Succession sæson 4 anmeldelse

Premieredato: 27. marts 2023
Genre: Drama
Instruktør: Mark Mylod, Andrij Parekh, Shari Springer Berman m.fl.
Manuskriptforfatter: Jesse Armstrong (skaber), Lucy Pebble, Nathan Elston m.fl.
Medvirkende: Brian Cox, Jeremy Strong, Kieran Culkin, Sarah Snook, Alan Ruck, Matthew Macfadyen, Nicholas Braun, Alexander Skarsgård m.fl.
Produktionsår: 2023

Uret tikker for Logan Roy. Bogstaveligt talt. For sæson 4 af Succession åbner på hans 84-års fødselsdag, hvor der bliver holdt fest for ham. Ikke noget, han er særligt begejstret for, for han sidder mest og skumler i en lænestol og bander over ‘de snyltende gæster’. Og man må til dels give ham ret, for mængden af opportunt røvslikkeri skal man lede længe efter, men det gælder jo for hele serien. Hvilket er en pointe i sig selv.

Det er også et kapløb med tiden for Logan (Brian Cox), da der er 48 timer til, at handlen med den svenske tech-milliardær, Lukas Mattson (Alexander Skarsgård), går igennem. Så har Logan solgt sit impirium, Waystar Royco, uden at hans børn og arvinger kan få fingre i konglomeratet.

Fælles søskende-front

Uret tikker således også for Roy-søskendeflokken, hvis de skal nå at komme deres far i forkøbet, hvilket de arbejder hårdt på. For at kunne komme med et bedre bud end deres far, skal de dog lige have den finansielle backing, der først skal skaffes. Lidt op ad bakke, men til gengæld står de tre, Kendall, Shiv og Roman (Jeremy Strong, Sarah Snook og Kieran Culkin), nu sammen i fælles front mod den forhadte patriark, hvis anerkendelse de alle tre stadig higer efter. På en temmelig usund måde. Hvilket også er en pointe i serien.

Samtidig har de tre også planer om deres eget nye medie, ‘The Hundred’, der af Roman bliver beskrevet som: ‘It’s Substack meets Masterclass meets The Economist meets The New Yorker’. Hvis man så forstår, hvad det elitære nyhedsmedie skal gå ud på.

Logan-selfie

På de personlige fronter er der på vanlig vis også udfordringer. Er tiden løbet ud for Shiv og Toms ægteskab? Får Tom (Matthew Macfadyen) nogensinde den plads ved bestyrelsesbordet, han drømmer om? Bliver Connor (Alan Ruck) gift med den noget tøvende Willa (Justine Lupe)? Bliver ‘cousin Greg’ (Nicholas Braun) nogensinde set på som andet end en irriterende hundehvalp, der begår det ene faux pas efter det andet? Til stor underholdning i sæsonens første afsnit medbringer han en date til Logans fødselsdagsfest, der spørger Logan om en selfie, og så er den fest slut for de to.

Kynisk og kompromisløst manuskript

Der er mange tråde, der skal samles. Og samles skal de, for det er bebudet, at denne sæson er den sidste. Stærkt af serien at slutte, mens den stadig er på toppen. Men selvfølgelig begrædeligt for alle, der kan lide kvalitet og replikker, der er så skarpe, velskrevne og nådesløse, at man skærer sig på dem bare ved at lytte til dem.

Succesen bag Succession hører uden tvivl mest sammen med skaber Jesse Armstrongs kompromisløse evne og vilje til at skrive en historie, der på overfladen er ondskabsfuld, kynisk, pengefikseret og opportunistisk. Men med karakterer, fanget i en verden af glamourøse glasskyskrabere, private jetfly og gigantiske yachts, der i virkeligheden er stakkels, patetiske og bange mennesker, som mest af alt er fanget i egne ambitioner. En væsentlig pointe i serien.

Hvem ender på direktør-tronen?

Det menneskelige, nogle gange dybt begravet i de dybt sarkastiske og satiriske iscenesættelser, har været kernen i fortællingen i alle fire sæsoner. For selv om stort set alle karakterer har usympatiske og ubehagelige sider, holder man også af og med dem. På skift. Dét kræver både psykologisk indsigt og eminent skrivearbejde, hvilket Succession har til overflod af. Serien er ubetinget en af de bedst skrevne i nyere tid, ganske enkelt. Og den har stået som et mesterligt fyrtårn i beskrivelsen af det moderne menneskes grådige dårskab og ærgerrighed.

Samtidig har den med shakespearsk sans for lusket drama haft et lige så overskueligt plot hele vejen igennem som Game of Thrones. For spørgsmålet op mod den store finale er, også efter de fire første afsnit af fjerde sæson, som anmelderne har fået adgang til: Hvem ender med magten over Waystar Royco?

Hvem vil slå, hvem vil få, og hvem vil sætte sig på direktør-tronen? Det er spørgsmål, der forhåbentligt bliver besvaret, når uret tikker, klokken slår tolv, og tiden er rindet ud for den allersidste episode af Succession.