Kultur | Anmeldelser

Anmeldelse: ‘Folk og røvere i Kardemomme By’ er en herlig og veloplagt forestilling for de mindste

Af
Lars Knudsen
4. november 2024
Anmeldelse af 'Folk og røvere i Kardemomme By'
'Folk og røvere i Kardemomme By' / Foto: Bellevue Teatret

Del artikel

Især skuespillerne bag røverne Kasper, Jesper og Jonathan er en af mange grunde til, at ‘Folk og Røvere i Kardemomme By’ på Bellevue Teatret efter 43 år ikke behøver at forny sig det mindste.  

Folk og røvere i Kardemomme By

Premieredato: 2. november 2024
Teater: Bellevue Teatret
Genre: Børneteater
Manuskript: Halfdan Rasmussen
Instruktør: Peter Aude
Medvirkende: Peter Aude, Niclas Vessel Kølpen, Sebastian Alstrup, Le Mönster-Swendsen, Sally Herbert Klie, Sebastian Lai Knudsen, Kristian Høgh Jeppesen, Farshad Kholghi, Kiki Brandt, Martin Elung, Serge Huercio, Karoline Munksnæs, Torbjørn Hummel
Kapelmester: Stuart Goodstein
Musikere: Nicolej Kaas Claesson, Casper Rask, Siri Skamby, Anne Kirstine Winkler
Spilletid: 1 time og 15 minutter uden pause

43 år i træk har man kunnet se Thorbjørn Egners elskede børneklassiker Folk og røvere i Kardemomme By på Bellevue teatret nord for København.

For undertegnede er det første gang, og denne anmeldelse bliver derfor ikke en sammenligning eller prædiken om, at de har mistet gløden.

I den idylliske Kardemomme By, der ligger langt væk fra alting, er en af årets højdepunkter den tilbagevendende kardemommefest. Her er der underholdning i form af både sang, musik og en talende kamel.

Hyper-hyggeligt

Det kan lyde lidt voldsomt at sige, at idyllen trues, da de tre kendte røvere Kasper, Jesper og Jonathan pludselig dukker op. Men sætter man det i perspektiv til det hyper-hyggelige univers, der er blevet skabt på scenen, kan man måske slippe af sted med at sige, at idyllen brydes.

De tre røvere begiver sig ud på deres røverfærd til tonerne af forestillingens måske mest kendte sang, ‘Vi lister os afsted på tå’, som stadig er en fornøjelse at høre på og næsten umulig ikke at synge med på. Så selv når idyllen brydes, er det hyggeligt.

De tre røvere føler sig sikre på ikke at blive anholdt, da byens venlige politimester Bastian ved, at de har en løve som kæledyr. For når først man som politimester forsøger at anholde en løve, ja så er man ifølge Bastian selv ikke længere politimester. Det kan slagteren naturligvis godt se, da han kommer forbi og vil anmelde et røveri mod hans slagterbutik.

Ja, der er sandt at sige ikke meget drama i Kardemomme By. Og måske det er det, der gør, at folk vender tilbage hvert år ved juletid – en tid, hvor vi gerne vil hygge og have det rart. Og det må man i den grad sige, at instruktør Peter Aude lever op til.

Komikken tages alvorligt

'Folk og røvere i Kardemomme By' er en børneforestilling med stort B. Det betyder ikke, at man som voksen keder sig i de 75 minutter, forestillingen varer. Og den primære grund til det er, at hele det veloplagte cast tager den ekstremt barnlige og humoristiske historie alvorligt.

Især - men langt fra begrænset til – de tre røvere i skikkelse af Peter Aude som Kasper, Nicklas Kølpin som Jesper og Sebastian Alstrup som Jonathan leverer det samspil, der skal til, for at en forestilling som denne bliver løftet til børneteater på højt niveau.

For den er for de allermindste, men det er alligevel imponerende at se, hvordan man formår at holde børn helt ned til tre-årsalderen fanget fra start til slut. De griner og lader sig rive med, når de tre røvere lister sig afsted på tå for på gakket og velkoreograferet vis at røve den sure Tante Sofie, fordi de mangler en kvinde i deres hjem, så de kan fortsætte med at dovne rundt.

For fyrretyvende gang kan Peter Aude opleves i forestillingen på Bellevue Teatret. Selv om det kan lyde af meget, er der ikke noget tegn på træthed hos den nu 67-årige skuespiller, der her både spiller røver og instruerer.

Sammen med resten af castet udviser han en enorm spilleglæde med præstationer, der er barnligt overspil med en timing, der kun ses på professionelle teatre.

Ingen grund til fornyelse

Som supplement til det veloplagte cast og deres håndtering af Halfdan Rasmussens herlige oversættelse er det Thorbjørn Egners egne illustrationer, der udgør scenografien, der i alt sin simpelhed skaber Kardemomme Bys hyggelige atmosfære.

Det, der for alvor gør forestillingen egnet til både børn og deres forældre, er de elskede sange og melodier, der ligeledes er skrevet af Egner. Her i forestillingen formidles de af en velspillende trio, der gør det til en sand fornøjelse at lægge ører til de fængende og til tider jazzinspirerede melodier, der må siges at være fortællingens hjerte og drivkraft.

Efter sigende skulle det mere eller mindre være den samme opsætning hvert år. Som nævnt er det ganske vist første gang, undertegnede ser den. Alligevel er det svært at se, hvorfor man skulle forny sig.

Der bliver udvist en kæmpe respekt for Egners udødelige univers gennem både manuskript, scenografi, kostumer og ikke mindst sangene, og det skal man have en rigtig god grund til at ændre på - ellers skal man lade være.

Derudover er det er en herlig forestilling for de mindste, og som forælder må det være skønt at overvære den glæde, det bringer hos børnene.

Vil du lytte til Vi Elsker Serier? Så lyt til vores podcast 'Det, vi elsker', hvor vi en gang om ugen dykker ned i de største nyheder fra kulturens verden. Du kan lytte til podcasten i appen Ally, i Apples podcast-app eller på Spotify:

Del artikel

Andre Kultur | Anmeldelser