Danske Josefine Lindegaard er med i Zack Snyders sci-fi-film ’Rebel Moon’
Siger navnet Josefine Lindegaard dig noget? Måske ikke, men det kan være, du genkender hende fra forskellige danske kortfilm, tv-komedieserien Grand Danoir eller familiefilmen Far til fire på toppen?
For seks år siden rykkede hun dog til Los Angeles for også at puste liv i sine internationale ambitioner, og siden har hun i lange perioder levet og boet i filmindustriens mekka.
- Det er naturligt for mig at arbejde på både dansk og engelsk, for min familie boede i Polen i nogle år, og her gik jeg i amerikansk skole, forklarer den nu 25-årige Josefine, da vi møder hende over et par kaffekopper i den sydcaliforniske millionby.
Anledningen til kaffesnakken er, at hun medvirker i Netflix’ nye, store satsning, Rebel Moon, der består af to fiilmdele. Den første, Child of Fire, udkommer på streamingtjenesten den 22. december, mens anden del får premiere i april under titlen The Scargiver.
Plottet udspiller sig i en fjern galakse, hvor en fredelig koloni pludselig trues af tyrannen Balisarius (spillet af Ed Skrein). Derfor sender kolonien den mystiske, unge kvinde, Kora (spillet af Sofia Boutella), ud for at samle en hær af krigere, som kan tage kampen op.
Universet er skabt af Zack Snyder, der også har instrueret, og han har mildest talt en lang række velkendte dundersucceser bag sig, både som producer, manuskriptforfatter og instruktør. Blandt andet har han lavet superhelte- og franchisefilm som Batman v Superman, Man of Steel og Watchmen for DC Extended Universe, som han også var med til at grundlægge, og Army of the Dead for Netflix. Just to name a few.
Med Zack Snyder på zoom
Josefine Lindegaard er med i begge Rebel Moon-film som bondepigen Greta, men vejen til en plads på rollelisten, har været opslidende. For i første omgang blev den danske skuespiller castet til en helt anden og meget større rolle. En rolle, hun nåede at blive overbevist om, at hun havde fået.
Det var tilbage i december 2021, at hendes agent første gang bad hende om at lave et såkaldt self-tape til det dengang tophemmelige Zack Snyder-projekt.
- Alting var så tys-tys, at castingen ikke engang var baseret på replikker fra det rigtige manuskript. Jeg vidste kun, at jeg castede til en bærende karakter og skulle spille en 15-årig pige, selvom jeg var 23 på det tidspunkt, fortæller Josefine Lindegaard.
Få dage efter at hendes self-tape var indsendt, blev hun bedt om at holde sin kalender åben i de syv måneder, optagelserne skulle vare. Samtidig blev hun indkaldt et til et zoom-møde med Snyder selv.
- Så pludselig sad jeg dér og talte med fucking Zack Snyder. Jeg kunne slet ikke fatte det. Men vi connectede virkelig godt. Vi snakkede om, hvor meget han elsker Danmark, og jeg gennemspillede scenen for ham igen, inden han rundede af med at sige ”See you in LA. We’ll make fun things.”
Med de gode vibes og Snyders positive ord in mente, var hun sikker på, hun havde fået den store rolle. Og hun husker, hvordan hun tænkte, at NU ville alting tage fart.
Kort om Josefine Lindegaard, 25 år
- Boede som barn tre år i Polen, hvor hun gik på amerikansk skole
- Har spillet teater, siden hun var otte
- Fik som 18-årig sin første filmrolle i Far til fire på toppen
- Har de seneste seks år boet skiftevis i København og Los Angeles
- Har lavet en del kort-og indiefilm, og haft småroller i bl.a. A Man Called Otto med Tom Hanks fra 2022, og The Comeback Trail fra 2020 med Robert de Niro, Morgen Freeman og Zach Braff
- Har også haft hovedrollen i en musikalsk kortfilm med 90´er-rockbandet Counting Crows
- Medvirker som bondepigen Greta i Rebel Moon, som er skabt af Zack Snyder (Justice League, Batman v Superman, Watchmen, Army of the Dead m.fl.)
Rollen røg
Men nogle uger efter fik hun en nedslående besked. Rollen var gået til en anden skuespiller. En yngre pige, som Zack Snyder i sidste ende mente passede bedre til den unge karakter.
- Jeg blev virkelig ked af det, for jeg havde følt mig så sikker og så tæt på, indrømmer Josefine Lindegaard, der som femårig begyndte at optræde som børnemodel i forskellige reklamer.
Allerede dengang kunne hun mærke, hvilken energi, det gav hende at være foran kameraet, og snart begyndte hun at spille teater og jagte alverdens statistjobs. Som kun 17-årig fik hun sin første agent, og kort efter landede hun sine første rigtige roller. Heriblandt hendes filmdebut, Far til fire på toppen, der kun bekræftede hende i, at hun ville skuespillet mere end noget andet.
- Jeg kan have megameget angst, når jeg er på vej til en casting eller optagelse, men jeg har det perfekt, når jeg først står midt i det. Det er det eneste sted, verden står stille, og jeg kan glemme alt omkring mig, forklarer hun.
- Det er ren dopamin. Men jeg elsker også at forsøge at gendanne nogle følelser, andre kan spejle sig i. Jeg bliver selv utrolig rørt, når jeg føler mig set eller mærker, at noget vækker genklang, og den oplevelse vil jeg gerne formidle.
Det tog hende lang tid at komme sig over, at hun ikke havde fået Rebel Moon-rollen, som forventet. Ikke mindst fordi det var sket så mange gange før, at noget, der var lige ved og næsten, faldt fra hinanden. Som den første amerikanske filmrolle, hun blev tilbudt, men som røg, fordi hendes arbejdsvisum pludselig strandede i Trumps stramme indrejsepolitik. Eller den film, hun skulle til at indspille i New Mexico, da Covid lukkede verden – og filmindustrien - ned.
Måtte droppe brors bryllup med få dages varsel
Men det skulle vise sig, at Zack Snyder ikke havde glemt hende. For flere måneder senere, da optagelserne til Rebel Moon var i fuld gang, tilbød han hende pludselig en casting på en anden rolle på projektet.
Og denne gang fik hun den – med beskeden om, at hun skulle stå klar til kostumeprøver og optagelser i Los Angeles få dage efter.
- Det var ret uheldig timing, for jeg var på vej til Danmark for at være med til min søsters studenterfest og min brors bryllup. Men det måtte jeg droppe. Heldigvis tog alle det pænt. De ved, at den her drøm har fulgt mig, siden jeg var lille, og de har set mig sejle rundt i Los Angeles i flere år for at komme i nærheden af sådan en mulighed.
Den nye rolle voksede
Egentlig var hun kun booket til 20 optagedage, men alligevel endte hun med at være på settet i næsten tre måneder. Hendes rolle som Greta, der bor i en af universets kolonier, voksede sig nemlig større og større undervejs.
- Zack har en ret unik og meget intuitiv måde at arbejde på. Han er lidt ligesom en fodboldtræner, der gerne vil have, at alle spillere står klar. Så kan han udvælge dem, han gerne vil have på banen og hele tiden justere løbende, forklarer Josefine Lindegaard.
Hver morgen blev hun hentet klokken halv fem for at blive kørt til den filmby, der var skabt som kulisse et par timers kørsel nord for Los Angeles.
- Det var et gigantisk set. Gigantisk. Alt var bygget op fra bunden med huse og vikingehytter og det hele, så det var fuldstændig som at ankomme til en anden verden. Samtidig var der enorme områder med trailere til skuespillere og produktion. Det var helt vildt. Alene de valgmuligheder, der var, når vi ville have noget at spise. Der var alt. Mad fra 25 lande, smoothie-stande, juice-boder, snackbarer. Alt, lyder det begejstret fra Josefine Lindegaard.
Lange dage
Ligesom hun blev hentet hver morgen, blev hun også kørt hjem hver aften, men med de lange optagedage, der ofte gik over tid, var hun som regel først hjemme igen ved 23-tiden. Dag efter dag i knap tre måneder og med kun ganske få fridage.
- Det er klart det hårdeste, jeg nogensinde har lavet, men også noget af det vildeste og sjoveste, fordi vi jo filmede begge film på samme tid. Så vi kunne møde ind til optagelser på den første film om morgen, og efter frokost, kunne vi skifte til at arbejde på to’eren.
De dage, hun ikke blev kaldt ind foran kameraet, fordrev hun tiden med at læse bøger, hænge ud i sin trailer eller snakke med de andre skuespillere og statister. Men hun nød også bare at se Zack Snyder i aktion.
- Han er nærmest som et lille barn, der spæner rundt, fuld af energi hele dagen. Selv i 41 graders varme, når alle vi andre var ved at dehydrere eller var smadret af træthed, var han ovenpå og havde det største overskud.
Uagtet at der nogle dage var op til 400 statister på settet, formåede den legendariske filmskaber også at udvise interesse for alle. Man følte sig set, siger Josefine Lindegaard.
- På et tidspunkt fik jeg covid og missede nogle optagedage, og da jeg kom tilbage, spurgte han ind til, hvordan jeg havde det. I det hele taget var der rigtig god energi på settet, og fordi vi havde så lange optagedage, og mange af os var der i flere måneder, blev vi meget tætte og sammentømrede. Det var som en stor familie i det her underlige parallel-univers, skabt midt ude i ingenting.
Mest med i anden del
Josefine Lindegaard tør godt afsløre, at størstedelen af de scener, hun optog i kulissebyen, hører til anden del af Rebel Moon-fortællingen. Derfor forventer hun at være endnu mere med i den film, der kommer til foråret. Men hun ved også godt, at sel vom man har haft scener og replikker, er det langt fra sikkert, det ender i det færdige resultat.
Det erfarede hun på den hårde måde, da hun i 2019 blev hyret til to dages optagelser på krimikomedien The Combat Trail med bl.a. Robert De Niro og Morgan Freeman. Her skulle hun indspille en enkelt scene med Robert de Niro, og manuskriptet havde tilmed tilsmilet hende et par replikker.
Men da hun forventningsfuldt satte sig til rette for at se den færdige film for første gang, gik det op for hende, at scenen var blevet klippet ud i redigeringsprocessen.
- Det var virkelig pinligt, for jeg havde jo fortalt alle mine venner og min familie, at jeg havde lavet de her optagelser med Robert de Niro, griner hun.
- Nu ved jeg, hvor ofte den slags sker, og hvor stor risikoen er for, at man bliver skuffet. Derfor turde jeg heller ikke helt tro på, at jeg virkelig ér med i den første Rebel Moon-film, før jeg så den til premieren. Der fortalte Zack mig i øvrigt, at der også kommer en R-rated director´s cut-version af begge film med en times ekstra materiale.
På bekostning af tryghed, familie og venner
Josefine Lindegaard ved godt, at det kan lyde glamourøst, at hun har premieresludret med Zack Snyder og mødt folk som Robert De Niro og Morgan Freeman (sidstnævnte konstaterede i øvrigt, at hun lignede en ung Sissy Spacek). Men hun er meget bevidst om, at hun ikke vil fremstå, som om hendes Los Angeles-liv er ren solskin, palmetræer og glitter. Af samme grund vrider hun sig også ved tanken om at få taget billeder med Hollywood-skiltet eller svajende palmer i baggrunden.
Det er for stereotypt og for langt fra hendes virkelighed, og i det hele taget den, hun er, forklarer hun.
For ingen kortvarige møder med selv de største stjerner ændrer på, at det har været hårdt og til tider ensomt at være rejst alene over Atlanten. Og hendes virkelighed er, at på trods af, at hun laver op til 200 self-tapes om året, er der stadig langt mellem jobtilbuddene. Derfor har hendes bankkonto i perioder været så udmagret, at hun primært har levet af andre småjobs og cirkuleret rundt på sofaer hos venner og bekendte for at undgå huslejeudgifter.
- Nogle gange har jeg da spurgt mig selv, hvad jeg har gang i, og om det er det værd. For det er jo på bekostning af livet med familie, venner og tryghed derhjemme, siger Josefine Lindegaard, der især mærkede ensomheden komme snigende under Covid og derfor valgte at flytte hjem til Danmark i en periode.
Hellere større roller i Danmark end på sidelinjen i Hollywood
Men det passer hende faktisk fint at veksle mellem USA og Danmark, for hun bliver skør, hvis hun skal være i Los Angeles mere end tre-fire måneder ad gangen, siger hun.
Hun håber selvfølgelig, at hendes arbejde på Rebel Moon fører til flere internationale muligheder. Men hendes snart mange år i L.A. har også gjort det klart for hende, at hun langt hellere vil have substantielle roller i Danmark end små roller i store Hollywood-produktioner.
- Nu har jeg prøvet at stået med side om side med stjerner som Robert De Niro og Tom Hanks, og selv om jeg absolut ikke spillede væsentlige roller i de film, har selve oplevelserne givet mig meget. Dels har jeg lært, at jeg sagtens kan arbejde i nærheden af så store navne uden at dø af skræk. Men jeg har også lært, at det er federe at kunne lege rigtigt med og få mulighed for at bygge en karakter op, i stedet for bare at være en pæn pige langt ude på sidelinjen.
Rebel Moon: Part One – A Child of Fire kan ses nu på Netflix
Rebel Moon: Part Two – The Scargiver har premiere på Netflix 19. april 2024.
Vil du lytte til Vi Elsker Serier? Så lyt til vores podcast 'Det, vi elsker', hvor vi en gang om ugen dykker ned i de største nyheder fra kulturens verden. Du kan lytte til podcasten i appen Ally, i Apples podcast-app eller på Spotify: