Anmeldelse: Christopher spræller som en halvdød fisk i 'A Beautiful Life'
At kalde sangeren Christopher for det danske svar på Elvis ville nok lige være at stramme den. Ikke desto mindre har den danske popmusiker og kongen af rock’n'roll det tilfælles, at de begge blev så store musikalske superstjerner, at filmbranchen lugtede penge.
Få flere film anmeldelser her!
For med en kæmpe indbygget fanbase giver det god mening at caste musikere i mere eller mindre prominente roller. Håbet er, at fans har lyst til at se deres idol, ligegyldigt om personen rent faktisk har talent for skuespil.
Vi så det senest med Harry Styles, hvis begrænsede evner som skuespiller bliver udstillet heftigt i den skandaleombruste Don’t Worry Darling.
Noget af det samme gør sig gældende i Netflix-filmen A Beautiful Life. Ikke skandaledelen – ikke hvad vi ved af i hvert fald.
Nej, det er eksponeringen af det manglende skuespiltalent. Og det er i den grad svært at skjule, når Christopher har hovedrollen og nærmest er med i hver en scene af Mehdi Avaz’ tørvetriller af et musikdrama.
Men der er ét genialt element ved filmen, som kan få stor betydning for Christophers karriere.
Spiller op til fisk
Historien er ret simpel.
Fiskeren Elliott (Christopher) lever et trøstesløst liv med at arbejde og hænge ud med ”vennen” Oliver (Sebastian Jessen), der ikke ejer en tone i livet, men drømmer indædt om at blive sangstjerne.
Til en af duoens småkoncerter er manageren Suzanne Taylor (Christine Albeck Børge). Efter at have hørt Elliotts engleklang af en stemme beslutter hun sig for at invitere ham på en musikalsk bootcamp, hvor talentet skal finpudses.
Læs også: Anmeldelse: ‘Meter i sekundet’ er en humoristisk hyggespreder fra Hella Joof
Han siger ja og møder der hendes datter Lilly (Inga Ibsdotter Lilleaas), som får til opgave at finde den musikalske superstjerne i ham. Derfra går det meget, som man kender det fra den her slags musikfilm.
Vi når dog langt fra A Star Is Born-højder. Tværtimod er vi tættere på discountudgaven, man typisk vil finde blandt 10-kroners-filmene i Netto. For selv med en stor dansk popstjerne som Christopher i hovedrollen, føles A Beautiful Life meget billig.
I scener, hvor der skal forstille at være mange mennesker, spotter man hurtigt, at der max. er 10 personer til stede. Og det har aldrig været mange, når det drejer sig om en natklub. Det er på sin vis meget i Netflix’ lokale produktionsånd de senere år – prestigeprojekter undtaget – lav dem billigt, og tjen kassen!
Men det er også tydeligt, at man har lavet den her med udlandet i tankerne. Navne som Elliott, Lilly og Suzanne Taylor er klart gearet til det internationale marked, så de ikke skal kløjes i æ-ø-å-lyde som i Søren.
Måske er det også derfor, at man bare har kørt en tourbus op og ned ad den samme strandkantsvej to-tre gange og brugt det til at vise, hvordan Elliott tager på musikturné rundt omkring i landet. For der er alligevel ikke nogen i udlandet, der ved noget om dansk geografi.
En død fisk
Vi kommer ikke uden om elefanten i musikstudiet.
Efter spillefilmsdebuten i Mehdi Avaz’ forrige film Toscana – der lige pludselig kom på Netflix efter at være blevet skrottet fra sin ellers planlagte biografpremiere – hvor han havde en mindre birolle, er Christopher nu front and center.
Og det går ikke godt.
Læs også: Anmeldelse: ’The Pale Blue Eye’ er uhyggelig langtrukken og rodet
Evnen til at formidle en semi-mut fisker, der egentlig er mere crooner end popsanger, sidder langt fra i skabet. Man kan godt se, at musikeren ikke er trænet skuespiller. For det meste står han stille og kigger, for Elliott er en stille type. Derfor stilles der store krav til øjne og kropssprog.
Men når man ikke er trænet i det, bliver det en noget flad levering. Christopher fremstår i rollen som fiskeren Elliott som en halvdød fisk, der spræller forgæves efter livet på kajen. Og det er ærgerligt. For har man bare én gang set Christopher optræde på en scene, så ved man, at han har karisma, der strømmer ud af porerne.
Jonas Risvig fik det optimale ud af musikeren i ungdomsserien Centrum. Men Avaz og manuskriptforfatter Stefan Jaworski spiller ikke op til Christophers styrker og smider ham ud i ukendt farvand i stedet for.
Svenske Ardalan Esmaili er den eneste, der rigtigt udmærker sig, når han giver den fuld gas som produceren Patrick. Det er da også med ham, at Christopher i momenter fremstår levende.
En reklame, der vil noget
Det er paradoksalt, at den mest troværdige optræden fra Christopher, er rulleteksternes klip fra hans egen koncert på Smukfest, der ikke bliver brugt under filmen, da Elliott spiller der. Som ifølge filmen er det største, man kan komme ud for som dansker – Roskilde gad åbenbart ikke være med på legen.
Resten af castet virker også fanget i det uopfindsomme manuskript. Der er ikke skyggen af spænding, og sjældent har en slutning føltes mere flad.
Var det virkelig kulminationen på knap 1,5 time?
Der sker vitterligt intet spændende i A Beautiful Life, og den smule drama, der kommer, er så håbløst telegraferet på lang afstand, at selv en blind mand kunne se det komme. Uha, han har sort hættetrøje på, han må være skurk!
Det er én lang reklamevideo for Christopher. For synge kan han sgu. Og lur mig, om hans Spotify-afspilninger ikke får et nøk i vejret efter premieren.
Det må være det, der er formålet med A Beautiful Life. At tiltrække det allerede eksisterende publikum og lancere danskerens talent overalt i verden.
Læs også: Anmeldelse af Metoo – sexisme bag skærmen.
Ellers er det svært at finde en eksistensberettigelsen i filmen.
A Beautiful Life:
Streamingtjeneste: Netflix
Premieredato: 1. juni 2023
Genre: Drama, musik, romance
Instruktør: Mehdi Avaz
Manuskriptforfatter: Stefan Jaworski
Medvirkende: Christopher, Inga Ibsdotter Lilleaas, Christine Albeck Børge, Ardalan Esmaili, Sebastian Jessen mfl.
Land: Danmark
Spilletid: 1 time og 38 minutter