the new look anmeldelse

Genre: Biografi, drama, historie
Instruktør: Todd A. Kessler m.fl.
Manuskriptforfatter: Todd A. Kessler m.fl.
Medvirkende: Ben Mendelsohn, Juliette Binoche, Maisie Williams, John Malkovich, Claes Bang, Glenn Close m.fl.
Land: UK
Antal episoder: 14

Der er i årevis blevet produceret et væld af gode modedokumentarer, men netop i denne tid kommer også en række nye fiktionsserier om de kendte designere og berømte modehuse. I sidste måned fik vi serien Cristóbal Balenciaga på Disney+, og inden længe får serien Kaiser Karl om Chanels mangeårige kunstneriske chef, Karl Lagerfeld, premiere sammesteds.

Under den glittede overflade gemmer der sig som bekendt ofte en anden historie, og netop kombinationen af mode, glamour og dramatik egner sig utrolig godt til fiktionsformen. Således også den fejde mellem de to ikoniske designere Coco Chanel og Christian Dior, der er omdrejningspunktet for den helt nye historiske dramaserie The New Look på Apple TV+. Vi skal ikke mange minutter ind, før den centrale konflikt bliver trukket skarpt op.

Designeren Christian Dior bliver ved et hyldestarrangement på Sorbonne-universitetet konfronteret af en ung designstuderende: "Er det sandt, at Coco Chanel under den tyske besættelse af Paris lukkede sit atelier og afviste at designe kjoler til nazisternes hustruer, mens De blev ved med at designe og tjene penge?"

'The New Look'
'The New Look'

Året er 1955, og serien åbner med en storskrydende Coco Chanel (Juliette Binoche), der fyrer kække replikker af til pressen før lanceringen af sin første kollektion siden den tyske invasion af Frankrig. Hun er kampklar og parat til at vælte den regerende konge af haute couture, Christian Dior, af tronen for at genindtage sin position som den førende designer i byen.

the new look anmeldelse

Imens bliver en nervøs Christian Dior (spillet genert og nervebetonet af Ben Mendelsohn) mødt af kritiske spørgsmål fra de unge studerende. Men svaret er ikke helt så simpelt endda. "Der er sandheden," siger han. "Men der er altid en anden sandhed bagved den."

Den anden sandhed

Og det må i den grad siges at være sandt i den historiske kontekst, som bliver udforsket i The New Look. I 2011 udkom Hal Vaughans opsigtsvækkende bog Sleeping With the Enemy: Coco Chanel, Nazi Agent, der fastslog, at Coco Chanel havde udpræget antisemitiske sympatier og under 2. verdenskrig var involveret i et langvarigt romantisk forhold til den tyske officer 'Spatz', Baron Hans Günther von Dincklage.

the New Look anmeldelse
Claes Bang og Juliette Binoche i 'The New Look'

Bogen beskriver endvidere, hvordan hun blev agent for nazisterne, forsøgte at tvinge sine partnere, de jødiske Wertheimer-brødre, ud af firmaet ved hjælp af de ariske love og kun med nød og næppe undslap retsforfølgelse efter krigen pga. intervention fra sin personlige ven, den britiske premierminister Winston Churchill. Derfor tilbragte hun ufrivilligt ni år i eksil i Schweiz, inden hun i 1955 vendte tilbage til Paris for at gøre comeback.

Det er den historie, The New Look vil oprulle. Og mens serien skånselsløst tromler henover designeren Coco Chanel ved at belyse de historiske fakta, som modehuset Chanel i mange år har forsøgt at lægge låg på, sætter den i stedet Christian Dior op på en piedestal og nærmest helgenkårer ham for hans indsats for fransk mode og for at bringe en lethed og glæde tilbage efter 2. verdenskrig med sine kreationer – ikke mindst med lanceringen af hans kollektion 'The New Look' i 1947, der også har lagt navn til serien.

I rigets tjeneste

Klip tilbage til 1943, hvor Paris har været under tysk besættelse i tre år. Vi møder Christian Dior, der arbejder side om side med bl.a. Pierre Balmain, Hubert de Givenchy, Cristóbal Balenciaga og Pierre Cardin for den magtfulde couturier Lucien Lelong (en enerverende affekteret John Malkovich), som er tvunget til at levere kjoler til nazisternes koner og kærester, hvis han vil holde forretningen kørende.

Dior er vægelsindet og ulykkelig over at betjene denne kreds af kunder, men han har også en familie at forsørge, og han huser sin yngre søster Catherine (en på én gang delikat og ukuelig Maisie Williams) og hendes venner, som tager aktivt del i modstandsbevægelsen. Inden længe bliver hun pågrebet af nazisterne og tortureret på den mest brutale måde, hvilket vi får udpenslet på detaljeret vis.

'The New Look'
Maisie Williams som Catherine Dior i 'The New Look'

Andetsteds i Paris møder vi Coco Chanel på hotel Ritz, hvor hun var bosat i mange år. Her i nazisternes hovedkvarter træffer hun den charmerende tyske officer Spatz (en farligt uimodståelig Claes Bang), og i et forsøg på at redde både modehus og familie kommer hun til at sætte sig i gæld til tyskerne. Inden længe sidder hun til middagsselskaber med topnazister som Heinrich Himmler (Thure Lindhardt) og bliver sendt på hemmelige missioner i Det Tredje Riges tjeneste.

Dior derimod fokuserer al sin energi på at redde Catherine ud af tyskernes kløer, naturligt nok, men det bliver desværre lidt kedeligt og langtrukket, når flere hele afsnit er dedikeret til hans eftersøgning. Det er klart meningen, at vi skal have den største sympati for Christian Dior, men det er altså langt mere spændende at følge med i al ståhejet ovre hos Chanel, der bliver levendegjort i al sin kompleksitet som stålsat feminist og mestermanipulator af en forrygende Juliette Binoche.

the new look anmeldelse

En smuk kreation

The New Look er skabt af Todd A. Kessler, der også stod bag retssalsdramaet Damages, men nok er mest kendt for at have produceret sæson to og tre af The Sopranos, som han også har skrevet flere episoder til.

Produktionsværdien i serien er tårnhøj. The New Look er skudt on location i Paris, og byen ser fantastisk ud, trods nazifaner overalt. Kostumerne er selvsagt to die for. Alle Coco Chanels outfits gennem serien er ikoniske Chanel-kreationer, som vi kender dem fra de mest berømte billeder af designeren selv, mens Christian Dior er mere afdæmpet i sine klassiske jakkesæt.

the new look anmeldelse

Også scener med kjoler fra Christian Diors 'New Look'-kollektion, som den indflydelsesrige Harper's Bazaar-redaktør Carmel Snow (en pragtfuld gæsteoptræden af Glenn Close) døbte den, får næsten en til at drømme sig tilbage til en tid med voluminøse tylskørter og stramme korsageliv.

the new look anmeldelse
Glenn Close som Carmel Snow i 'The New Look'

Som en smuk, men absolut bemærkelsesværdig detalje, har man fået en række store kunstnere som Florence Welch, Lana del Rey og Nick Cave til hver at genindspille berømte numre fra tiden som Vera Lynns The White Cliffs of Dover, Ella Fitzgeralds Blue Skies og Edith Piafs La Vie en Rose. Alene det gimmick gør, at man er nødt til at se det næste afsnit, og det næste …

Eneste kæmpestore MEN er, hvorfor pokker taler næsten alle skuespillerne – uagtet nationalitet – engelsk med fransk accent? Det virker sindssygt forstyrrende, når f.eks. australske Ben Mendelsohn og britiske Maisie Williams hakker sig igennem manuskriptet med en fremmedartet accent, og det gør også, at serien til tider taber unødigt momentum, fordi dialogerne bliver langsommelige. En af undtagelserne er dog danske Claes Bang, der spiller tyske Spatz, som taler engelsk med britisk accent. But why? Det er et kunstnerisk valg, der er svært at begribe.

Men ser man bort fra karikerede accenter og en langsommelig dvælen ved visse storylines, er der meget godt i vente. The New Look udstråler overskud på alle parametre, fra cast til kostumer, og er en god reminder om, at sandheden ikke nødvendigvis er, som den ser ud på den glittede overflade.

Vil du lytte til Vi Elsker Serier? Så lyt til vores podcast 'Det, vi elsker', hvor vi en gang om ugen dykker ned i de største nyheder fra kulturens verden. Du kan lytte til podcasten i appen Ally, i Apples podcast-app eller på Spotify: