
Anmeldelse: Den skotsk-gæliske krimi ’Mordet på øen’ hæver sig aldrig over sæbeoperaniveau

Mordet på øen
Streamingtjeneste: DRTV
Genre: Krimi
Instruktør: Tom Sullivan
Manuskriptforfatter: Patricia NicCoinnich og Nicholas Osborne
Medvirkende: Ian MacRae, Sorcha Groundsell, Sinead MacInnes og Andrew MacInnes m.fl.
Land: Skotland
Afsnit: 4
Et skud trænger gennem stilheden. Et rum på et gammelt slot er raseret, og papir ligger spredt ud over gulvet. Glasset i fotorammen med et familiefoto er knust.
På de skotske Hebrider er Lady Mary Nic’ Illeathain (Elspeth Turner) en sen nattetime blevet skudt og dræbt. Hendes mand, patriarken Sir Douglas Illeathain (Ian MacRae), er blevet såret og ringer til sin datter Eilidh (Sinead MacInnnes. ”Mor og jeg er blevet skudt”, siger han.
Snart er alle fire voksne børn, Calum (Andrew MacInnes), Síne (Meredith Brook Young), Ruaraidh (Sam James Smith) og Eilidh samlet, og mysteriet kan begynde. For hvem har dræbt deres mor?
Morens død skaber splid mellem de fire søskende og puster til uløste konflikter og spændinger, som har ligget og ulmet under overfladen.

Lær gælisk
En anden handlingstråd kredser om politikonstabel Kat Crichton (Sorcha Groundsell). Hun får rollen som familiens ”family liason officer”. En betjent, som støtter de pårørende og er bindeled mellem dem og opklaringen.
Opgaven får hun, fordi hun er vokset op på øen. Kat har ikke været hjemme i 10 år, hvor hun i sin tid flygtede fra øen. Hun har siden skiftet navn og forsøgt at fortrænge fortiden, og så har hun en forhistorie med familien, som ikke skal afsløres her.
Serien er den første større gælisksprogede produktion. På et opslag på politistationen står der ”Lær gælisk”.
Flere af personerne, blandt andet de fire søskende og Kat Crichton har flashbacks til en nytårsaften for 10 år siden. Et udmærket greb, når man vil skabe en forbindelse mellem de centrale karakterer. Men som det er brugt her, virker det usandsynligt, at så meget skelsættende er sket på bare én aften.
Man lægger rigtig meget op til at ville udforske Kats smerte ved ikke at have været hjemme i så mange år. Men det sker ikke. I stedet fortaber man sig i den kedsommelige krimigåde. Enormt ærgerligt, for Kats karakter er den mest interessante i historien.

Anmeldelse: Netflix-krimien ’Adolescence’ er på alle punkter den perfekte miniserie
Ondskaben i dit hjerte
Serien sparer ikke på dramatikken eller på det teatralske. Ikke et problem, hvis historien har dybde. Men det har den desværre ikke. Man forsøger at skabe tyngde ved brug af klichéer ”Gid jeg havde set ondskaben i dit hjerte”, siger søsteren Sìne (Meredith Brook Young) til Kat.
Eller da broren Calum hidsigt udbryder: ”Måske skal vi bare indse, at far er en ondskabsfuld djævel”.
Jo længere man kommer ind i serien, des mere udvikler begivenhederne sig til det ufrivilligt komiske.
Et andet af seriens problemer er, at personernes hemmeligheder og fortielser afsløres alt for hurtigt. Vi bliver ikke holdt hen i det uvisse, og det betyder, at spændingen ikke får tid til at opstå. En af den britiske krimis fornemmeste kvaliteter er ellers typisk, at den tør at give sig god tid.
Karaktererne virker mest af alt som papfigurer. Hvilket sætter sig i skuespillet, som mangler nerve. Værst skildret i faren Sir Douglas. Han er er en meget glat karakter – ingen nuancer overhovedet. Patriarkfiguren kan sagtens være fascinerende. Men her bliver han aldrig andet end stereotypen på en af de grumme af slagsen.
Man kan dog nyde serien for det stemningsfulde portræt af Hebriderne. Man får lyst til at rejse dertil.
Havde serien dog bare været lige så dragende som sit landskab.

Anmeldelse: Fremragende hovedrolle løber med opmærksomheden i den gedigne krimiserie ’Dope Thief’
En hypnotisk stemning
Hvis du har lyst til at se en britisk krimi, hvor der tales et sprog, som normalt ikke får så meget plads i tv-serier og film, så se i stedet den walisiske serie ’Mord i Wales’ (’Hinterland’), som foregår i den smukke kystby Aberystwyth.
Her taler de ofte walisisk i stedet for engelsk. Serien har en hypnotisk stemning og indeholder alt det, som man savner i den gælisk-skotske serie: et velskrevet manus og velspillede karakterer.
’Mordet på øen’ eller ’An t-Eilan’, som den hedder på gælisk, har alle ingredienserne til at stykke en gribende krimi sammen. Desværre fortaber den sig i tomme karakterer og klichéer.
Vil du lytte til Vi Elsker Serier? Så lyt til vores podcast 'Det, vi elsker', hvor vi en gang om ugen dykker ned i de største nyheder fra kulturens verden. Du kan lytte til podcasten i appen Ally, i Apples podcast-app eller på Spotify: