Serier | Guides

Serieåret 2022 går på hæld - men hvordan gik det egentlig?

AfAnn Lind Andersen
20. december 2022
House of the Dragon
'House of the Dragon' / Foto: HBO Max

Del artikel

Har 2022 været et godt serieår? Det tager Ann Lind Andersen et kig på her i sin vurdering af året som helhed. Et år, der bl.a. har budt på verdens dyreste serie, men fremfor alt har understreget, hvad der er vigtigst for, at en serie bliver til en succes.


Det er blevet den tid på året. Den tid, hvor sådan nogle som mig kigger tilbage på året, der er gået, for at tage bestik af, hvordan året sådan overordnet betragtet har gjort sig, når det kommer til serier. Godt eller skidt? Store tendenser, der udfoldede sig? Tegn på forandringer? Større eller mindre satsninger på streaming-markedet?

Stort fantasy-år


Og overordnet betragtet har det ganske enkelt været et mægtigt år i serieland. Helt bogstaveligt. For året bød på verdens hidtil dyreste producerede serie, Tolkien og Ringenes herre-serien Magtringene fra Prime Video. At pengeposen ikke var nok til at få serien til for alvor at flyve højt, er en anden sag. Hvad det skyldes, vender jeg tilbage til om lidt.


Men året var et stort fantasyår, for ovre hos HBO Max kom den længe ventede opfølger til Game of Thrones, House of the Dragon, der narrativt klarede sig noget bedre end sin konkurrent på Prime Video. Hos Disney+ forsøgte man sig med Willow, og allerede i januar 2023 følger HBO Max op med endnu en stor fantasy/eventyr/spil-serie, The Last of Us.


Morfydd Clark som Galadriel i 'The Lord of the Rings: The Rings of Power'
Foto: Amazon Studios

Færre, men større serier


Fantasyserier er dyre at producere. Og det at de bliver ved med at komme i en lind strøm, vidner om, hvor meget der bliver satset på streamingmarkedet i disse år. Der bliver nemt brugt to-cifrede millionbeløb på hvert afsnit, og det gør man kun, fordi man tror på, at der er et globalt publikum. Hvilket falder ned i den store bevægelse på markedet, at tjenesterne har fremtidige strategier om færre, men større serier. Altså, at man gør mere ud af en series univers – fra production design og karakterer til marketing og merchandise.


En plan, der er tiltrængt hos en tjeneste som Netflix for eksempel, der sprøjter content ud hver uge, hvor det meste er af tvivlsom kvalitet. Men selv Netflix har bebudet, at de nu ændrer kurs, og allerede i år er flere mindre projekter på tegnebrættet blevet lagt ned.

Afbrudt af reklamer


Hos tjenesterne gør man sig også flere steder klar til nye fremgangsmåder i forhold til abonnement og reklamer. I USA har Disney+ og Netflix allerede implementeret reklamer på tjenesten. En måde at tjene penge på nu, hvor der er flere streamingkanaler, der ligger i skarp konkurrence med hinanden, og det derfor er sværere at fiske nye abonnenter.


Forhåbentligt kommer indtægtskilden via reklamer også forbrugeren til gode ved en lavere abonnementspris for dem, der vælger ‘ok’ til reklamer på deres tjeneste. Den udvikling vil højst sandsynligt kun blive større fremover og brede sig til alle tjenester, så du kan som serieforbruger godt begynde at vænne dig til det. Eller betale mere for at slippe for reklamerne.

Serier tiltrækker stærke navne


Rent content-wise har 2022 været et stærkt serieår, også når man kigger ud over de store satsninger. Personligt har serier som The White Lotus 2, Yellowstone 5, Slow Horses, The Bear og Bad Sisters været nogle af de helt store fornøjelser, men listen af serier af høj kvalitet er imponerende lang. Serieland tiltrækker tydeligvis stærke navne på alle fronter, fra forfattere over instruktører til kendte skuespillere, hvilket styrker produktionen som helhed. Også selv om mange fagfolk shopper frit rundt fra den ene tjeneste til den anden. Kun de få som Taylor Sheridan eller Ryan Murphy gifter sig med én tjeneste. For en klækkelig sum, forstås. Men fornuftsægteskaber kan indimellem også give god mening for begge parter.


The White Lotus sæson 2
The White Lotus er tilbage med sæson 2 / Foto: HBO Max.

Den vigtigste ingrediens i en serie


Når man ser på, hvilke serier der har klaret sig godt i år, og hvilke der ikke har, tegner der sig et klart billede af, hvad der er vigtigst. For uanset hvor mange dollars du har, eller uanset hvor smart en konceptuel idé ser ud på papiret, løfter en serie sig ikke, hvis ikke karaktererne er tydelige og velskrevne. Og omvendt, selv om en serie er ‘lille’, når det kommer til budgetter eller er lidt løs i koderne angående storyline, men til gengæld har definerede, relaterbare og distinkte karakterer, kan den sprede sig som løbeild via nettets mund til mund-mekanismer.


Det er karaktererne, vi tænder på. Dem, vi gerne vil følge gennem tykt og tyndt. Og de serier, der har vundet serie-kiggernes gunst i år er dem, der har bedst skrevne karakterer, 360 grader rundt, og som står ud i vores hukommelse. Derfor fejlede Magtringene med Galadriel, som vi aldrig følte, vi kom i nærheden af. Og derfor blev kokken Carmy i The Bear et overraskende hit, med hvert eneste stressfyldte pulsslag.


Karakteren er med andre ord gud i disse år i serieland. Vigtigere end budget, univers, plot og idé. Det blev tydeligt i år, og det er en tendens, jeg håber fortsætter ind i det kommende år. Og, heldigvis ser 2023 allerede nu ret lovende ud. Jeg glæder mig allerede.

Del artikel