Anmeldelse: Også sæson 2 af ’Alice in Borderland’ er et underholdende blodigt spektakel
Før alle stod i kø for at falde i svime over Squid Game, havde Netflix faktisk allerde lavet en lignende serie. For i den japanske Alice in Borderland, bliver folk teleporteret til et alternativt Tokyo, hvor en skjult organisation arrangerer spil. Sværhedsgraderne er inddelt efter spillekort, og hvis ikke man deltager/overlever i tilstrækkelige spil, udløber ens visa. Sker det, dør man.
Spillene varierer fra børnespil til slet og ret ren overlevelse fra en psykopat med våben.
I første sæson lykkedes det for vores hovedperson, gameren Arisu (Kento Yamazaki), og hans medspillere at få alle talkort.
Det udløste dog ikke en returbillet. I stedet åbnede det for et nyt niveau, nemlig alle ansigtskortene. Selvsagt stiger sværhedsgraden også, så før de får set sig om, bliver de jagtet af en maskeret person med store guns. Det er ren Call of Duty eller anden form for skydespil, hvor menneskerne febrilsk forsøger at undslippe kugleregnen.
En heftig biljagt med noget virkelig imponerende ræs i gaderne sætter standarden for en eksplosiv anden sæson.
Vinder eller taber
Vildskaben og kreativiteten har fået et nøk op. Ved at have store luftskibe hængende over byen med spillekortsbannere hængende ned fra sig er det nemt at holde øje med, hvor de forskellige arenaer er.
Selvsagt giver det også en heftig udskiftning blandt de personer, som vi følger i serien. Hvert enkelt spil har sine skrøbelige alliancer, der hurtigt kan skifte, så snart man føler sig truet på livet.
For eksempel i ’Isolationsfængsel’ gælder det om at gætte, hvilken kulør der står i nakken på det eksplosive halsbånd, alle har fået om halsen. Da man ikke selv kan se det, er man nødt til at stole på, at de andre fortæller sandheden.
Det er interessant at se, hvordan de kloge og udspekulerede nemt kan manipulere de andre til at gøre lige, hvad de vil. Spillene bliver mere interessante, da dem, der har designet det pågældende spil, de titulære ansigtskort, også deltager, og det giver en ekstra krølle på det hele.
Og det er på de psykologiske udfordringer, at Alice in Borderland virkelig bliver interessant, fremfor den forudsigelige Squid Game. Bevares, den koreanske serie har da noget samfundskritik at gøre godt med, men det er ikke ligefrem af den raffinerede slags.
Den japanske serie har skam også det, men på en mere elegant facon. Folk er ikke partout onde, fordi de er rige eller omvendt, fordi de er fattige og hader alle, der havde en bedre tilværelse end dem.
Slået hjem
Folk har dog deres motiver for, hvad de nu engang gør. Som vanligt i apokalyptisk-lignende scenarie, trives nogle bedre end andre. Når samfundets normer er ophævet, er der fri leg, og ens indre monster kan komme ud at lege uden konsekvenser.
Anden sæson udforsker verden dybere. Vi kommer rundt steder, hvor vi ikke har været, og forrige ombærings helt store lokation ’Stranden’ er selvsagt ude af spillet efter de fyrige begivenheder, som fandt sted der.
Byen bliver igen centrum. Et urbant mareridt, hvor død og belønning lurer om hvert et hjørne.
Uden det større kendskab til mangaen, som serien er adapteret fra, virker det til, at der tales ind i evigt tema, når det gælder japansk kultur. Selvom man er mange sammen, kan man sagtens føle sig mutters alene uden en eneste ven i verden eller nogen, man kan regne med.
En sådan realisation fører umiddelbart til en ud af to ting i fiktion: morderisk apati eller forsøg på at bedre sig selv.
Som en sand helt forsøger Arisu at bedre sig. Selvom det til tider kan virke umuligt at slippe værk fra Borderland.
En gang til?
Hvor god serien end er – og den er skam i den gode ende – er der et stort irritationsmoment.
Serien igennem er der gjort brug af et ret snedigt trick. Vi får nemlig ikke altid afslutningen af de enkelte spil i hvert afsnit. I stedet flyder de over i næste afsnit. Det er en genial måde at sikre binge watching. For man vil jo gerne have afslutningen med.
Men.
Uden at gå for meget i detaljer slutter sæsonen lidt i samme uforløste dur. Problemet er, at der endnu ikke er annonceret en tredje sæson.
Og med Netflix’ lemfældige tilgang til at sige god for fremtidige sæsoner er det enormt frustrerende, hvis ikke vi får en ordentlig afslutning på Alice in Borderland.
For det er et virkelig dragende univers som instruktør og med serieskaber Shinsuke Sato har fået skruet sammen. Især det brændende spørgsmål om, hvem der står bag hele det mærkværdige setup med de dødbringende spil bør forløses. Nu er vi så langt, så giv folket hvad de vil have!
Se traileren til Alice in Borderland sæson 2
Fakta om 'Alice in Borderland sæson 2':
Instruktør: Shinsuke Sato
Manuskriptforfatter: Shinsuke Sato, Yasuko Kuramitsu, Yoshiki Watabe
Medvirkende: Kento Yamazaki, Tao Tsuchiya, Najirô Murakami mfl.
Antal afsnit: 8
Land: Japan
Produktionsår: 2022
Dansk premieredato: 22. december 2022
Dansk streamingtjeneste: Netflix
LÆS OGSÅ: Anmeldelse af 'Squid Game&': Årets serie på Netflix
LÆS OGSÅ: Derfor er 'Squid Game' totalt overhypet!