Anmeldelse af Watchmen afsnit 1

21. oktober 2019

Watchmen gallapremiere

WatchmenWatchmenHBO Nordic

I stedet for en rød løber er der udlagt en gul løber, og plakater med symboler fra den nye serie ses overalt. Soundvenue har lavet eventen – men det er serienørder, der er kommet, og stemningen er god. Efter at være blevet budt velkommen fortæller redaktøren lidt om Damon Lindeloff, som er showrunner på serien. Han var i sin tid med til at lave Lost, og han har lavet den spændende serie The Leftovers, som begge låner flere elementer fra Watchmen-tegneserien.

Nu er han blevet sat til at lave en serie over den – men ikke ”over den” i den forstand, at serien genindspiller tegneserien. Lindeloff siger selv at han aldrig vil kunne lave en serie på højde med den oprindelige tegneserie, og derfor har han valgt at lave en decideret fortsættelse. Seriens første sæson vil blive en afsluttet historie (så vi slipper altså for alt det der med cliffhangers og åbne spørgsmål!), og netop fordi historien foregår i en anden by og 34 år senere, er følelsen en helt anden. Han ønsker os god fornøjelse og showet starter.

Watchmen i en verden efter atomkrigen

Vi befinder os i Tulsa, Oklahoma. Byens politi arbejder alle maskeret med gule tørklæder, så ingen ved, hvem betjentene er. Man har ikke lov at fortælle sine venner eller naboer, at man er politimand – det skal holdes helt hemmeligt af hensyn til betjentenes sikkerhed.

For tre år siden lå politiet i åben krig med ”The Seventh Kavalry”, en gruppe af det, der på engelsk kaldes ”White Supremacists”, altså ultraracistiske hvide mænd. Det er dem, vi i trailerne har set udklædt i Rorschach masker. De slog politibetjentene ihjel i deres private hjem, fordi alle jo kunne finde ud af, hvem betjenten var. Derfor er man nu overgået til denne anonyme måde at håndhæve loven på.

Samtidigt er der kommet en hær af superhelte – hvis man da kan kalde dem det. Maskerede selvtægtsmænd er nok tættere på sandheden, men de arbejder sammen med politiet og har også deres identitet skjult for offentligheden. Én af disse er Angela Abar, som er tidligere betjent. Hun er gode venner med politichefen, og hendes familie har et dejligt hus og er ved at åbne et bageri, men når hendes pager summer (der er ingen mobiltelefoner i dette 2019!) trækker hun kostumet på og kæmper i forreste række. En anden er Looking Glass, som forhører mistænkte i et specialdesignet lokale kaldet The Pod.

Detaljerigt første afsnit af Watchmen

It’s Summer And We’re Running Out Of Ice

Der er små bitte detaljer overalt – avisforsider med små nik til tegneserien, smiley-ansigter de særeste steder, replikker, som man (hvis man er hardcore fan) kan grine indforstået af, og et ganske kort gensyn med en enkelt af de personer, vi kender fra tegneserien. Han navngives dog ikke i afsnittet, så selvom jeg godt ved, hvem han er, lover jeg at vente med at afsløre det…;-) Indtil nu har der været spekulationer om, hvorvidt der faktisk ville dukke nogle af de kendte personer op (udover Doctor Manhatten, som blev vist i trailerne!), og selvom der er begyndt at sive rygter ud, så er det stadig ret hemmeligt.

Det er verdensopbygning i stor stil, der bliver brugt tid på i denne episode, og Tulsa i denne verden bliver bygget op, så vi langsomt begynder at ane lidt om, hvordan dette samfund hænger sammen. Ligesom i tegneserien er der et voldsomt mord i første del, så resten af serien kan blive bygget på denne grundsten.

Ærgerlig symbolændring, men visuel lækker

Visuelt er serien afsindigt flot og har Lindeloffs ”look” – og det klæder den. Selv i scenerne i relativt kedelige miljøer er der spændende vinkler på kameraet, og heltenes dragter ser gode og realistiske ud – netop sådan noget, man ville bruge, hvis man skulle være en superhelt.

Serien er, ligesom tegneserien i øvrigt er det, lavet til voksne og ikke til børn. Den er ret voldelig, og sproget er bestemt ikke stuerent, så send endelig ungerne i seng, før du ser den. Hverken HBO eller Vi Elsker Serier ønsker på nogen måde at få skyld for, at dit barn pludselig ifører sig maske og går ud af døren for at rydde op i kvarteret…

Jeg vil følge op på hvert enkelt afsnit af Watchmen efterhånden, så følg endelig med undervejs.

Har du i øvrigt aldrig læst tegneserien, så behøver du ikke at fortvivle. Selvom du ikke kender til verdenen, så kan du godt følge med. Men derfor bør du nu alligevel lige læse den… det kan du godt nå til næste uge!

Læs mere omHBO NordicWatchmen