Film | Anmeldelser

Anmeldelse: ‘Den grænseløse’ bringer Afdeling Q-filmene tilbage på sporet

AfAnn Lind Andersen
31. januar 2024
'Den grænseløse'
Makkerparret, Carl Mørch og Assad, er tilbage i endnu en Afdeling Q-film, denne gang i skikkelse af Ulrich Thomsen og Afshin Firouzi / Foto: Nordisk Film Production

Del artikel

Der er spænding og smæk for skillingen i Ole Christian Madsens bud på en Afdeling Q-film, hvor det ene makabre mord efter det andet bliver afsløret.

Den grænseløse

Premieredato: 1. februar 2024 i biograferne
Genre: Krimi, thriller, spænding
Instruktør: Ole Christian Madsen
Manuskriptforfatter: Jakob Weis. Baseret på en krimi af Jussi Adler-Olsen
Medvirkende: Ulrich Thomsen, Sofie Torp, Afshin Firouzi, Joachim Fjelstrup, Hedda Stiernstedt, Søren Malling m.fl.
Land: Danmark
Spilletid: 2 timer og 1 minut

Filmatiseringerne af Jussi Adler Olsens krimier om Afdeling Q har haft en broget historik med svingende resultater. At overføre et krimiplot fra bog til lærred er ikke bare sådan lige, har filmrækken tydeligt vist.

Serien begyndte egentlig ok med Kvinden i buret (2013), men endte, foreløbigt, med lavpunktet med den forrige film, Marco effekten (2021).

Castet har også været lidt svingdørs-agtigt. Hovedkarakteren, Carl Mørck, er blevet skiftet ud fra Nikolaj Lie Kaas til Ulrich Thomsen, det samme er Rose fra Johanne Louise Schmidt til Sofie Torp, og Assad, Carl Mørcks højre hånd, er ude i sin skuespiller nummer tre, intet mindre. Først Fares Fares i de fire første film, så Zaki Youssef i en enkelt film og nu Afshin Firouzi.

Kameler i aftenkaffen

Også i instruktørstolen er der blevet skiftet ud næsten hver gang. Denne gang er det Ole Christian Madsen, der har fået roret, og i hans hænder er der skabt en gedigen krimi, hvor plottet hænger nogenlunde sammen. Der er stadig huller, eller i hvert fald hændelser, der ikke er plausible, man må tage med. Eller som Assad måske ville have sagt; "en del kameler, der skal skylles ned med stærk kaffe".

Det vigtigste er dog, at man selv kan gætte med på, hvordan tingene hænger sammen (hvis man ikke har læst bogen), og Madsen holder et godt tempo, hvor man føler, at der hele tiden sker noget.

Der er uhyggeligt på Bornholm

Bornholm, en fredelig ferieø? Det siger man ikke efter Den grænseløse. I filmens åbning ser vi en aftrædende politichef (Peter Mygind) begå selvmord ved sin egen afskedsreception.

I hånden har han skrevet ‘Carl Mørck’, og alle ved, at han har været sygeligt optaget af en gammel mordsag, der aldrig er blevet opklaret. En ung pige blev fundet død oppe i et træ. Smukt tilrettelagt. Men hvem, der slog hende ihjel, er der ingen svar på.

Carl Mørck værger sig ved at tage sagen, hvilket irriterer Rose, som han i stedet sender til Bornholm. Men da det viser sig, at der kan trækkes tråde tilbage til Carls fortid, og Rose går undercover på et hippie-retreat, ledet af en karismatisk sektleder (Joachim Fjelstrup) og hans assistent (Hedda Stiernstedt), ankommer Carl og Assad alligevel til solskinsøen.

'Den grænseløse'
Joachim Fjelstrup og Sofie Torp i rollerne som karismatisk sektleder og Rose i den nye Afdeling Q-film
Foto: Nordisk Film Production

Ikke nok Assad

Hvad der så sker, skal ikke røbes her, men trekløveret, Carl, Assad og Rose, får travlt. Det er især Rose, der får meget plads i denne historie, for gennem møder med sektlederen, bliver hun tvunget til at se sine egne traumer i øjnene.

Det sker dog på bekostning af særligt Assad. Lidt ærgerligt, når man nu har en ny mand i rollen, som publikum har brug for at fornemme. I Afshin Firouzis udgave af Assad er actionmanden betonet. Den er troværdig, men jeg savner, at vi får mere at vide om Carl Mørcks, på mange måder mystiske, kollega.

'Den grænseløse'
Afshin Firouzi er den tredje skuespiller til at spille Assad, når han indtager rollen i den nye Afdeling Q-film
Foto: Nordisk Film Production

Kærkommen humor

Ingen af de tre Assad’er har lignet min forestilling af ham fra bogen, hvor han er beskrevet som en lille, halvkomisk figur med et helt arsenal af krigerkompetencer. Men det er nok en af de ting, man må leve med, når en bog bliver overført til film.

Hvad der er taget med i Den grænseløse, i små portioner, er humoren. Som når Assad insisterer på, at han og Carl sagtens kan dele hotelværelse, og Assad så snorker som en ond hest.

I en anden scene, hvor humoren også dukker op, er en med Ulrich Thomsen og Søren Malling, der kalder hinanden for dumme. Det er barnligt og bidsk, men ret sjovt, og de komiske momenter er kærkomne. Især fordi de viser en side af Carl Mørck, der er tiltrængt underholdende, og en Ulrich Thomsen, der er ved at føle sig tilrette i den gnavne politimandskarakter.

'Den grænseløse'
Ulrich Thomsen er ved at finde sig tilrette i rollen som Carl Mørch i 'Den grænseløse'
Foto: Nordisk Film Production

Når enden er god

Ved fælles hjælp har manuskriptforfatter Jakob Weiss, instruktør Ole Christian Madsen og skuespillerne rettet op på skuden, så Afdeling Q-krimierne er tilbage på rette spor.

Ikke som storladne nutidsdramaer, det skal man ikke forvente, men som flot produceret, actionfyldt krimiunderholdning, hvilket også virker til at være filmens ambition.

Jovist, der er plads til flere dybere karaktertegninger og større relevans i tematikkerne, men Den grænseløse lover godt for de kommende Afdeling Q-film. Og dét er et skridt frem.

Vil du lytte til Vi Elsker Serier? Så lyt til vores podcast 'Det, vi elsker', hvor vi en gang om ugen dykker ned i de største nyheder fra kulturens verden. Du kan lytte til podcasten i appen Ally, i Apples podcast-app eller på Spotify:

Del artikel

Andre Film | Anmeldelser