Anmeldelse: ’Copenhagen Cowboy’ er bizar, barok og fuld af WTF!-øjeblikke

AfAnn Lind Andersen
2. januar 2023
Copenhagen Cowboy anmeldelse
Copenhagen Cowboy / Foto: Netflix

Nicolas Winding Refns ‘Copenhagen Cowboy’ er en excentrisk og kompromisløs neon-noir superheltevision, der måske nok er lige vel overbærende i forhold til sig selv, men samtidig stærkt underholdende.

Hvem er Miu? Eller rettere, hvad er Miu? Det er de spørgsmål, man som seer til Copenhagen Cowboy konstant kredser om, mens man ser den ene mere surrealistiske scene efter den anden glide hen over skærmen. Er hun en dæmon? Et spøgelse? Et rumvæsen, der som en slags space cowboy er landet på Jorden?

Deler vandene

Med den nye serie vender Nicolas Winding Refn, nu med autosignaturen ‘by NWR’, for anden gang tilbage til at lave serie, den første var Too Old to Die Young. En serie, der er tro mod hans egen kunstneriske ånd og derfor vil dele vandene mellem dem, der vil synes, det er det argeste lort og dem, der kan se den kunstneriske idé og fascinationen i den anderledes måde at fortælle på. Jeg skal gerne indrømme, at jeg i dette tilfælde falder i sidste gruppe. På trods af at jeg på ingen måde var synderligt begejstret for hans første serie.

Altid i underverdenen

Lige som i de fleste af hans værker, fra Pusher til Drive, slår Refns egen optagethed af den kriminelle underverden også igennem her. For det er her, vi møder Miu. En spinkel, androgyn lille skikkelse, der med kortklippet mørkt hår og træningsdragt, er svær at definere. På nogen måde. Fremragende spillet af Angela Bundalovic (Limboland, The Rain), der på trods af en konstant udtryksløshed alligevel genererer både sympati og mystik.

Miu er blevet købt af Rosella, søsteren til den serbiske gangsterchef Andrej. Rosella drømmer, trods sin høje alder, om at blive mor, og Miu skal virke som et slags lykkemiddel for at gøre hende gravid.

Miu hjælper kvinder i nød

Uanset hvad Miu er, er der noget urokkeligt over hende. En selvsikkerhed, intet kan røre. Og langsomt viser det sig også, at hun har evner ud i kampkunst. Da Rosellas graviditetsprojekt mislykkes, bliver Miu sendt til Andrejs bordel, hvor hun får et spirende venskab med den prostituerede Cimona. Hun bliver den første kvinde, Miu hjælper på sin odyssé i underverdenen. Den anden er Mor Hulda (Li li Zhang), en kinesisk restaurantejer, der skaffer lig af vejen i sin svinestald for Mr. Chiang (fordi Mr. Chiang har kidnappet Huldas lille datter).

Gamle og nye venner

Sideløbende med Mius historie ser vi også glimt af den blonde overklasse-seriemorder Nicklas (newcomer Andreas Lykke Jørgensen), der hjemme på godset bliver overforkælet af sin mor (Maria Erwolter) og sin fraværende far (Thomas Algren), der er mere optaget af, hvordan man videnskabeligt og kirurgisk kan forskønne og forstærke penisen. Det kan han tale længe om sammen med sine logebrødre, to ‘stjernearkitekter’, spillet af Mads Brügger og Mikael Bertelsen. Et nik til endnu et af Refns fortidsprojekter, tv-programmet Den 11. time. Lige som der er endnu en fortidsreference med Zlatko Burics optræden i en mindre rolle. Det kan lyde, som om der kun er gamle venner med, men Refn må roses for evnen til at spotte anderledes og nye skuespiltalenter.

Kvindelige medforfattere

Miu og seriemorder-sporene mødes, selvfølgelig, i et neon-æstetisk køns-klimaks med kvindelige superhelte, der har stærke feministiske toner. Det er ikke tilfældigt eller utilsigtet, for med på skriveholdet er Johanne Algren (Holiday) og Isabella Jønsson (Hvor kragerne vender). Undervejs har vi også mødt mænd, der opfører sig som svin og derfor er gjort sprogløse og kun kan grynte som beskidte orner.

Sammenkogt genre-ret

Som man måske kan fornemme, kommer Copenhagen Cowboy vidt omkring. Også genremæssigt, hvor der er elementer af alt fra horror, kung fu, superheltefilm, gangsterthrillers og westerns. Det er på ingen måde et sammenhængende narrativ i klassisk forstand, men fortællingen hænger sammen i et større, tematisk perspektiv.

Drivkraften er dog de hypnotiske atmosfærer, Refn er så god til at skabe. Ofte surrealistiske og ubehagelige, når menneskelig afstumpethed stikker sit grimme hoved frem. Og det gør det tit hos Refn.

Kompromisløs original

Der er med andre ord momenter af stor originalitet, men der er også prætentiøse øjeblikke, hvilket efterhånden næsten er et must, når det kommer til Refn.

Som jeg skrev om Riget Exodus, kunne den ikke være lavet af andre end Lars von Trier. Og det samme kan siges om Copenhagen Cowboy. Den kunne ikke være lavet af andre end Refn. Borger det for kvalitet? Ikke nødvendigvis, men det er, uagtet om det falder i ens smag eller ej, stærke kunstneriske visioner af instruktører, der ikke går på kompromis, og som laver ting, som de vil have det, uden at skele til kommercielle eller publikums-pleasende hensyn. Det er en sjældenhed. Både at se og at have den slags kunstnere.

Så, hvis man kan overgive sig til det syrede og usammenhængende, til atmosfære fremfor plot, og et univers uden svar, er Copenhagen Cowboy stærkt fascinerende, helt sin egen og i sin electrosynth’ede neonblinkende skønhed både så bizar og barok, at man binger derudaf for de rene wtf-moments. Og dem er der nogle stykker af.

Se traileren til Copenhagen Cowboy

Fakta om ’Copenhagen Cowboy’:

Instruktør: Nicolas Winding Refn