Serier | Anmeldelser

Anmeldelse: ’Peak’ er en interessant ny retning for Jonas Risvig

Af
Claus Nygaard Petersen
12. maj 2025
Elliot i 'Peak' jonas risvig anmeldelse
Elliot i 'Peak' / Foto: Jonas Risvig

Del artikel

Instruktøren, der er kendt for sine film og serier om ungdomsliv, bevæger sig ud på ny grund med sin YouTube-serie, der fint italesætter penges store betydning i vores liv.

Peak

Streamingtjeneste: YouTube
Premieredato: 11. maj 2025
Genre: Drama
Serieskabere: Jonas Risvig og Jesper Christensen
Medvirkende: Samuel Haastrup, William Busk, Eze Kaj Erie, Ella Testa Kusk, Rita Marie Steen, Ella Camara, Ella Nyota Njaidi Nørholm, Laura Allen Müller, Alma Alsholm, Safina Coster-Waldau, Pilou Asbæk, Silvester Byder, Viktor Hjelmsø
Land: Danmark
Antal afsnit: Anmeldt på baggrund af 3 afsnit

2024 var et skelsættende år for Jonas Risvig.

Den myreflittige serieskaber leverede både spillefilmdebuten ’Kontra’, der solgte lige omkring 65.000 billetter i biografen, og så smed han også lige en ny serie, ’Evigt’, på YouTube.

Derudover mødte filmskaberen for første gang i karrieren kritik i form af flere negativt ladede artikler og en højlydt online-bevægelse, der kritiserede ham for at tegne et stereotypt billede af ungdommen med forskruede idealer om udseende, druk og sex. Umiddelbart et hårdt slag for instruktøren, og man ville ikke have bebrejdet ham for lige at tage en pause fra skabergerningen.

Men Jonas Risvig er ikke som alle andre.

I løbet af de seneste to år har serieskaberen i al hemmelighed gået og arbejdet på et projekt, der skulle være noget helt andet, end han tidligere har lavet.

peak anmeldelse samuel haastrup
Samuel Haastrup i 'Peak'
Foto: Jonas Risvig

Det rige og hurtige Hellerup-gymnasieliv med glamour og vodka i uanede mængder er i ’Peak’ blevet erstattet af boksetræning, arbejde i den lokale Netto og graffitifyldte mure på Vesterbro.

I centrum for det hele er de tre venner Elliot (Samuel Haastrup), Samuel (William Busk) og Sylvester (Eze Kaj Erie). De 20-årige fyre har ét mål for øje, når gymnasietiden er overstået: Der skal tjenes penge, og det kan kun gå for langsomt.

Kryptovaluta og andre former for investeringer er deres primære fokus i jagten på økonomisk gevinst, modsat vennerne Milla (Ella Testa Kusk) og Caroline (Rita Marie Steen), som hiver gode skejsere hjem ved at sælge piller.

Da Samuel arver 250.000, og Elliots søster, Isabella (Ella Camara), lige pludselig bliver afkrævet en hulens masse penge af en kontrollerende ekskæreste, begynder problemerne at hobe sig op for den unge mand.

Det handler om penge

På YouTubesiden for 'Peak' kan man læse, at serien er skabt i samarbejde med AOF, Netto, Skattestyrelsen og HK. Det vil sige, at hver af de kommercielle aktører har haft budskaber, som de gerne har villet have med i serien.

Det er da også derfor, at når de tre gutter snakker om beskatning af krypto-gevinster, er det med en helt anden faktuel nøjagtighed, end vi er vant til. Man er ikke i tvivl om, hvornår der er tale om et ”reklamespot” for en af samarbejdspartnerne.

peak anmeldelse samuel haastrup eze kaj erie
Samuel Haastrup og Eze Kaj Erie i 'Peak'
Foto: Jonas Risvig

Selvom det bliver forsøgt integreret i handlingen, fremstår de enkelte fagsponsorat-sekvenser stadig som de øjeblikke i podcasts, hvor værterne stopper deres snak for at lave reklame for et produkt. Nogle er mere vellykkede end andre, men dialogen i scenerne afslører, hvornår der er tale om fagspecifikt indhold. Det er dog mere vellykket end i ’Evigt’, som også indeholdt betalt indhold.

Ved at have penge som katalysator for (næsten) alt i ’Peak’, er der et anderledes pres på karaktererne, end når der er ”følelser" i centrum.

Ligegyldigt om man bryder sig om det eller ej, er penge så vigtig en del af tilværelsen, at det eneste tidspunkt, hvor man ikke tænker over dem, er når man enten har nok eller ligefrem for mange af dem.

Og når man som Elliot tager et job i Netto, har man, uden at fornærme nogen, ikke en overvældende formue.

Stort skridt på vejen

Fordi ’Peak’ er filmet over flere år og imellem andre produktioner, er der masser af cameos fra andre af Jonas Risvigs samarbejder.

Derfor dukker Safina Coster-Waldau pludselig op uden den store fanfare i en scene og er pist væk i den næste. Risvigs omfattende netværk inkluderer også Pilou Asbæk, der medvirker i en fascinerende birolle, som måske viser sig at være større, end man lige umiddelbart skulle tro.

peak anmeldelse samuel haastrup william busk eze kaj erie ella camara
Samuel Haastrup, William Busk, Eze Kaj Erie og Ella Camara i 'Peak'
Foto: Jonas Risvig

Skuespillet er generelt ret fint. De tre debuterende skuespillere i hovedrollerne har en god indbyrdes pingpong, som - måske lige på nær i reklamescenerne - er ret naturlig, og i det hele taget er interaktionerne i serien troværdige.

Dog klinger det skævt i ørerne, når Elliot i ophidset tilstand truer søsterens eks med politianmeldelse og tilhold, hvis ikke han lader hende være. Det lå umiddelbart mere til højrebenet, at han ville love ham en omgang tæv.

Men måske er der netop en pointe med ikke at møde vold eller trusler med noget, der eskalerer situationen? For en serie, der et eller andet sted har til formål at uddanne unge til at håndtere økonomiske spørgsmål, er det også meget godt ikke at skildre vold som et konflikthåndteringsværktøj.

’Peak’ er en interessant og underholdende serie på flere punkter. Og indtil videre er den det bedste eksempel på, hvordan man kan inkorporere betalt samarbejde i en serie, hvor det rent faktisk bliver varedeklareret fra start af, at der er reklameindhold med. Det kræver alligevel noget ekstra at flette dialog om skat og AOF-kurser ind, så det også giver mening for historien.

Vi er ikke helt i mål endnu, men ’Peak’ er et meget stort skridt på vejen.

Vil du lytte til Vi Elsker Serier? Så lyt til vores podcast 'Det, vi elsker', hvor vi en gang om ugen dykker ned i de største nyheder fra kulturens verden. Du kan lytte til podcasten i appen Ally, i Apples podcast-app eller på Spotify:

Del artikel

Andre Serier | Anmeldelser