Anmeldelse af Badehotellet sæson 7

Den syvende sæson af Badehotellet er skyllet over skærmen sammen med det billedskønne badevand ved Vesterhavet, hvor serien endnu engang udspiller sig med vores sædvanlige gæster.

Soldater på Andersens Badehotel

Årstallet hedder nu 1940, og konsekvenserne af Anden Verdenskrigs begynder at melde sig for de danske sommerferiegæster. Allerede i første afsnit i Skagensbanen mod Andersens Badehotel oplever gæsterne, at de tyske soldater fylder kupeerne både fysisk men også i sindet.

Soldaternes tilstedeværelse bekymrer gæsterne, og de længes efter badehotellets ro og magelighed. Det skal selvfølgelig vise sig, at bekymringerne sker med god grund, for deres tid på hotellet bliver ikke uden tilstedeværelse af krigen, der optrappes i resten af landet og verdenen.

Et par uskyldige drengestreger leder til, at tyskerne får øje på Andersens Badehotel, og snart bliver en tysk løjtnant forblændet af hotellets nye bestyrer Amandas (Amalie Dollerup) selvstændighed og skønhed. Da vores allesammens entertainer og dramatiker Hr. Weyse (Jens Jacob Tychsen) er blevet en stor filmstjerne, der ikke kan komme frem i verden uden at skrive et hav af autografer, har tyskerne naturligvis også interesse i at lade sig underholde af netop ham. Den kunstneriske sjæl er nu nødsaget til at forholde sig mere politisk til sit fag og erhverv end nogensinde før og er derved også påtvunget at tage et standpunkt og vælge en politisk holdning til situationen.

Intriger i Frigh-familien

Ligeledes for Fru Frigh (Anette Støvelbæk), tobaksdirektøren, kan krigen mærkes, da fabrikken har været nødsaget til at skære ned og afskedige medarbejdere, hvilket skaber interne intriger i familien. Datteren, Bertha Frigh (Lucia Vinde Dirchsen) kæmper en interessant kamp mod de traditionelle kønsroller, da hun ikke har fundet sig en mand fra sejlklubben, som moderen håber, men en af fabrikkens medarbejdere, spillet af en lidt malplaceret casting, Aske Bang (Oscar nomineret i 2016 for en kortfilm).

Frøken Frighs oprør og moderens dobbeltmorale er et emne, der forhåbentlig får lov til at udfolde sig i senere sæsoner. Apropos kønsroller så bor Grev Ditmar (Mads Wille) og Philip Dupont (Sigurd Holmen le Dous) nu sammen på hotellet og holder endnu deres forhold hemmeligt. Men også her skaber krigen problemer i familien, og Grev Ditmars lille 7-årige søn ankommer til hotellet i fuld nazi uniform, og for første gang træder Grev Ditmar i karakter som far.

En far, som bestemt ikke træder i karakter, er gode gamle og møgsure Grosserer Madsen (Lars Ranthe) som sammen med August Molin (Søren Sætter-Lassen) tjener penge på tyskernes tilstedeværelse i Danmark. Dette skaber gnidninger udover de sædvanlige hyggelige småskænderier i Hr. og Fru. Madsens ægteskab og bliver til sidst altafgørende for hotellets fremtid.

Et forfriskende alvor i Badehotellet

Tidens alvor er til at mærke i denne sæson af Badehotellet, og balancen mellem at være et festligt dansk lystspil og en historie om en grusom del af verdenshistorien fungerer fantastisk. Badehotellet har i dens foregående sæsoner været et hjerteligt, folkekært og morsomt portræt af danskerne. Dette er også tilfældet med sæson 7, som heldigvis ikke forsøger sig med at være en dramatisk fortælling om Anden Verdenskrig. Det har mange gjort før, og gjort godt.

Dog har serien fået en forfriskende alvor, som klæder den, uden at gå på kompromis med seriens DNA. Udover at Hr. Weyse eftersigende skulle synge sangen Take it Easy et år før, den oprindeligt er indspillet, så finder jeg Badehotellet sin tid respektabel, og en imponerende tidslomme er endnu engang skabt.

Sæsonens afslutning er mere dramatisk end nogensinde før og lægger op til en spændende sæson 8, og alvoren mærkes gennem Hr. Weyses udgave af Man binder os på hånd og mund, som giver gåsehud og bliver den sidste, og efter min mening bedste, scene fra de seks afsnit, som serien skyller på land.

De mange smukkes skud af klitterne, stranden og vandet giver mig lyst til at opgive min drøm om en eksotisk sydlandsrejse og erstatte den med en sommer ala Badehotellet. Jeg håber der er ligeså muntert og hjemmeligt, når vi ses igen næste sommer, men jeg tvivler.

Instruktør: Hans Fabian Wullenweber, Jesper W. Nielsen
Manuskriptforfatter: Stig Thorsboe, Hanna Lundblad
Medvirkende: Amalie Dollerup, Jens Jacob Tychsen, Anette Støvelbæk, Lucia Vinde Dirchsen, Aske Bang, Mads Wille, Sigurd Holmen le Dous, Lars Ranthe, Søren Sætter-Lassen