Kultur | Anmeldelser

Anmeldelse: ‘Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet’ er en forestilling fuld af vigtige ord

Af
Lars Knudsen
27. januar 2025
Anmeldelse af ‘Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet’
‘Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet’ / Foto: Aveny-T

Del artikel

Iscenesættelsen af Glenn Bechs manifest rammer råt for usødet plet – og den rammer alle.

Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet

Premieredato: 24. januar 2025
Teater: Aveny-T
Genre: Drama
Instruktion og bearbejdelse: Niels Erling
Medvirkende: Thomas Kristian Bek, Laura Skjoldborg, Nicolai Perrild, Kathrine Høj Andersen
Scenografi og kostumedesign: Lise Birch
Spilletid: 1 time og 50 minutter uden pause

‘Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet’ er titlen på Glenn Bechs populære manifest, der udkom i 2022. Året efter blev bogen til en teaterforestilling lavet af og opført på Aalborg Teater. Det er den forestilling, de i 2025 har taget med som gæsteforestilling til Aveny-T i København.

Budskabet med forestillingen er ikke til at tage fejl af, og der bliver ikke lagt fingre imellem, når det evigt ekskluderende klassesamfund angribes via Glenn Bechs bearbejdede ord.

De fire skuespillere kommer på scenen og præsenterer sig ved deres navne: Thomas, Laura, Nicolai og Kathrine. Og selvom de er skuespillere, er alt det, de nu vil vise, ægte, forklarer de, mens den ene står med et eksemplar af Glenn Bechs bog i hånden, hvorefter de alle fire præsenterer sig selv som Glenn Bech.

Måske dette er en måde at sige, at fordi vi ikke selv oplever de mange ubehageligheder, der står beskrevet i den dybt personlige bog, er vi nødt til at sætte os i hans sted, for at kunne formidle det bedst muligt.

Det kan lyde som en kliché, men det giver mening og giver forestillingen et metalag, der skaber en sammenkobling mellem de tre involverede parter: Glenn Bech, de fire skuespillere og publikum. Og det er vigtigt for en forestilling som denne, der har så meget fokus på et ekskluderende samfund.

Langer hårdt ud

Sidder man og tror, at samfundets homofobi og hykleri ifølge Glenn Bech kun findes på den yderste højrefløj, kan man roligt tro om. ‘Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet’ er ganske vist en ekstremt politisk forestilling. Det betyder slet ikke, at den vælger side, og det er en af mange grunde til, at den bør og kan ses af alle – uanset politisk standpunkt.

Det er dog ingen tvivl om, at Glenn Bech ser det som sværere at være homoseksuel (og alle andre LGBTQ+-identiteter) i sin hjemby Horsens end i København. Og den jyske by står da også for skud allerede ved forestillingens start, hvor de fire gange Glenn fortæller om en tid og et sted, hvor det er kvinder, der viser følelser, og de mænd, der gør det, ses som svage. Og så er der i øvrigt kun de to køn.

Men det er ikke kun udkantsdanmark, der udviser den ekskluderende adfærd overfor alt og alle, der ikke passer ind i den urgamle tankegang. Det er også muslimer og andre religiøse grupper. Dem langer forestillingen også ud efter. Og så er der den hykleriske venstrefløj, der har tendens til at frede muslimers homofobi, fordi man er bange for at blive kaldt racist.

Mere end bare vrede

At Glenn Bech er vred, er der ingen tvivl om. Og en forestilling som denne kan let ende som en anstrengende oplevelse, hvis man som publikum bare skal sidde og tage imod alt den vrede, der hældes ud over scenekanten.

Der er også en følsom og kærlig side af Glenn Bech, der flere gange kommer til udtryk. Imellem de mange brudstykker af fortællingen om forfatterens brutale opvækst er der et lille håb at ane. Vi får nemlig også fortalt historien om hans første store kærlighed til højskolevennen Julius.

Og det er på en gang både livsbekræftende og hjerteskærende at følge denne del af fortællingen om Glenn Bech. For kærligheden er noget af det smukkeste og mest banale, vi som mennesker kan opleve, så man håber inderligt, at det vil ende lykkeligt mellem de to venner, der både er forelskede og fysisk tiltrukket af hinanden – en ægte ungdomsforelskelse. Men selv dette er ikke rettighed, man i Glenn Bechs tilfælde kan tage for givet.

Scenisk vellykket formidling

Det er en forestilling, der rammer plet og rammer alle, og den har meget på hjerte. Og de fire fremragende skuespillere fortæller det med et imponerende overskud, hvor Glenn Bechs vrede, sorg, frustrationer og forelskelse med en enorm gennemslagskraft rammer publikum råt for usødet. De får hjælp af stærke symbolske greb. Blandt andet når Laura Skjoldborg smadrer en betonblok med en kæmpe hammer i den ene side af scenen, mens Glenn Bech står nøgen, sårbar og udstillet under en bruser i den anden side. Det er klart et af forestillingens stærkeste øjeblikke.

Derudover bruger Niels Erling Lise Birchs simple scenografi i form af lysstofrørene i loftet til, på elegant vis, at understøtte skuespillet og de mange ord – lidt for mange ord. For med en spilletid på næsten to timer uden pause er der meget at forholde sig til, og man når desværre ikke altid at fordøje de ofte angribende ord, inden man får nye smidt i hovedet.

Og det er en skam, for alt, hvad der bliver sagt, er vigtigt. ‘Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet’ er en modig forestilling, der, ligesom bogforlægget, ikke lægger fingre imellem, når det kommer til at angribe vores samfund.

Vil du lytte til Vi Elsker Serier? Så lyt til vores podcast 'Det, vi elsker', hvor vi en gang om ugen dykker ned i de største nyheder fra kulturens verden. Du kan lytte til podcasten i appen Ally, i Apples podcast-app eller på Spotify:

Del artikel

Andre Kultur | Anmeldelser