Anmeldelse af High Maintenance

AfMarie
9. februar 2018
High maintenance
(Foto: High Maintenance/HBO Nordic)

Læs anmeldelsen af serien High Maintenance her.
(Foto: High Maintenance/HBO Nordic)

Da jeg først lagde mærke til High MaintenanceHBO Nordic, tænkte jeg umiddelbart, at serien ikke var noget for mig. Jeg ryger hverken pot eller hash. Faktisk har jeg aldrig selv været skæv, men alligevel kan jeg med fornøjelse og lethed følge med i en serie om en unavngiven potsælger og alle hans kunder. Som publikum præsenteres man for The Guy (man får ikke hans rigtige navn at vide) gennem de kunder, han sælger til. Hans udvalg er lige så stort som hans kundekreds er forskellig, og det siger ikke så lidt. I første sæson kan man blandt andet stifte bekendtskab med en selvoptaget selfie-dronning, et modent ægtepar og en hund. Ja, et af afsnittene er fortalt fra en hunds perspektiv, og det er ret underholdende. Når man begynder at se High Maintenance, virker det ikke umiddelbart som noget særligt, men langsomt gribes man af alle de små vignetter og begynder at se sammenhængen, udover den åbenlyse i form af en fælles hashpusher, som cykler rundt på Manhattan og i Brooklyn.

Husk dog lige på at der ikke er tale om en såkaldt stener-komedie som Pinapple Express eller Harold and Kumar go to White Castle. Du kan sagtens se med uden at være skæv. Men du skal være rimelig cool med, at alle andre er det på et tidspunkt i seriens forløb. Det skorter ikke på kulturelle referencer, og da Donald Trump bliver valgt, får The Guy særligt travlt. Eftersom at det jo er en HBO-serie lægges der ikke fingre imellem, når det kommer til sprogbrug og enkelte sexscener. Men det er ikke noget, der gør serien hverken værre eller bedre.

(Foto: High Maintenance/HBO Nordic)

High Maintenance begyndte som en webserie med afsnit på omtrent 5-12 minutter, hvor der lige var plads til at få en enkelt køber med. Nu hvor HBO har overtaget produktionen, er episoderne blevet udvidet, så de alle er cirka 30 minutter lange. Det passer mig ganske udmærket, for har man først stiftet bekendtskab med The Guy og hans kunder, vil man bare gerne se videre. Det er et hyggeligt bekendtskab at stifte, og The Guy får en lidt større rolle i første og anden sæson i forhold til hans mere begrænsede plads i webserien.

Flere rigtig gode serier havde deres spæde begyndelse som små webserier, blandt andet satireserien Portlandia, Insecure og den (i mine øjne) ret geniale komedieserie Broad City, der handler om venindeparret Abbi og Ilanas liv i New York. Det kan i øvrigt stærkt anbefales at se de første episoder af High MaintenanceVimeo. Så kan man også hygge sig med at se gengangerne i de to sæsoner på HBO Nordic.

(Foto: High Maintenance/HBO Nordic)

Serien er skabt af Ben Sinclair, der også besidder rollen som den sympatiske potsælger, og hans ekskone Katja Blichfeld (der har danske forældre). Ideén til serien dukkede op, da de sammen cyklede over Brooklyn Bridge, og New York spiller helt sikkert en stor rolle sammen med alle de særlige personager, der er at finde i byen. Karakterportrætterne holder serien i live, og nogle gange kan det også være rart at se en serie, der som sådan ikke rigtig handler om så meget, men alligevel har en masse rammende iagttagelser om det samfund, vi lever i, og hvordan verdenssituationen ser ud. Det er let at sætte High Maintenance på, og der går ikke lang tid, før man lader sig flyde med strømmen af ”stenere” i New York.