Anmeldelse af Lie to Me

AfKVUC
11. november 2016

I samarbejde med Københavns VUC præsenterer VI ELSKER SERIER ordblindekursisters anmeldelser af deres yndlingsserier. Kursisterne er igang med et 10.klassesforløb for voksne, og vi har været så heldige at få lov til at bruge deres medrivende, sjove og personlige anmeldelser for at sætte fokus på ordblindhed. Alle skal have mulighed for at kunne udtrykke sig skriftligt, og vi bakker op om Københavns VUCs ordblindeklasse der med dygtige undervisere og den rette kompenserende it-støtte hjælper ordblinde med at komme videre i uddannelsessystemet og ikke mindst skrive løs! Klik på www.kvuc.dk for at få mere at vide.

Anmeldelsen er skrevet af Mette

Lie To Me.

Producent: Tim Roth, Brian Grazer,Alexander Cary,David Nevins.
Forfatter : Samuel Baum.
Medvirkende: Tim Roth, Kelli Williams, Monica Raymund, Brendan Hines, Hayley Mcfarland.
Soundtrack: Hovedsangen til serien er Brand New Day, skrevet af Ryan Star and Max Collins, og fremført af Ryan Star.
Priser og nomineringer: serien har vundet 3 priser. I 2009 vandt lydholdet bag serien en BIM TV Music Award og i 2011 fik Tim Roth, en people’s Choice Award for Bedste TV Choice Award for Bedste TV KrimiDrama’ Serien har været nomineret til 4 andre priser." bg="gray" color="black" opacity="off" space="30" link="no link"]

Lie to Me er en amerikansk tv-serie skabt af Samuel Baum, hvor genren hovedsageligt er drama og krimirelateret. Serien debuterede på Fox den. 21 Jan 2009 og sluttede den. 10 Maj 2011.

I serien assisterer, Dr. Cal Lightman (Tim Roth) og hans kollegaer i the Lightman Group, eller FBI, i deres arbejde, består i at søge sandheden, ved brug af psykologiske metoder. Dette gøres ved at opfange såkaldte microexpressions, som er ufrivillige ansigtsudtryk, der forekommer når man prøver at skjule en følelse. De metoder Dr. Cal Lightman bruger i serien, er baserede på den virkelige person Dr. Paul Ekmans videnskabelige fund om microexpressions og ansigtets motorik. Foruden Cal Lightman er hovedkarakterne Dr. Gillian Foster (Kelli Williams) Eli Loker ( Brendan Hines) og Ria Torres (Monica Raymund) De 4 hovedkarakterer er med i alle 48 afsnit af serien. En anden hovedperson er Cal Lightmans datter, Emily Lightman (Hayley McFarland) der er med i 40 afsnit. Handlingerne i serien, er en blanding af krimi og drama, hvor krimidelen er opgaverne der skal løses og dramadelen omhandler Lightmans forhold til sin datter og sine ansatte.

Dr. Lightman (Tim Roth) er hovedperson i serien. Og han er medejer sammen med Dr. Gillian i deres firma som opklare mord, skandaler og meget mere. Og han gør det rigtig godt!! Han er en person med en meget stærk personlighed som mange kan lære noget af, og han er meget dygtig til sit job både som Dr. Lightman i serien, og som skuespiller i det hele taget!!!

Dr. Gillian Foster (Kelli Williams) har os en stor personlighed i serien. Hun er psykolog, hun er god til at holde Dr. Lightman lidt nede på jorden når han ikke gider de ting som de er blevet ansat til, eller hvis han ikke gider følge reglerne, hun er med til at gøre arbejdspladsen til et rart sted at være, når det nogle gange kan være et hårdt job.

Eli Loker (Brenden Hines) er en sød, rar, fornuftig ung mand som arbejder under Dr. Lighrman, som han ser meget op til. Og vil gerne lære så meget som muligt af ham imens han arbejder for ham. Han er meget dygtig næste et geni inden for nogle af de elektriske teknikker som de bruger i serien.

Ria Torres (Monica Raymund) er en meget klog smuk ung kvinden, en ung kvinde som Dr. Lightman havde hørt om, han opsøgt hende på hendes job i en lufthavnen. Han så noget meget specielt i hende også sat hende på en prøve, som hun bestod. Og efter det gav han hende et job hos ham, hun er meget dygtig til hendes job. Og hun er nok den eneste som tør at gå imod Dr. Lightman teknikker en gang imellem, men det er kun fordi hun har lært så meget af Dr. Lightman plus hun selv er lidt af et naturtalent.

Emily Lightman (Hayley McFarland) Er Dr. Lightman datter hun er en meget sød ung pige, som ikke er bange for at sige sandheden til sin far eller de andre i serien. Hun er en meget intelligent pige som giver en masse godt til serien, på hendes helt egen måde.

Jeg vil afslutte med at sige hvis man ikke har set Lie to Me. Skal man helt sikkert give den en chance. Hvis man er til drama og krimirelateret, alle skuespillerne har noget helt fantastisk ved dem, som får en helt opslugt i serien, en spændende, lærerig og helt igennem en fantastisk serie.

Lie to me kan ses på Netflix.