Anmeldelse: 'Julestorm' føles som en let og lun brise i en kold og mørk tid
Julestorm
Streamingtjeneste: Netflix
Premieredato: 16. december 2022
Genre: Komedie, drama
Instruktør: Per-Olav Sørensen
Manuskriptforfattere: Per-Olav Sørensen, Lars Saabye Christensen og Jan Trygve Røyneland
Medvirkende: Dennis Storhøi, Alexandra Rapaport, Ida Elise Broch, Maibritt Saerens, Sus Wilkins, Ghita Nørby m.fl.
Land: Norge
Antal afsnit: 6
Forestil dig følgende skrækscenarie: Det er lillejuleaften, du har kæmpet dig vej gennem høj sne og vinterstorm og er langt om længe ankommet til lufthavnen, hvor du skal med flyet for at nå hjem til din familie juleaften. Og så sker det, der ikke må ske. Alle fly bliver aflyst pga. stormen, og nu er du strandet i lufthavnen på ubestemt tid.
Det er udgangspunktet i Per-Olav Sørensens nye romantiske komedieserie Julestorm på Netflix. Hvis instruktørens navn ringer en juleklokke, er det fordi, han også er manden bag et andet af Netflix' kæmpe julehit, den lårklaskende geniale Hjem til jul (2019-2020), som vi for ikke så længe siden udråbte til en af de nye juleklassikere.
Tilfældighedsmøder
Udgangspunktet er denne gang et større galleri af personer, der alle er strandet i Oslos lufthavn, Gardermoen, på vej videre mod hver deres destination. Men under dette ufrivillige ophold i lufthavnen krydses deres veje. Mennesker mødes, skæbner afgøres, og for nogles vedkommende opstår der sød musik.
En nedlukket lufthavn er i sig selv et fantastisk udgangspunkt for den kavalkade af tilfældighedsmøder, vi er vidne til i Julestorm. For her er alle i samme båd. Rig som fattig, kendt som ukendt, på toppen såvel som falleret. De må alle vente, til stormen har lagt sig. Og vi møder naturligvis repræsentanter for alle de forskellige livs- og samfundsstadier her i transithallen.
Anmeldelse: Den komiske timing truer med at stille de gamle træsko i juleafsnittet af ’Klovn’
Popstjernen Ida (Ida Elise Broch) er på toppen af sin karriere, men fuldstændig ødelagt og uligevægtig indeni. Hun er vant til at rejse med privatfly og til at slippe for sikkerhedskontrollen, men pga. stormen bliver hun ombooket til et rutefly og må nedværdige sig til den slagne gang gennem lufthavnshallen. Til sin store fortrydelse bliver hun genkendt bag de store solbriller og tilråbt af hober af fans, der vil snakke og have billeder. Hun bliver naturligvis udtaget til stikprøvekontrol, mens alt i hende udstråler, at hun bare er ALT for kendt til det her sted.
Ønsketænkning
Den berømte pianist Arthur Berg (Dennis Storhøi) har til gengæld ramt bunden og er nu på vej til koncert i Tromsø, hvor han skal spille for blot 32 personer. Måske er det på tide at stoppe karrieren, men hvad så?
Ægteparret Sindre og Trine (Oscar Jean og Line Verndal) har mistet melodien og skændes om selv de mindste ting foran datteren Kaia (Talia Lorentzen). Pigen lukker det hele ude bag skærm og hørebøffer. Hun betror sig til lufthavnens julemand (Ibrahim Faal), at hendes største ønske til jul er, at hendes forældre vil stoppe med at skændes så meget.
Han for sin del er frustreret over alle de forkælede børn, der lægger vejen forbi hans julemandsopstilling i lufthavnen og ønsker sig iPhones og Chanel-tasker. Han selv dobbeltjobber for at kunne forsøge sin familie derhjemme.
Vildfarne personer
Efterhånden væves alle disse enkeltstående historier og personer sammen som tråde i et stort kludetæppe. En teknik, vi også kender fra juleklassikeren over dem alle, Love Actually. Det er ikke svært at se, at serien har hentet stor inspiration herfra. Ideen er ikke original, men den fungerer fint.
Lufthavnsbaren er et centralt omdrejningspunkt i fortællingen. Her regerer bartenderen Marius (Jon Øigarden), som servicerer alle forbipasserende med et smil. Selv er han et følelsesmæssigt kaos indvendigt, da han netop har fået dårlige nyheder fra lægen.
Alle de personer, vi møder på vej ind og ud af lufthavnen, i baren, i loungen og i bagagehåndteringen er på hver sin måde vildfarne og prøver at finde ud af, om de er på rette vej i livet, eller om det er tid til at skifte spor.
Lufthavnspræsten Ronja (Maibritt Saerens), der er i direkte kontakt med chefen ovenpå, beder om et tegn og får det naturligvis som sendt fra Himmelen. På den måde er historien i Julestorm ikke særlig subtil eller svær at gennemskue. Du ved mere eller mindre allerede fra første afsnit, hvad der kommer til at ske, og det kan være både rart og trygt. Men til tider måske også en anelse kedeligt.
Kulturel komik
Der er fin komik undervejs og masser af sjove misforståelser, som bl.a. opstår pga. de sproglige og kulturelle forskelle mellem de mange danske, svenske og norske karakterer.
Højdepunktet er, da danskeren Stine (Sus Wilkins) får et lift af to nordmænd til lufthavnen i Larvik. Men pludselig får hun bange anelser og tror, de vil slå hende ihjel, da hun finder en blodig økse og andre morderiske remedier i deres bil. Hun blænder dem med peberspray og stikker af ude midt i ingenting. Det viser sig, at de blot har fanget havørred og skåret pinde til 'pinnekjøtt'. "Norsk julemad, for fanden!"
Det er også virkelig sjovt, når den überrige og dybt usympatiske advokat Bobbie (Alexandra Rapaport) får grineflip over nordmændenes svar på MobilePay, Vipps. Fordi ordet i sig selv bare er skidesjovt. "I nordmænd er så søde," nærmest hulker hun af grin. Vi kan tilføje "Tuller du med meg?" og "Kødder du meg?" som hyppigt brugte udtryk, der kan få det til at trække i smilebåndene.
Love is in the Air
Til gengæld er der også flere virkelig utroværdige storylines i fortællingen. Bl.a. at førnævnte usympatiske advokat meget pludseligt vender på en tallerken. Hun viser sig nemlig at have masser af hjertevarme, da hun ufrivilligt havner i et suppekøkken, hvor hun serverer for de hjemløse. Hun kan faktisk godt smide pelsen og smøge ærmerne op, er pointen, som vi får serveret med skovl.
Men allermest tåkrummende er mødet mellem den naive influencer Diana (Hanna Ardéhn) og piloten Olav (Ravdeep Singh Bajwa) i lufthavnens lounge, hvor hun er på vej til Paris for at lade sig forføre og blive forelsket i en fremmed. Gæt selv engang, om hun behøver at rejse så langt?
Sikkert skandinavisk storhit
Det er den store norske forfatter Lars Saabye Christensen, som bl.a. har fået Nordisk Råds litteraturpris for hovedværket Halvbroderen, der har været medforfatter på manuskriptet til Julestorm. Niveaumæssigt er vi overhovedet ikke i nærheden af hans tidligere arbejde. Men Julestorm gør det, den skal, og der er ingen tvivl om, at den nok skal blive en kæmpe succes i alle de skandinaviske lande henover julen.
Serien er underholdende, kærlig og såkaldt hjertevarm. Den tager seeren i hånden og fortæller nogle relativt ukomplicerede historier om at fare vild og finde hjem igen. Om kærlighed og tab, men også om at genfinde lysten til kærligheden, til musikken og til selve livet. Du bliver med andre ord ikke blæst væk af Julestorm. Men serien fungerer effektivt som som en let og lun brise, der varmer i en - i mere end én forstand - mørk og kold tid.