Film | Anmeldelser

Anmeldelse: Tænk, at en stenalderfilm kan føles så meget som en film til tiden

Af
Louise Kidde Sauntved
5. marts 2025
Anmeldelse af 'Fremmed - det første opgør'
Danica Curcic i 'Fremmed - det første opgør' / Foto: Scanbox

Del artikel

Spillefilmsdebuterende Mads Hedegaard lykkes overbevisende med at skabe et troværdigt stenalderdrama. Måske fordi historien i ‘Fremmed - det første opgør’ er yderst aktuel.

Fremmed - det første opgør 

Premiere: 6. marts 2025 i biograferne
Genre: Drama, thriller
Instruktør: Mads Hedegaard
Manuskriptforfattere: Mads Hedegaard, Christian Bengtson og Jesper Fink
Medvirkende: Angela Bundalovic, Danica Curcic m.fl.
Land: Danmark
Længde: 1 time og 56 minutter

En dansk film om et voldsomt opgør i stenalderen lyder både ambitiøst – og måske en smule risikabelt. Men Mads Hedegaards debutfilm ’Fremmed - det første opgør’ er både vellykket, rørende og overraskende aktuel i sin tematik, der trækker tråde gennem tusinder af års historie.

Ganske enkelt ved at være funderet i helt basale og almenmenneskelige følelser, der sandsynligvis ikke har ændret sig synderligt i deres grundform siden dengang.

Frygten for det fremmede

Det danske stortalent Angela Bundalovic, som vi blandt andet har set i Nicolas Winding RefnsCopenhagen Cowboy’, spiller hovedrollen som den unge kvinde Aathi, der tilhører stenalderstammen Solens Folk – de første, der har lært sig selv at bruge ild og dyrke jorden.

Vi møder hende og hendes familie på vej op ad en flod i det sydlige Danmark for 6.000 år siden, på jagt efter et sikkert sted i de frodige skovområder, hvor de kan skabe en fremtid for hele deres stamme. Men da de kommer frem til det sted, deres spejdere har markeret, bliver det hurtigt tydeligt, at noget er helt galt – for det nybyggede stammehus er forladt og øde.

Snart efter ved de hvorfor, for familien ender i en fatal konfrontation med jægerstammen Hjortens Folk, der ser dem og deres moderne levevis som en trussel mod deres egen fortsatte eksistens. Og derfor som noget, der må udryddes, før det slår rødder.

Store spørgsmål

Det lykkes Aathi at flygte sammen med sin lillebror. Men da han kommer alvorligt til skade, ser hun ingen anden udvej end at opsøge Hjortens Folk – selvom de dræbte hendes familie. Her møder hun især modstand fra Oomo (stærkt spillet af Danica Curcic), der kun føder døde børn og frygter, at Aathi vil forbande Hjortens Folk – og hende selv – yderligere.

Ikke ligefrem det bedste udgangspunkt for en ny tilværelse. Men Aathi ved, at kun ved at indordne sig, vil hun få mulighed for at flygte. Og måske ligefrem også få hævn. Mens hun lurer på chancen, går dagene i konstant spænding. For Aathi er kun tolereret, ikke accepteret. Selv ikke da hun skænker stammen det, de tørster allermest efter.

Det store spørgsmål er, om det vil lykkes hende at redde sig selv – og sin bror? Og om hun kan nå at advare resten af sin stamme, der sandsynligvis allerede er på vej, lykkeligt uvidende om den fare, der venter dem.

Højaktuel

Under det åbenlyse og velfungerende drama om Aathis kamp for overlevelse, gemmer sig en lang række universelle emner, der bygger bro over tid og sted. Det handler om overlevelse, men det handler også om frygt, tro, hævntørst, list, kærlighed og meget store ofre.

Kort sagt alle de elementer, de allerstørste dramaer gennem tiden har kredset om. Simpelthen fordi de er så grundlæggende menneskelige.

Vi ønsker alle at leve i fred, tryghed og kærlighed med vores nærmeste. Vi frygter det fremmede og ukendte, der virker som en trussel og ikke som en ellers oplagt mulighed for at udvide vores horisont og forståelse – som jægerstammen, der forkaster både ild, sol- og korndyrkelse som det rene djævelskab.

Det gør, at Fremmed - det første opgør føles meget aktuel, selvom den foregår for adskillige tusinde år siden. Faktisk er der noget evigtgyldigt over beskrivelsen af had og frygt overfor det fremmede og af, hvor skrøbeligt livet kan føles, når det trues udefra. Og hvor svært det kan være at åbne sit hjerte og sind over for det, der er anderledes.

Tænk, at en stenalderfilm kan føles så meget som en film til tiden. Men det gør den!

Føles ægte

Derudover skal Mads Hedegaard og hans medforfattere, Jesper Fink og Christian Bengtson, have stor ros for det kolossale forarbejde, der ligger i filmen. Blandt andet har Mads Hedegaard konsulteret eksperter, for at gøre tidsbilledet så troværdigt som det kan blive – inklusive at få sprogforsker Tobias Søborg til at udarbejde hele to nye fiktive sprog til de to stammer i filmen, med udgangspunkt i, hvordan et stenaldersprog kunne have lydt.

Det kan i den grad mærkes i den færdige film. I modsætning til mange andre historiske film – ingen nævnt og ingen glemt – føles ’Fremmed – det første opgør’, der er optaget on location i Ungarn, som et ægte og interessant indblik i et muligt stenalderliv. Eller i hvert fald som et kvalificeret bud.

Mads Hedegaard har tidligere fået stor ros, både herhjemme og i udlandet, for sin dokumentarfilm ’Kim Kanonarm og rejsen mod verdensrekorden’ fra 2021. Med ’Fremmed - det første opgør’ viser han, at han mestrer alle genrer. Og at han ikke er bange for at tage en chance, hvis der er en god historie, der presser sig på.

Det bliver spændende at følge hans videre rejse gennem det danske filmland.

Vil du lytte til Vi Elsker Serier? Så lyt til vores podcast 'Det, vi elsker', hvor vi en gang om ugen dykker ned i de største nyheder fra kulturens verden. Du kan lytte til podcasten i appen Ally, i Apples podcast-app eller på Spotify:

Del artikel

Andre Film | Anmeldelser

Mest læste