Anmeldelse: Manden bag 'Yellowstone' er tilbage med 'Dallas'-lignende oliedrama
Landman
Streamingtjeneste: SkyShowtime
Premieredato: 20. november 2024
Genre: Drama
Serieskaber: Taylor Sheridan & Christian Wallace
Medvirkende: Billy Bob Thornton, Ali Larter, Michelle Rudolph, Jacob Lofland, Demi Moore, Jon Hamm m.fl.
Land: USA
Antal afsnit: 10
Den texanske sol bager ubønhørligt ned på arbejderne. Uden træer i miles omkreds er der ingen skygge for UV-strålerne eller vinden, der hvirvler støvet rundt.
Og olien skal pumpes op fra undergrunden.
Megamilliard-industrien beskæftiger mange mennesker. Både officielt og uofficielt. En af de mænd, der holder styr på det hele, er Tommy Norris (Billy Bob Thornton).
Han arbejder for det fiktive olieselskab M-Tex Oil og rapporterer direkte til den øverste chef Monty Miller (Jon Hamm). Hvad end det drejer sig om forhandlinger med mexicanske kartelbosser, sørgende enker eller kværulante kvægbaroner, er det Tommy, der fikser problemerne, så olien kan flyde.
Det er arbejde, som går helt tilbage til westerntiden, og som sædvanlig i serieland, når det handler om neo-western-genren, er det Taylor Sheridan, som er ophavsmand.
Baseret på medserieskaber Christian Wallaces podcast Boomtown, er Landman en serie, der fremhæver mange af Sheridans bedste side som historiefortæller. Men den udstiller også de kluntede aspekter, der bliver mere og mere udtalte i takt med, at den myreflittige serieskaber og manuskriptforfatter kværner det ene manuskript efter det andet igennem til sine mange projekter.
Klassisk Sheridan på godt og ondt
Tommy er en klassisk Taylor Sheridan-karakter.
Han passer på sine venner, men er gennem livet også blevet kynisk nok til at have en hensynsløs side. Kort sagt, den perfekte antihelt med et hjerte af guld. Det kommer især til udtryk omkring hans to børn. Sønnen Cooper (Jacob Lofland) er droppet ud af college lige inden afslutningen, og han arbejder nu ude på oliefelterne.
Datteren Ainsley (Michelle Randolph) er den populære pige i high school, der dater stjerne-quaterbacken og slægter sin smukke mor Angelica (Ali Larter) på. Sheridan gør meget ud af at iscenesætte datteren som virkelig lækker, men også forbudt. Både fordi hun er Tommys datter, men også mindreårig.
Hvorfor manuskriptforfatteren har behov for at lave den Euphoria-pastiche giver umiddelbart ikke rigtig mening. I hvert fald ikke i løbet af de tre første afsnit, som anmelderne har set, hvor diverse gamle mænd kommer med lumre kommentarer om den 17-årige.
Anmeldelse: Taylor Sheridan har fundet vinderformlen med ’Lioness’
Netop det understreger Taylor Sheridans tendens til at skrive kvinderoller med udgangspunkt i to arketyper, uden så mange andre nuancer. Enten er de vampede sexobjekter, eller også er de machokvinder, der udkonkurrer mændene i at være nogle fandens karle.
Ainsley og Angelica hører umiddelbart til i den første kategori, og advokaten Rebecca Savage (Kayla Wallace) er klart i den sidste. Skulle man være i tvivl, kan man bare se på efternavnet for at få et knapt så subtilt Sheridan-praj om, at hun betyder problemer for Tommys arbejde.
Hvor skal vi hen?
På den positive side er første afsnit virkelig godt.
Ikke mindst takket være Billy Bob Thorntons karismatiske præstation. Skuespilleren har gjort en god karriere ud af at spille den her slags godhjertede røvhuller. Og da det netop er den slags figurer, Sheridan excellerer i at skrive, er det et perfekt match.
Til gengæld er det ikke meget, Jon Hamm og Demi Moore har at arbejde med. Sammenlagt medvirker de i max 10 minutter af de tre første afsnit. Forventningerne til, at netop de to skulle spille større roller i serien, var i den høje ende. Indtil videre bliver de ikke indfriet, men de må få mere plads til at udfolde sig senere i sæsonen.
Ellers bliver det skønne spildte kræfter, som med Danny Huston tilbage i de første sæsoner af Yellowstone. Store navne gør sig godt på rollelisten, men hvis ikke de bliver brugt til noget, er skuffelsen så meget desto større.
Landman er bedst, når den holder fokus på arbejdet ude på oliefelterne, eller når Tommy skal gøre et eller andet ude i marken. Al Dallas-light pladderet er mestendels uinteressant. Primært fordi Sheridan forsøger at holde det i en eller anden for plausibel realisme i stedet for at skrue fuldt op for soap opera-galskaben.
Anmeldelse: Sylvester Stallone flekser igen komediemusklerne i ’Tulsa King’
En stor gaseksplosion fjerner hurtigt nogle karakterer i første afsnit, man ellers skulle tro ville spille en væsentlig rolle. Når den umiddelbare begejstring har lagt sig over sådan en uventet begivenhed, sætter ærgrelsen også ind.
Kommer det til at være det værd i lange løb? Umiddelbart nej. Dramaet kunne sagtens være sat op på anden vis. Omvendt viser det klart, hvor uforudsigeligt og farligt oliearbejdernes profession er.
Landman starter rigtig godt, men svinger derefter i kvalitet. Det er næsten kun takket være en sublim Billy Bob Thornton i hovedrollen, at man har lyst til at se videre i serien. I løbet af de tre første afsnit er der i hvert fald ikke noget usædvanligt at komme efter.
Vil du lytte til Vi Elsker Serier? Så lyt til vores podcast 'Det, vi elsker', hvor vi en gang om ugen dykker ned i de største nyheder fra kulturens verden. Du kan lytte til podcasten i appen Ally, i Apples podcast-app eller på Spotify: