Clarkson's Farm sæson 2 anmeldelse

Streamingtjeneste: Prime Video
Premieredato: 10. februar
Genre: Dokumentar, komedie, reality
Instruktører: Will Yapp, Kit Lynch Robinson
Medvirkende: Jeremy Clarkson, Kaleb Cooper, Charlie Ireland, Lisa Hogan, Gerald Cooper m.fl.
Land: Storbritannien

Livet på landet kender ingen pauser, og efter det skuffende årsresultat skal der nye boller på suppen, hvis Diddly Squat Farm skal blomstre. Der skal diversificeres. Jeremy Clarkson har derfor fået den gode idé at åbne en café/restaurant, hvor alt, der sælges, er produceret på gården eller i lokalt på egnen. Det er udgangspunktet i anden sæson af Clarkson's Farm på Prime Video.

Sammen med sin trofaste stab bestående af den unge Kaleb Cooper, juridisk altmuligmand og excelmus Charlie Ireland, normal altmuligmand Gerald Cooper og sin kæreste Lisa Hogan kaster de sig ud i dette nye eventyr, og der er nok at se til.

Restauranten danner en dramatisk rød tråd med plads til forskellige afstikkere og et væld af morsomme hverdagsmomenter, som man kender det fra første sæson. De er sjove mennesker at følge, og ligesom i første sæson går du faktisk fra programmet med utrolig meget indsigt i, hvad det kræver at drive en gård. Internt på gården kører det (næsten) på skinner, så vi må hellere uden for gården og finde nogle problemer at døje med denne gang.

Nyt år, nye problemer

En glædelig overraskelse ved denne anden sæson er, at det ikke bare er det samme en gang til. Hvor hvert afsnit i første sæson fokuserede på forskellige aspekter af landbrug, vi oplevede for første gang sammen med Clarkson, der endte i den altafgørende høst af sæsonens arbejde, er der ikke rigtig noget af det i anden sæson. Det finder stadig sted naturligvis, men det foregår i baggrunden. Hele denne sæson omhandler restauranten og kampen mod bureaukratiet.

Den kamp mod bureaukrati er til tider til at rive håret ud over. Det stykke jord, hvor gårdbutikkens gæster parkerer, er egentlig bare en stor plet mudder. Det kan hverken Clarkson, byens beboere, kunderne eller kommunen lide.

Clarkson vil derfor lave en parkeringsplads med grus og sten for ikke at asfaltere naturen, hvilket han får afslag på. Kunderne begynder derfor at parkere i vejkanten, hvilket ødelægger den. Kommunens svar? Sæt kegler op to kilometer i hver retning af indgangen til gården for at afholde folk fra at parkere i vejkanten. Det forstyrrer trafikken mere end kundernes parkering gjorde. På trods af at kommunen afviser det, kan man ikke drage andre konklusioner, end at de kører en decideret hetz mod Clarkson.

Der falder megen kritik af Storbritanniens regering gennem sæsonen i forhold til lovgivningen inden for landbrug. Ikke bare fra Clarkson, men også fra de omkringliggende gårde, som Jeremy forsøger at danne et samarbejde med, så de ikke alle lider så store tab. Det vil være bedre for lokalsamfundet som helhed og for gårdene. Kommunen siger nej, bare sådan, og så er den sag lukket.

Det er blot nogle af eksemplerne, som ikke bare Clarkson, men hele den britiske landbrugsindustri bakser med. Clarkson’s Farm ser selvfølgelig verden igennem en bestemt vinkel, men den vinkel, der fremsætter kommunen i et direkte godt lys, findes nok ikke.

Kontroversielt som sædvanlig

Man kommer nok ikke uden om at nævne det (nyeste) kontrovers, tv-personligheden Jeremy Clarkson har været ude i, hvor han har kritiseret Meghan, hertuginden af Sussex, indædt i medierne. Jeremy Clarkson har til hver en tid været lidt af et røvhul og haft en meget kontant tone, når han taler om… hvad som helst. Det kan støde nogle på manchetterne, men det er uden tvivl en stor del af det, der gør ham så underholdende at se og høre på.

I Clarkson’s Farm er han ikke på hjemmebane, men derimod næsten niveauet under novice. Dét koblet med samme direkte tilgang til tingene er en opskrift på godt tv. Det bringer en til tider mere ydmyg side frem af ham. Når han tager den mere hårde tone over det bureaukrati, der er at finde i landbrugssektoren, kan man næsten ikke være andet end enig i hans pointer.

Ovennævnte kontrovers satte rygter i gang om, at Prime Video har afsluttet deres samarbejde med Clarkson. Nogle uger efter, at disse rygter begyndte, har både Clarkson og Kaleb Cooper bekræftet, at der kommer en tredje sæson, der begyndte at filme tilbage i oktober 2022. I disse streamingtider er det dog aldrig til at vide, hvornår og hvordan (eller hvorfor for den sags skyld) et program får saksen. Jeg håber stærkt på en tredje sæson. Man kan mene om Clarkson, hvad man vil, men Clarkson’s Farm er dæleme god underholdning.