Anmeldelse: Watchmen afsnit 2

28. oktober 2019
Watchmen episode 2/HBO Nordic

Hvis du følte at episode 1 af WatchmenHBO Nordic var en lille smule fyldt med ting, du skulle forstå, og at du syntes der ”manglede noget” i forbindelse med baggrundshistorien i Tulsa – så bruger episode 2 til gengæld en god bid tid på at give os noget mere af den, og i et lidt mere roligt tempo. Og selvom politichefen Judd nu er død, så skal man ikke fortvivle helt – husk, at The Comedian døde i starten af den oprindelige historie, men alligevel var en stor del af hele bogen.

I en scene, der på mange måder minder om The Comedians begravelse i tegneserien, får vi i denne episode af Watchmen blandt andet et flashback til Angelas fortid for tre år siden – nemlig den julenat, hvor Rorschach-mændende The Seventh Kavalry angreb politifolkene i hele Tulsa. Det var et koordineret angreb, og vi fik faktisk fortalt lidt om det i den første episode, da Angela besøgte skoleklassen – men her får vi lov at se det ”live”. Det er næsten rædselsvækkende at se, hvordan Angela kæmper for sit og sin mands liv – men lige så forfærdeligt at vide, at det samme sker i huse over hele byen samtidig, og at det langt fra er alle, der ligesom Angela og hendes mand har holdt sig vågne til midnat. Her får vi også forklaringen på, hvorfor Angela har børn med en anden hudfarve, end hun selv og hendes mand har; hendes patruljepartner vågnede aldrig og blev skudt med sin kone i sengen. Det er deres børn, Angela har boende hos sig.

En serie i serien

WatchmenTales of the Black Freighter

Tulsa-massakren

Watchmen viser verden i et troldspejl

Watchmen

Vi får også lidt mere at se af de andre helte, der arbejder sammen med Angela, eller Sister Night, som hun jo hedder, når hun har kostumet på. Red Scare, som helt tydeligt er kommunistisk russer og et symbol på, at verden er blevet samlet efter den store blækspruttekatastrofe i 1985 (og som i serien i øvrigt omtales som ”Eleven-two” fordi det foregik 2/11 1985) og Looking Glass er spændende typer, som efterhånden bliver mere udviklede.

Watchmen fortsætter bare derudaf, og verden bliver mere og mere uddybet.

Glæd dig til næste afsnit.

Har du i øvrigt gættet, hvem Jeremy Irons spiller? Hvis ikke, så kan det være, at dette afsnit giver dig nogle hints.