the Mandalorian sæson 3 anmeldelse

Genre: Action, adventure, fantasy
Instruktør: Rick Famuyiwa m.fl.
Manuskriptforfatter: Jon Favreau
Medvirkende: Pedro Pascal, Katee Sackhoff, Carl Weathers m.fl.
Antal afsnit: 8 (anmeldelsen er baseret på de første 2)

The Book of Boba Fett bekræftede uomtvisteligt, at den mandalorianske fakkel var givet videre, da seriens mest populære afsnit var dem med Din Djarin, The Mandalorian, som gæstefigur.

Boba Fett-karakteren, der i mange år var eneste mandalorianer i Star Wars-franchisen, fik ganske uventet baghjul af Jon Favreaus nye guldgås, Din Djarin. Derfor har fans nu også med længsel ventet på fortsættelsen af sagaen om mandalorianeren med den nuttede baby, og serien har nu netop haft premiere på Disney+.

Duoen sammen igen?

Ved første øjekast er det fuldstændig samme opkog, der er tale om. Mando og Grogu, den elskelige baby af samme race som mester Yoda, er sammen igen – den samme duo, der gik lige i hjertet på publikum i første sæson. Seere, der valgte at springe Book of Boba Fett over, vil dog være noget forvirrede over at se Din og Grogu sammen igen efter den tårevædede afsked i sæson tos afslutning af The Mandalorian, hvor Luke Skywalker tager den lille med sig for at lære ham at blive jedi.

For i de afsnit af Book of Boba Fett, hvor Din Djarin deltager, får vi nemlig en lille sidehistorie, der viser, hvorledes Grogu vælger sin adoptivfar Din Djarin fremfor livet som jedi-lærling under Luke. Derfor er dusørjæger-far og den lille grønne baby atter sammen og kan heldigvis sørge for, at vi beholder samme dynamik og narrativ, der ophøjede den første sæson af The Mandalorian til en kolossal succes.

Mando og Grogu starter deres eventyr netop som vores dusørjæger søger at generhverve sin mandalorianske identitet. Titlen mistede han, da han i sæson 2 indrømmede at have taget hjelmen af, hvilket er helligbrøde blandt mandalorianere. For at råde bod på sin fejl skal han derfor finde de mytiske Levende Kilder dybt nede i planeten Mandalores forsvundne miner.

Forberedelsen til færden bringer ham både tilbage til planeten Navarro, hvor hele sagaen begyndte i første sæson, og hvor Greef Karga (Carl Weathers) nu er planetens ledende magistrat. Senere fortsætter vores hovedpersoner til Mandalore-systemet. Her sidder den ensomme og sidste regent over den fortabte planet, den kvindelige kriger Bo-Katan Kryze (Katee Sackhoff), på sin trone og er skuffet over de manglende undersåtter. Og selvfølgelig over tabet af tronfølgerens sværd, the darksaber, som Mando stadig har i sit bælte. Eventyret er begyndt.

Detaljer vækker minder

Seriens opbygning er umiddelbart ganske, som vi kender den, fra de foregående sæsoner: Hver episode rummer et separat eventyr, mens Mando samtidig forfølger den nye røde tråd: at sone for fadæsen med hjelmen.

Det er bestemt ikke en ulempe at få endnu en slice af samme mandalorianske pizza: Jon Favreau har før bevist, at hans fascination af Star Wars-universet kan få enhver fanboy til at skamme sig, da hans ideer emmer af inspiration hentet fra de gode, gamle film. Der mangler aldrig referencer til især den oprindelige trilogi, og referencer er der ligeledes rigeligt af i denne omgang også. Man sidder allerede ubehjælpeligt og nikker anerkendende i første episode over de små detaljer, der vækker gamle minder.

En perfekt skildret heltinde

Jon Favreau har heldigvis atter været primære forfatter bag historien, til dels støttet af Dave Filoni, der jo er endnu en gigant i den nyere Star Wars-franchise med blandt andet The Clone Wars og The Bad Batch på CV’et.

På instruktørsiden bliver det spændende, at vi ligeledes kan forvente afsnit instrueret af Dallas Bryce Howard, hvis populære afsnit i sæson 2 netop introducerede heltinden Bo-Katan.

Gensynet med tidligere karakterer er som altid en varm oplevelse, men lige netop Bo-Katan gør sig særligt bemærket i denne omgang, og Katee Sackhoff er i topform. Hun leverer en stærk, kvindelig helt, som de alt for sjældent bliver skildret i moderne film- og seriekunst. Sackhoff spiller med en harmonisk, ophøjet ro, der understreger Bo-Katan-figurens selvsikkerhed og modenhed. Uden unødige ord eller forklaringer skaber Sakhoff derved en helt, som helte skal skildres.

Det bliver et eminent portræt af en kvindelig kriger, som især en serie som Batwoman håndterede helt forkert. Stående ovation herfra til både Favreaus manuskript, Famuyiwas instruktion og Sackhoffs præstation. Må Bo-Katan bliver en af de helt store bipersoner i denne sæson.

Banet vej for en forrygende sæson

Kunne du lide de tidligere sæsoner af The Mandalorian? Er du fan af lille Grogu med dådyrøjnene? Er du spændt på, hvad galaksen sender mod vores hårdt prøvede dusørjæger af fordrukne pirater, halve dræberrobotter og muterede huleboere? Så stil ind på Disney+, og flyv med til en galakse langt, langt borte. Favreau har nemlig stadig fat i den lange ende, og de to første afsnit, som vi har set, har hermed banet vej for endnu en forrygende sæson. This is the way.