Berømte måltider: Matador på menuen anmeldelse

Premieredato: 29. juni 2023
Genre: Livsstil
Redaktør: Jan Lagermand Lundme
Producent: Mette Støvring
Medvirkende: Frederikke Legaard, Adam Price m.fl.
Antal afsnit: 2

Bakkens Korsbæk i Nordsjælland lægger kulisse til anden sæson af DR’s livsstilsprogram Berømte måltider. I seriens første sæson genskabte de to værter Frederikke Legaard og Adam Price jule- og nytårsmåltider.

Denne gang skal de, som undertitlen Matador på menuen antyder, genskabe måltider fra Lise Nørgaards kultklassiker Matador om Korsbæks Skjern- og Varnæsfamilier. Så har du nogensinde drømt om at smage nogle af alle de legendariske måltider, som Lærer Andersen, Grisehandler Larsen, Maude og alle de andre sætter tænderne i, bør du se denne nye sæson af Berømte Måltider.

Siger Lærer Andersens kødrand eller citatet ”Du kender mine følelser for kogt fars” til gengæld dig ikke noget? Så vil denne nye sæson formentlig ikke sige dig ret meget, for den serveres med detaljer og nørderier, som kun fans af Matador vil forstå og sætte pris på.

Endelig et program der gør sig umage

Efter en svær udvælgelsesproces og et par svinkeærinder lander de to værter, Legaard og Price, på retterne til den ultimative Matador-middag, som de vil tilberede og servere for udvalgte gæster. Vi ser bl.a., hvordan Fru Violet kunne have tilberedt Lærer Andersens kogte fars, kødranden, samt en nyfortolkning af Misses kattetunger – velbekomme.

Den tilberedning viser værtsparret, og særligt Frederikke Legaard, så sirligt, at Maude ville gå op at lægge sig af bare misundelse. Detaljegraden ser vi f.eks., når Legaard ”musselmaler” en lillebitte tallerken med et udførligt resultat, eller da hun sætter sig for at bage en tartelet, der ville kunne mætte selv Fru Murermester Jessen.

Frederikke Legaard har tidligere vundet Den Store Bagedyst, men hun har mange andre kunstneriske tangenter at spille på, og nogle af dem nyder vi godt af i denne serie. Hendes kreative udfoldelser i løbet af programmet er med at til at sænke tempoet og højne niveauet i sådan en grad, at hun har tid til at gøre sig umage, og så vi kan se detaljerne og nå at mærke efter. Ligesom i Matador. Og således udmærker serien sig som den sanserige oplevelse, som det også bør være at smage på Matador.

En gave til Matador-fans

Udover at vise, hvordan retterne tilberedes, dykker de to værter og deres gæster ned i historien bag maden i serien, og det er den kombination, der gør serien til en stor gave for Matador-fans. Af de to værter er særligt Adam Price god til at dele ud af sin viden, men det er især, når seriens eksperter og andre gæster kommer på skærmen og fortæller hemmeligheder eller nørdede detaljer, at mundvandet vil begynde at løbe hos de seere, der har set Matador mere end én gang (og hvem har ikke det?).

'Berømte måltider: Matador på menuen' anmeldelse
'Berømte måltider: Matador på menuen'

Sædvanligvis har vi hørt om Matadors hemmeligheder eller sjove anekdoter fra seriens forfattere, instruktør eller skuespillere, og det gør vi da også i denne serie, da Legaard og Price inviterer Per Pallesen til middag på de fines restaurant, Postgården. Men de inviterer også et par mere sjældne gæster som chefrekvisitør Magnus Magnusson og rekvisitør og klipper Leif Axel Kjeldsen. Et par hyggelige gutter, der fortæller hemmeligheder og detaljer, du nok ikke før har hørt om seriens mad. F.eks. historien om Elin Reimer (Laura), der skulle lære at tage indmaden ud af en kylling, og at ’Fede’ skulle spise flæskesteg kl. 7 om morgenen.

Det er netop historierne bag serien, i dette tilfælde maden, som fans af serien altid håber på at få, og som denne serie giver os. Sammen med Legaard og Prices tilberedning af maden udgør de den helt rigtige og smagfulde ret for Matador-fans. Næste gang må Legaard og Price dog gerne huske at invitere de to rekvisitører med til bords, så vi kan få endnu flere førstehåndsberetninger.

Av, min arm!

Interessante gæster er der dog til stede rundt om bordet i Varnæs-stuen, når værtsparret serverer deres ultimative Matador-middag. Før middagen har de fungeret som eksperter, der i korte klip fortæller facts og betragtninger med udgangspunkt i maden i Matador.

I den forbindelse vil det være på sin plads at udbryde: ”Av, min arm!”. For måske første gang i en hyldestudsendelse om danskernes mest elskede serie, drypper en af de medvirkende lidt malurt i bægeret. Det har hidtil virket som en stor synd at tale dårligt om vores alle sammens klenodie, og derfor virker det befriende, når historiker Gry Jexen tør at kritisere serien for åben skærm.

'Berømte måltider: Matador på menuen'

Resten af gæsteholdet udgøres af danmarksmesteren i Matador, Nicolaj Cornelius, podcastvært Martin Nybo Steiner og journalist og forfatter Lise Benthin Præstgaard (der for nogle år siden i øvrigt lavede den anbefalingsværdige podcast Julen er smerternes fest).

Berømte måltider: Matador på menuen opfylder alle ønsker fra fans af serien om at fortælle os et par hemmeligheder og at nørde seriens detaljer i et tempo, hvor der er tid til sansning og fordybelse. Den smagfulde oplevelse krydres med en lang række klip, som er så perfekt udvalgt og så sirligt sat ind, at også her har holdet bag serien gjort sig umage.

Tak for mad!

Læs mere omDRTV5 hjerter

Andre TV | Anmeldelser