Serier | Anmeldelser

Anmeldelse: ‘Forhøret’ sæson 3 glimrer ved en Lars Mikkelsen for fuld udblæsning

Af
Ann Lind Andersen
15. februar 2023
Forhøret sæson 3 anmeldelse
Lars Brygmann, Solbjerg Højfeldt og Lars Mikkelsen i 'Forhøret' sæson 3 / Foto: Henrik Ohsten / Viaplay

Del artikel

Tredje sæson af ‘Forhøret’ på Viaplay leverer et stramt komponeret krimikammerspil med stærke skuespilpræstationer.

Forhøret sæson 3

Streamingtjeneste: Viaplay
Premieredato: 19. februar 2023
Genre: Krimi, drama, mystery
Instruktør: Christoffer Boe
Manuskriptforfatter: Lasse Kyed Rasmussen
Medvirkende: Lars Mikkelsen, Pilou Asbæk, Evin Ahmad, Josephine Park, Jakob Oftebro, Solbjørg Højfeldt, Nicolas Bro m.fl.
Land: Danmark
Antal afsnit: 8

Hvem slog Christina ihjel? Det er spørgsmålet, der har været plotmotoren i de første to sæsoner af Forhøret, og endelig her i tredje sæson nærmer vi os et konkret svar. Også selv om hovedkarakteren hverken er Ulrich Thomsens Bjørn eller Trine Dyrholms Susanne, hhv, Christinas far og mor. Det er denne gang rigmanden Holger Lang, som i første sæson blev halet ind til afhøring som mistænkt for mordet på den unge pige.

Hvem slog Christina ihjel?

I åbningen af tredje sæson ser vi Holger Lang, da han kigger på en video, han har fået tilsendt på sin telefon. Han bryder sammen, da det går op for ham, at det er mordet på Christina, han ser på – en ung pige, han tog under sine vinger. Platonisk. Selv om omverdenen tror noget andet. Som Holger Lang kan se, og som vi ved – hvis man har set de to første sæsoner – kender vi gerningsmandens identitet på videoen. Men Holger Lang fatter hurtigt, at gerningsmanden ikke har handlet på egen hånd. Han er bestilt til at begå mordet. Men af hvem? Det spørgsmål er drivkraften, for Holger Lang og for plottet i tredje og afsluttende sæson af Forhøret.

Konfrontationer og mistanker

Spørgsmålet driver Holger Lang ud i en række møder med folk, han mistænker, eller som han tror kan hjælpe ham med oplysninger. Han opsøger først sin lillebror, Markus (Pilou Asbæk), en doven charmør, der ikke rigtig går op i familiefirmaet, men godt kan lide det søde liv. Så sine halvsøskende (Jakob Oftebro og Josephine Park), sin gode ven (Nicolas Bro), sin eks-kone (Lene Maria Christensen), sin advokat (svenske Evin Ahmad), sin svenske konkurrent (Sverrir Gudnason) og sin mor og stedfar (Solbjørg Højfeldt og Lars Brygmann).

Stramt koncept

Hvert møde er otte konfrontationer, sat op som et kammerspil, hvor to-tre karakterer fylder hele afsnittet ud på én location. Med andre ord nogle ordentlige benspænd at give sig selv som serie, men heldigvis er instruktionen lagt i Christoffer Boes kompetente hænder, der får mest muligt ud af det stramme koncept.

Det kunne ellers nemt blive for teatralsk, men Boe kommer behændigt rundt om, at den stillestående setting ikke virker som en for stram spændetrøje, bl.a. ved at benytte et aktivt kamera og så selvfølgelig nogle stærke skuespilpræstationer. Kun få steder kan man mærke, at dramatikken kunne have brugt nogle fortællermæssige og filmiske afstikkere.

En svensker stjæler scenerne

Når man taler om skuespilpræstationerne er det store spotlight naturligt nok på Lars Mikkelsen, der leverer en tour de force-præstation som den usympatiske Holger Lang. Kold, kynisk, manipulerende, nedladende og alligevel så menneskelig, at man vil følge ham i hans jagt på svar. Han får godt modspil hele vejen rundt, og især svenske Evin Ahmad, som nogle vil kende fra Snabba Cash, skal fremhæves. Hun stjæler scenerne, selv fra Mikkelsen, når hun er på, og det i sig selv er en bedrift.

Slutter på toppen

Christoffer Boe har annonceret, at dette er absolut sidste sæson. Det er sikkert også et klogt valg, for på den måde kan han slutte på toppen. Tredje sæson er nemlig klart den bedste af de tre. Det er, som om man for hver sæson har lært noget om at fortælle så stramt og undervejs har fået finpudset værktøjerne.

Scenerne er mere dynamiske, og samtidig er de lækkert filmet, i vanlig Boe-stil. Og når man så ovenikøbet får Lars Mikkelsen for fuld overbevisende udblæsning, har man en stærk sæson i en serie, der med sit koncept nemt kunne være dumpet big time.

At det ikke sker, kan i høj grad tilskrives en instruktør, der har turdet udfordre sig selv, og som har udvist en lyst til at lege med krimirammerne. To parametre, der altid er værd at honorere, og som sammen med alle de andre elementer gør Forhøret seværdig.

Del artikel

Andre Serier | Anmeldelser