Anmeldelse: Drømmen om det gode liv forvandles til et mareridt i ’A Different Man’
A Different Man
Premieredato: 12. december 2024 i biograferne
Genre: Drama
Instruktør: Aaron Schimberg
Manuskriptforfatter: Aaron Schimberg
Medvirkende: Sebastian Stan, Renate Reinsve, Adam Pearson
Land: USA
Spilletid: 1 time og 52 minutter
Drømmer du om det perfekte, gode udseende, der kan åbne alle døre og gøre livet lettere? Så drømmer du muligvis de forkerte drømme. For selvom forskning viser, at det perfekte ‘Instagram-ansigt’ er i høj kurs hos plastikkirurger i den vestlige verden, så leder vi også i stadig stigende grad efter den gode, autentiske historie. Den, der skiller sig ud. Den, vi kan mærke. Og den ser som oftest ikke ud som flertallet af historier.
Det samme kan siges om Aaron Schimbergs ’A Different Man’, der har fabelagtige Sebastian Stan (senest en isnende god Donald Trump i Ali Abbassis ’The Apprentice’) i hovedrollen som den håbefulde New York-skuespiller Edward.
Trods sine store ambitioner må han nøjes med små roller i reklamefilm og andet, der kan bruge hans noget særprægede udseende. Edward lider nemlig af den arvelige lidelse neurofibromatose, der blandt andet fører til store knuder i ansigtet og andre steder på kroppen.
En sygdom, der ikke kun gør det svært for ham at få arbejde, men også hæmmer hans sociale liv i en grad, så dagene mest henslæbes indenfor i hans lille lejlighed.
Ikke længere sig selv
Indtil der sker to absolut banebrydende ting. Den første er, at den smukke dramatiker Ingrid (vidunderlige norske Renate Reinsve fra ’Verdens værste menneske’) flytter ind i lejligheden ved siden af Edward.
Hun elsker hans udseende og historie. At han skiller sig ud. Hun tilbyder ham sit venskab, men et venskab, der måske i virkeligheden mest af alt er præget af nysgerrighed og en fascination af det aparte og ekstreme. Edward falder selvfølgelig for hende, og må lidende lægge ører til hendes romantiske eskapader med andre mænd. Accepteret som ven, men også for evigt placeret i ‘vennezonen’.
Det andet, der sker, er, at Edward siger ja til en eksperimentel behandling, der på mirakuløs vis faktisk virker. Ganske vist efter en yderst smertefuld proces (som vi får at se i ganske grafiske billeder). Væk er knuderne og deformiteterne, og bag dem åbenbarer sig en flot fyr, der med sit firkantede kæbeparti burde være guf for både kameraet og kvinderne.
Og det er han da også, i et stykke tid, for Edwards nye gode udseende er langt fra den lykke, han drømte om, det ville være. Han føler sig stadig forkert i sin krop. Og hvad værre er, så føler han sig ikke længere som sig selv.
Her er de bedste internationale film i 2024
Fra drøm til mareridt
Som en konsekvens lyver han Edward død, også overfor Ingrid, og overtager identiteten Guy. Men hvem er Guy? Og hvad gør ham til noget særligt og ikke bare endnu en glat charmør af typen, der går 10 af på dusinet?
Edward ender i en vaskeægte identitetskrise – ikke mindst, da han opdager, at Ingrid har skrevet et rørende stykke om sin gode gamle ven, Edward. Da Edward/Guy beslutter sig for at gå til audition på stykket, iført en maske, modelleret over hans gamle ansigt, skriger det af lige dele desperation og absurditet. Hvilket selvfølgelig ikke lige er det, Ingrid leder efter til sin store hovedrolle.
Og herfra går det så for alvor galt for Guy – på måder, der ville være synd at afsløre på forhånd. For Aaron Schimberg leger effektivt med sine virkemidler i en film, der det ene øjeblik er ren satire og absurd komedie, det næste en dyster thriller og det næste igen en mørk, eksistentiel fabel, hvor drømmen om det gode liv langsomt forvandles til et mareridt.
De 9 bedste danske film i 2024
Rammer tidsånden
’A Different Man’ er en både syret og sær fortælling, men også en fortælling, der er svær at ryste af sig igen. Ikke kun på grund af Sebastian Stans fremragende præstation i hovedrollen, der fortjent indbragte ham Sølvbjørnen for Bedste mandlige skuespiller på filmfestivalen i Berlin tidligere på året.
Men også fordi den handler om noget, der stikker dybt i tidsånden netop nu. Hvem er vi, hvis vi ikke længere formår at skille os ud fra mængden? Hvad skal vi stille op med os selv, hvis folk ikke længere lægger mærke til os? Og hvad er det egentlig, der virkelig betyder noget i en tid, hvor mange stræber efter den ultimative, overfladiske skønhed?
Samtidig med at lige så mange har et behov for at skille sig ud og være unikke med stærke personlige historier. Hvad giver os værdi som mennesker og som fortællinger, og hvem tilhører vores historier? Os selv. Eller dem, vi har fortalt dem til, og som har gjort dem til en del af deres egen erindringspulje.
Aaron Schimberg styrer behændigt udenom klichéen om den stakkels, misforståede afviger med et hjerte af guld ved at vise, at Edward i virkeligheden, bag sit ydre, besidder nogle temmelig usympatiske og uskønne karaktertræk. Og ikke mindst ved at inkludere den britiske skuespiller Adam Pearson i en central rolle, der ikke skal røbes her – kun at den er som et rødt flag i hovedet på Edward.
Pearson, der også medvirkede i Aaron Schimbergs film ’Chained for Life’ fra 2019 er ikke kun en fremragende komisk skuespiller, han lider rent faktisk også af neurofibromatose – og har en succesfuld karriere.
Det giver filmen et tiltrængt metalag, der hiver fortællingen fra det kulsorte fabelland og ud i virkelighedens lys, hvor den ikke kan undgå at prikke til vores egne fordomme og forestillinger.
Vil du lytte til Vi Elsker Serier? Så lyt til vores podcast 'Det, vi elsker', hvor vi en gang om ugen dykker ned i de største nyheder fra kulturens verden. Du kan lytte til podcasten i appen Ally, i Apples podcast-app eller på Spotify: