Film | Anmeldelser

Anmeldelse: ‘På vildspor’ er en hjertevarm norsk komedie fuld af kaos og charme

Af
Lars Knudsen
27. februar 2025
Anmeldelse af 'På vildspor' på Netflix
Ada Eide som Emilie i 'På vildspor' / Foto: Netflix

Del artikel

En simpel, velfortalt historie og to ekstremt elskelige hovedkarakterer er nok til at skabe en god og rørende komedie. Og det er præcis, hvad der er tale om i denne Netflix-film. 

På vildspor

Streamingtjeneste: Netflix
Premieredato: 27. februar 2025
Genre: Komedie
Instruktør: Hallvar Witzø
Medvirkende: Ada Eide, Trond Fausa, Christian Rubeck, Marie Blokhus, Saga Meisfjordskar
Land: Norge
Spilletid: 1 time og 30 minutter

Nogle film starter med et brag eller en biljagt. ‘På vildspor’ starter med en kvinde, der tisser op ad et træ, mens en betjent ser måbende til.

Det slår tonen an for den norske komedie, der både er fjollet, hjertevarm og befriende uprætentiøs. Med skæve karakterer, akavede situationer og et uventet langrendsløb som omdrejningspunkt.

Emilie (Ada Eide) er træt af sit job som juicer/barista. Hun siger derfor op uden af have en backup-plan. Samme aften går hun i byen med sine veninder, hvor hun møder en ung fyr, hun tager hjem sammen med.

Inden de når så langt, løber den unge mand i kiosken for at købe kondomer, mens hun lader vandet op ad et træ. Og mens hun sidder der på hug, kommer den unge politibetjent Ole Martin forbi og beder hende stoppe sin vandladning. Hvilket hun ikke kan.

Det udvikler sig til at være et fint og ret sjovt møde mellem de to, hvor hun forsøger at charmere sig ud af at få en bøde, mens hun tisser. Det lykkes, og de ønsker hinanden en god aften.

Dagen efter vågner Emilie op hos fyren fra baren. De har knaldet, og hun har tømmermænd. Ikke ligefrem optimalt, når de ringer fra datteren Lillis børnehave og meddeler, at hun er syg. I mellemtiden har pædagogerne kontaktet eksmanden Joachim, der også dukker op for at hente Lilli. Han opdager med det samme, at Emilie lugter af alkohol og konfronterer hende med det.

Bruger sin platte humor godt

Det udvikler sig til en klassisk fortælling om, at Joachim ikke vil lade Emilie se Lilli, fordi hun hverken har job eller penge og derfor ikke kan tage sig af deres datter.

Da Emilie pludselig får oversvømmelse i sin lejlighed, søger hun hjælp og logi hos broderen Gjerlund, der spilles af den altid seværdige Trond Fausa, hvis komiske talent vi blandt andet har set i den norsk/amerikanske gangsterserie ‘Lilyhammer’.

Gjerlund bor sammen med sin kone Silje. De har et brændende ønske om at blive forældre. Faktisk ønsker de det så meget, at de kun har sex med det ene formål, at hun skal blive gravid. Så det kan sagtens foregå, mens hun ligger med siden til og ser tv-quiz, mens han forsøger at befrugte hende.

Det kan lyde som et plat komisk greb, der kun har til hensigt at skabe billige grin hos seerne. Men i dette tilfælde bliver den platte humor, der er en stor del af filmen, brugt til at understøtte historien om, at Gjerlund og Silje har mistet lysten til hinanden og gnisten i deres ægteskab.

Det samme gør sig gældende i en scene, hvor Emilie afbryder sin bror, der står med bukserne nede og sin penis lige ind i hovedet på Silje. Ganske forståeligt tror man, at de har gang i noget helt andet end det, der er tilfældet. De er i nemlig ved at tage en sædprøve i forbindelse med deres forsøg på at få en baby.

Et umage søskendepar

Med simple virkemidler har instruktør Hallvar Witzø og filmens manuskriptforfattere skabt en film, der på en sjov og fin måde fortæller historien om et søskendepar, der står to meget forskellige steder i livet – og gør det helt uden at dømme nogen af dem.

Det går op for dem, at de begge har noget, de kæmper med i livet, og derfor sætter de sig et fælles mål: Sammen skal de gennemføre det berømte Birken-løb, der er et benhårdt langrendsløb på 54 kilometer.

De har hver deres motivation for at stille op til løbet. Han gør det, fordi det er hans passion, og for at komme lidt væk fra Silje, der ikke fokuserer på andet end at blive gravid. Emilies motivation er derimod at bevise overfor sig selv, sine veninder og ikke mindst sin eksmand, at hun er i stand til at sætte sig et mål i livet og efterfølgende opnå det.

Men jagten på deres fælles mål byder på uventede oplevelser, der blandt andet involverer politibetjenten fra tidligere.

Samspillet mellem Ada Eide og Trond Fausa får konstant en til at trække på smilebåndet. De er begge kiksede nok til, at man tror på, de er søskende. Samtidig er de forskellige nok til, at man forstår, hvorfor de aldrig hænger ud med hinanden.

Og så har de to skuespillere en komisk timing, der får deres dialog til at lyde, som om de har kendt hinanden hele livet og derfor kender hinandens særheder.

En sjældent vellykket Netflix-komedie

Her er tale om en vaskeægte feelgood-komedie, der både rører dig og får dig til at grine. Det bliver aldrig overdramatisk til trods for, at Emilie kæmper om retten til sin datter. Det skyldes, at Joachim også viser sig at være en helt almindelig mand, hvis drømme bliver knust, da Emilie går fra ham.

Selvfølgelig er der nogen, man holder mere med end andre, men der er ingen i persongalleriet, man ønsker noget dårligt for, fordi der er ikke nogen, der gør hinanden ondt bevidst. De små dramaer er både genkendelige og relaterbare.

‘På vildspor’ er et godt eksempel på, at det ikke kræver ret meget at lave en vellykket komedie. Den opfinder ikke den dybe tallerken og bidrager ikke med noget nævneværdigt nyt til genren.

Den fortæller derimod sin simple historie med en skarphed, der gør dens 90 minutter til en perfekt spillelængde. Og når filmen er slut, sidder man med en altomsluttende følelse af glæde og en tro på, at alting nok skal gå, hvis blot man følger sine drømme og har gode mennesker i sit liv.

Vil du lytte til Vi Elsker Serier? Så lyt til vores podcast 'Det, vi elsker', hvor vi en gang om ugen dykker ned i de største nyheder fra kulturens verden. Du kan lytte til podcasten i appen Ally, i Apples podcast-app eller på Spotify:

Del artikel

Andre Film | Anmeldelser

Mest læste