Anmeldelse: ’American Primeval' vil rigtig gerne være ’The Revenant’, men er det bare overhovedet ikke
American Primeval
Streamingtjeneste: Netflix
Premieredato: 9. januar 2025
Genre: Western, drama, action
Instruktør: Peter Berg
Manuskriptforfatter: Mark L. Smith
Medvirkende: Betty Gilpin, Taylor Kitsch, Kim Coates, Jai Courtney, Shea Whigham, Dane DeHaan, Saura Lightfoot-Leon, Joe Tippett, Shawnee Pourier, Preston Mota m.fl.
Land: USA
Antal afsnit: 6
Når nogen siger ordet western, er det typiske billede, som danner sig for det indre øje, en cowboy på prærien. Den bagende sol steger, og kun den store hat giver skygge.
Men westerngenren dækker over mange klimaer, når man dykker ned i de mange muligheder. Det er derfor, at HBO-serien ’Deadwood’ og Oscarvinderen ’The Revenant’ tilhører samme kategori. Tilføjes et moderne twist, ender vi med neo-westerns, som Taylor Sheridan efterhånden har taget patent på. Ikke mindst med ’Yellowstone’.
Netflix’ nyeste bud indenfor den genre lægger sig et sted midt imellem de to førstnævnte titler.
Det er endda ’The Revenant’-medforfatteren Mark L. Smith, som har leveret manuskript til ’American Primeval’.
Miniserien handler om enken Sara (Betty Gilpin), der sammen med sin søn Devin (Preston Mota), forsøger at krydse det ufremkommelige landskab i bestræbelserne på at nå frem til hans far.
Vi er i nybyggertiden, og det meste er USA vest for østkysten er derfor stadig et lovløst område. Derfor gælder det om at samle sig i flok for at bevæge på tværs af faren og frem mod mere rolige steder.
Men i Utah-territoriet er der noget, som minder om regulær borgerkrig. Mormon-militser kontrollerer området intenst og kræver, at alle underkaster sig deres autoritet. Kirkens overhoved Brigham Young (Kim Coates) er tillige guvernør i staten og holder hånden over de værste forbrydelser, så længe der ikke er nogen vidner til forbrydelserne.
På den anden side har vi den amerikanske hær, der prøver at holde ro og orden. Imellem de to store fraktioner er indfødte amerikaner-stammer, fribyttere og dem, der drømmer om en bedre tilværelse.
Ligner lidt ’The Revenant’
Sara hører til den sidste kategori.
Efter en del forsinkelser lykkes det hende at komme med i en stor gruppe, som skal på tværs af territoriet. Men næsten som forventet bliver vognkortegen angrebet og næsten alle udslettet af mormoner forklædt som indfødte amerikanere.
Sara og Devin overlever samt mormon-ægteparret Jacob (Dane DeHaan) og Abish (Saura Lightfoot-Leon). De to bliver dog adskilt, og resten af serien bruger de på at lede efter hinanden.
Moren og sønnen bliver reddet af ordknappe og lettere PTSD-ramte guide Isaac (Taylor Kitsch), der nærmest ikke kan slås ihjel, ligegyldigt hvor mange gange han bliver skudt eller stukket.
Massakren på konvojen finder sted i første afsnit. Instruktør Peter Berg, der selv spiller en lille rolle som leder af vogntoget, skildrer det, som var den en intens actionfilm. Vores hovedpersoner kaster sig rundt for at undgå kugler, pile og galoperende kreaturer. Kameraet er helt tæt på og med minimale klip, og her kommer stunt-koreografien virkelig til sin ret.
Hvis du kan lide ’Yellowstone’ og ’The English’, vil du elske disse westernserier
Fotograf Jacques Jouffrets brug af kamera og seriens overordnede look vækker minder om Emmanuel Lubezkis Oscarbelønnede præstation for ’The Revenant’. Men ’American Primeval’ er langt fra den mesterlige film.
Efter det hæsblæsende første afsnit begynder handlingen at stå i stampe. Det er kun takket være nogle gode skuespilpræstationer, at Netflix-serien ikke bliver fuldstændig uvedkommen.
Kører i ring
Betty Gilpin er igen en urkraft, som hun har været det lige siden gennembruddet i ’Nurse Jackie’. Hun spiller sin karakter flot og formår at brænde igennem.
Taylor Kitsch er modsat stoisk som få, og Isaac bliver aldrig mere end en fåmælt actionmand med få udsving i karaterudvikling. Han klarer de mange actionscener med stor bravur, men det er ærlig talt spild af god skuespiller ikke at give ham mere at arbejde med.
Birollegalleriet er umiddelbart sprudlende, men efter noget tid begynder de også at blive en gentagelse af noget, som bliver etableret hurtigt.
Værst er alt er dog, at handlingen er ret gennemskuelig. Mest fordi det virker, som om det bare er ’The Revenant’ med lidt justeringer hist og her, så den kunne blive en serieversion.
Selvom historien på papiret er spændende i ’American Primeval’, mangler historien det sidste, som adskiller den fra tidligere serier. Taylor Sheridans ’1883’-serie formidlede effektivt strabadserne ved at rejse på tværs af USA.
Anmeldelse: ‘The Power of the Dog’ er en sanselig western med et hint af paranoia
Og det rå nybyggermiljø i grænselandet mellem lov og orden side om side med den indfødte befolkning blev skildret til perfektion i Jason Momoas Apple TV+-serie ’Frontier’.
I sammenligning med Netflix’ egen western-miniserie ’Godless’ blegner ’American Primeval’ også hårdt. Manuskriptet og historien stagnerer og bekræfter lidt den mistanke, man har haft om Smith, at det i høj grad var Alejandro González Iñárritus' fortjeneste, at ’The Revenant’ var så god, som den var.
Derfor ender ’American Primeval’ som en i den efterhånden lange række af fine Netflix-serier. Potentialet, skuespillerne og stemningen er der, men historien kører i cirkler og stagnerer unødvendigt.
Vil du lytte til Vi Elsker Serier? Så lyt til vores podcast 'Det, vi elsker', hvor vi en gang om ugen dykker ned i de største nyheder fra kulturens verden. Du kan lytte til podcasten i appen Ally, i Apples podcast-app eller på Spotify: