
Anmeldelse: Selv Lena Headey og Gillian Anderson kan ikke redde ’The Abandons’

The Abandons
Streamingtjeneste: Netflix
Premieredato: 4. december 2025
Genre: Western, drama
Serieskaber: Kurt Sutter
Medvirkende: Lena Headey, Gillian Anderson, Lucas Till, Aisling Franciosi, Nick Robinson, Diana Silvers, Lamar Johnson, Natalia del Riego m.fl.
Land: USA
Antal afsnit: 7
Lena Headey, Gillian Anderson og Kurt Sutter.
Tre navne, der i seriesammenhæng har været lig med nogle af de største succeser de seneste 30 år. Så det er ikke så underligt, at fans blev ellevilde af begejstring, da Netflix i sin tid annoncerede westernserien ’The Abandons’, som er skabt af Kurt Sutter (’Sons of Anarchy’) og har Lena Headey (’Game of Thrones’) og Gillian Anderson (’The X-Files’) i hovedrollerne.
Men træerne vokser som bekendt ikke ind i himlen.
Med kun tre uger tilbage af optagelserne forlod Sutter projektet. En officiel forklaring er aldrig kommet ud, men kilder i branchen kalder det kreative uoverensstemmelser.
Kort sagt havde Kurt Sutter en vision, som blandt andet inkluderede et langt første afsnit på over halvanden time, mens streamingtjenesten ville have noget kortere og mere dramatisk.

Som mangeårig anmelder ved jeg, at det sjældent har en positiv indvirkning, når distributøren (i dette tilfælde Netflix) går ind og blander sig i et projekt, hvor der er en meget klar vision.
Og de to første afsnit af ’The Abandons’ bekræfter dette.

Første afsnit fremstår underligt forjaget, og man får knap nok mulighed for at finde sig til rette i universet, før der kommer tjubang og ballade. Og sådan er det desværre igennem alle syv afsnit af serien, der næppe får en anden sæson.

Romeo og Julie på prærien
Serien handler om to stridende familier i en lille flække i den amerikanske stat Oregon i 1850'erne. Van Ness-klanen, anført af matriarken Constance (Gillian Anderson), er velhavende og har godt og vel alle vigtige personer på lønningslisten – inklusive sheriffen.
Over for denne familie finder vi Fiona Nolan (Headey) og hendes fire adoptivbørn. Deres jord er meget værdifuld, og den har Constance selvfølgelig set sig lun på og forsøger med alle tænkelige lovlige og ulovlige midler at få fingre i den.
Det er hovedkonflikten i ’The Abandons’, som bliver krydret med lidt forbudt ’Romeo og Julie’-kærlighed mellem de voksne børn samt voldelige overgreb.
Kurt Sutter brugte Shakespeares ’Hamlet’ som rammefortælling for ’Sons of Anarchy’, og man kan godt fornemme, at han blandt andet har skuet til dramatikerens stykke om de elskende for inspiration.

Serieskaberens aftryk er stadig at spore i Netflix-serien. For eksempel i form af ofte brugte skuespillere som Ryan Hurst, der spillede fanfavoritten Opie i Sons of Anarchy'. Her spiller han en enlig far, der på overfladen bare er en almindelig farmer, men hans evner med en riffel fortæller en historie om en spektakulær fortid.
Men det er trods alt ikke for sidehistorierne, at man ser ’The Abandons’.

10 film og serier, du skal se på streaming i december 2025
Rodet Netflix-udgave af ’Yellowstone’
Derfor er det også ærgerligt, at hovedhistorien ikke har den gennemslagskraft, man ellers med rette kunne have forventet.
Serien skulle oprindelig have været i 10 afsnit, men er i løbet af produktionen skåret ned til syv. Ambitionen fra Sutters side har tydeligvis nærmere været HBO-serien ’Deadwood’ end Taylor Sheridans cowboy-soap i ’Yellowstone’-universet.
Desværre formår ’The Abandons’ ikke rigtig at ramme nogen af delene. På den måde er den helt sin egen. Men hvad er det lige præcis, at det skal forestille at være?
Skuespillet er, som det skal være. Både Lena Headey og Gillian Anderson er magnetiske, og når de er sammen, er det sublimt.
Men – og det er det evindelige men med ’The Abandons’ – historien bærer præg af, at det ikke er den originale vision, vi får med de syv afsnit.

Generelt fremstår starten alt for forjaget, og senere forfalder serien til ’ugens historie’, som man ellers primært kender fra evighedsserier som ’Skadestuen’ eller ’NCIS’ – eller for den sags skyld også ’Sons of Anarchy’.
Pointen er, at ’The Abandons’ ikke var tænkt som sådan en serie, og det ses. Netflix’ tilretning har skabt en serie, der har sine gode øjeblikke, men som i sin helhed ikke formår at indfri sit store potentiale.
Den deler derved slægtskab med streamingtjenestens westernserie fra tidligere på året, ’American Primeval’, der også osede af stort potentiale. Men da serien fik premiere, indfandt skuffelsen sig hurtigt. Præcis som det også gør sig gældende for ’The Abandons’.
Vil du lytte til Vi Elsker Serier? Så lyt til vores podcast 'Det, vi elsker', hvor vi dykker ned i de største nyheder fra kulturens verden. Du kan lytte til podcasten i din foretrukne podcast-app eller på Spotify:

















