Anmeldelse: ‘Tulsa King’ er charmerende gangster-nonsens, der ikke tager sig selv så højtideligt

AfAnn Lind Andersen
28. november 2022
Tulsa King anmeldelse
Jay Will som Tyson, Sylvester Stallone som Dwight Manfredi og Martin Starr som Bodhi i 'Tulsa KUng' / Foto: Brian Douglas/Paramount+/SkyShowtime

Sylvester Stallone spiller sin første serie-hovedrolle i ‘Tulsa King’ på Skyshowtime, der er som skræddersyet til ham. En serie, der er sjovere, end du tror.

Det begynder i den sædvanlige hårdkogte Taylor Sheridan-stil. I et fængsel, hvor Dwight ‘The General’ Manfredi har siddet 25 år i spjældet. En for holdet, må man forstå, for Manfredi er en New York-mobster, der har taget turen bag tremmerne for sin chef.

Han forventer, forståeligt nok, den store hyldest, da han endelig er ude og tilbage i New York. Men meget er sket på de femogtyve år, må Manfredi sande. Ikke bare løber folk pludselig på løbehjul og står med VR-briller på i byens gader, sådan som han observerer på sin køretur til hovedkvarteret. Også hans folk har mistet respekten for ham. For at give ham noget at lave vil de skippe ham afsted til Oklahoma. Efter devisen: hellere en stor fisk i et lille hav end en lille fisk i et stort hav.

En stor fisk

Manfredi når at dele et par øretæver ud, inden han accepterer. Faktisk beslutter han sig for at gå all in på sit nye territorium i Tulsa. Og selv om han er en fisk ude af sit sædvanlige farvande, for nu at blive i fiske-terminologien, indtager han Tulsa, som om han var med i en gangsterfilm. Han opdager hurtigt, at en lille butik, der sælger lovlig medicinsk cannabis, tjener ret mange penge ved siden af på de knapt så lovlige sager, og han tvinger ejeren Bodhi (Martin Starr fra Silicon Valley) til at betale beskyttelsespenge. Og vi fornemmer, at serien vil følge Manfredi i, hvordan han får opbygget sit eget lille imperium ude vestpå.

Så gammel?

Det kan alt sammen lyde som den sædvanlige gangster-suppe, som vi har set mange gange før, men Tulsa Kinghar to ingredienser, der adskiller den fra andre. Den første er Sylvester Stallone, der med rollen som Manfredi spiller sin første serie-hovedrolle nogensinde. Og den er som skræddersyet til ham. At han er oppe i 70’erne bliver brugt aktivt i historien, som da han hooker op med en interesseret kvinde, og hun bliver temmelig chokeret over, hvor gammel han er (efter de har haft sex). ”Jeg ville have gættet på, du var ‘a hard fifty’”, siger hun. Hvilket nok er lige lovligt naivt om Stallone, men lad det nu ligge. Kvinden viser sig så at være politibetjent, hvilket, selvfølgelig, komplicerer forholdet en smule.

Du må gerne grine

Den anden vigtige ingrediens i Tulsa King er, at serien ikke tager sig selv højtideligt. Måske fordi man ikke forventer det, hverken af genren eller af Taylor Sheridan, går der et stykke tid, før man fatter, at der er et komedie-element indlagt. Stallone spiller sin rolle straight, men humoren er der. Som da han i en bar viser sine italienske håndlavede loafers frem til en cowboy, der på sin side praler med sine alligator-cowboystøvler, og de to bond’er over deres stilede fodtøj. På den måde piller Sheridan, der har skrevet og er skaber af serien, ved den macho-hyper-maskuline-kultur, hans historie bevæger sig i. Og jeg tog i hvert fald mig selv i at klukke flere gange undervejs.

Stallone stråler

Blandingen af en charmerende karakter, man godt gider at følge, den lette komik og den lidt crazy, tilfældige hulter til bulter-handling, der på én gang følger faste gangster-klicheer og gør op med dem, er med til at gøre Tulsa King til overraskende god underholdning. Anmeldelsen her er baseret på de første to afsnit, som anmelderne har fået adgang til, og hvis serien kan holde niveauet og endda måske gå helt uventede utilregnelige veje, kan den snildt løfte sig op fra fire stjerner. Så langt så godt, er det et herligt gensyn med Stallone, der stråler og har mere at arbejde med, end han har haft i årevis.

Se traileren til 'Tulsa King'

Fakta om ’Tulsa King’:
Instruktør: Allen Coulter og Ben Semanoff