Serier | Anmeldelser

Anmeldelse: ‘007: Road to a Million’ vrider nyt underholdende koncept ud af James Bond

Af
Ann Lind Andersen
9. november 2023
‘007: Road to a Million’ anmeldelse
Brian Cox er vært på gameshowet ‘007: Road to a Million’ / Foto: Jemma Cox / Prime Video

Del artikel

Med locations fra James Bond-film er ‘007: Road to a Milliion’ et flot gameshow, der formentlig giver dig lyst til at melde dig selv som deltager.

007: Road to a Million

Streamingtjeneste: Prime Video
Premieredato: 10. november 2023
Genre: Adventure, gameshow, reality
Instruktør: Julian Jones, Alice Smith, Tom Dumican, Jamie Goold
Medvirkende: Brian Cox m.fl.
Land: UK
Antal episoder: 8

Hvem har ikke forestillet sig at være med i en James Bond-film på et tidspunkt? At race i en sportsvogn ned ad smalle bjergveje i et toscansk landskab? At stå på ski i hvidklædte Alper eller gå hen ad en bounty-strand med en Martini i hånden?

Den drøm eller forestilling spinder et nyt gameshow nu guld på - med Barbara Broccolis velsignelse - for i 007: Road to a Million får en række britiske par chancen for at lege Agent 007 for en stund. Oven i købet en chance, der kan give dem 1 million (pund) i gevinst.

Enkelt koncept

Konceptet er i alt sin enkelthed, at hvert par (ægtefæller, venner, brødre, søstre, kolleger osv.) får anvist en geografisk plet, de skal finde frem til, hvor der så venter en fysisk udfordring og et paratvidensspørgsmål. Hvis de udfører opgaven og svarer korrekt på spørgsmålet, udløser det dels en sum penge og dels angivelsen på det næste sted på kloden, de skal bevæge sig hen.

Det i sig selv er ikke et vældigt originalt koncept, men et par faktorer gør det alligevel ret underholdende.

Som en James Bond-film

Det ene er, at man ikke kan tage production value fra showet. Der er postet mange penge i at gøre det til et gameshow i stor skala. Hvilket det også kræver, når man spinder guld på James Bond-brandet.

Agent 007-filmene danner grundlag for de vilde locations, der er brugt i showet. Fra det skotske højland (Skyfall) over de schweiziske alper (Goldfinger) og Venedigs snævre gader (Moonraker og Casino Royale) til Atacama-ørkenen i Chile (Quantum of Solace). For bare at nævne nogle få.

Hvem skal?

Det andet element, der gør gameshowet ret underholdende er selve udfordringerne, parrene skal udføre. Fysiske strabadser, man nemt kan forestille sig, James Bond blive udsat for. Og den psykologi, der viser sig, når et par skal finde ud af, hvem af dem, der skal udføre opgaven.

Hos et ægtepar er det for eksempel kvinden, der bliver sendt op for at kravle i en kran højt oppe i luften for at hente en kuffert. Manden har højdeskræk, påstår han, og lader gladeligt sin bedre halvdel om opgaven. Også selv om hun heller ikke er synderligt begejstret for højder. Det er lige til at få svedige håndflader af, af flere grunde.

Brian Cox’ skotske humor

Det tredje element, der skiller showet ud fra andre, er Brian Cox. Som en anden skurke-mastermind sidder han og holder øje med deltagerne på overvågningskameraer og kommer med beske kommentarer undervejs.

Hans tørre, halv-arrogante skotske humor er ret sjov, og en Brian Cox giver i kølvandet på Succession i sig selv altid lidt ekstra pondus, nærmest uanset hvad, hvilket nok også er hvorfor han er valgt til rollen. For en egentlig funktion har han ikke rigtig i gameshowet.

Alt ligger i klipningen

Som altid i denne slags shows, når de ikke er live, handler det meget om måden, de er klippet på. Det er i klipningen, spændingen bliver skabt, cliffhangers bliver valgt, og sympati for deltagerne opstår.

I hvert program bliver der kun klippet mellem to eller tre par ad gangen, og efter de fire første afsnit, kommer der et helt nyt hold af deltagere. Tempoet er højt for at holde underholdnings-niveauet oppe og alligevel indsniger der sig en vis monotoni. Måske fordi man aldrig lærer deltagerne at kende og dermed ikke investerer i dem i nævneværdig grad.

Kan du deltage?

Man kan også diskutere, om det er en kommerciel udvanding af James Bond-brandet at lave gameshows inden for universet. Især i disse tider, hvor alle brands helst skal udnyttes på alle platforme. ‘Another one bites the dust’, var min første tanke, men på den anden side har James Bond-franchisen lavet et utal af kommercielle samarbejder gennem tiderne, så måske er et gameshow, hvor ‘almindelige mennesker’ kan prøve at lege agent, en naturlig forlængelse.

Men er man til et gameshow i flotte omgivelser og med vilde udfordringer, er 007: Road to a Million ferm underholdning, hvor man konstant spørger sig selv: Ville jeg kunne udføre den opgave? Underforstået, kunne jeg være James Bond, for bare én dag? Og, skulle jeg melde mig som deltager?

Det er der meget sjov i at spekulere over. Desværre er der den disclaimer, at kun britiske statsborgere kan melde sig. Indtil videre.

Del artikel

Andre Serier | Anmeldelser