vi om over 20 år før det vil kunne lade sig gøre.

Menneskelige / menneskelignende personligheder i kunstige hjerner


næsten

Det bringer også et andet lille problem, nemlig at en sådan størrelse filer tager lang tid at overføre. Selv i dag, med 1 Gigabyte per sekund, ville det tage en uge at downloade en personlighed fra skyen til en Vært. Og så har vi endda ikke taget højde for nye minder, som hver Vært jo vil få efterhånden (indtil de bliver slettet, i hvert fald).

Vi er meget langt fra den teknologi, og mit gæt er, at vi ikke vil se det før sent i det 21. århundrede.

LÆS MERE: Dansk premieredato på Westworld sæson 3 afsløret

Robotter, der har livagtige bevægelser


Da Værterne i Westworld jo både føles menneskelige at røre ved og kan bevæge sig, har vi altså langt igen. Også her vil mit gæt være mindst 20 år. Robotter har i dag også et balance problem – de har svært ved at bevæge sig på to ben, ligesom vi gør. Robotter som iCub og Asimo bevæger sig med hjul eller ved at kravle, og det bliver nok det første trin. En robot som fx Wall-E vil have nemmere ved at skabe et sikkert bevægelsesmønster for sig selv, mens en der skal gå på to ben vil kræve meget mere arbejde – for slet ikke at tale om at løbe, springe og hvad Værterne ellers gør. For at skabe en livagtig Vært, er vi altså ude i noget, der hedder mindst 50 år, og de første vil højst sandsynligt mest af alt ligne vandrende Real Dolls. For eksempel er der lavet en nyhedsoplæser robot, der hedder Komoroid. Hvis man ser på hende, har man nok en ide om, hvordan virkelighedens Westworld-park vil se ud på åbningsdagen.

Teknologien bevæger sig ofte hurtigere end man skulle tro, og mange gange er det fordi fiktionen inspirerer dem. Mobiltelefoner og fotocelle-styrede døre er inspireret af Star Trek i 1960’erne, ligesom tablets er inspireret af Star Trek: The Next Generation i 1980’erne. Vi inspireres til at skabe det, vi ser – og fordi teknologien i dag bevæger sig meget hurtigere end for bare 50 år siden, kan det sagtens være, at mine bud her er alt for konservative. Måske står vi om 20 år og kan skue ud over en fuldstændig kopi af Westworld-parken, fordi en eller anden genial person bestemte sig til at gøre Dr. Ford kunsten efter.

Jeg ved ikke, hvordan I har det… men jeg er ikke sikker på, at jeg ville turde løse billet. Og så alligevel – det ville jo være fristende…

Del artikel

Andre Serier | Nyheder

Mest læste