Anmeldelse: ’Westworld’ har ikke udnyttet de to års pause til noget positivt

Androide / Foto: Westworld/HBO Max

Fjerde sæson af ‘Westworld’ begår de samme fejl som i tredje sæson, og kombinerer dem med en række nye.

Anmeldelsen er baseret på de tre første afsnit.

Christina vågner op i sin seng og går videre med sit lille liv i fremtidens udgave af en amerikansk storby, hvor alt er i stilrent design, hvidt og miljømæssigt korrekt. Hun arbejder som forfatter for et spilfirma, hvor hun skriver historierne for de karakterer, der ikke er i front.

Hun er tilbagetrukken og genert og gider ikke rigtig dating og alt det der.

Men hendes telefon kimer løs, og da hun endelig konfronteres af personen i den anden ende, påstår han, at han har levet det liv, hun har skrevet til én af hendes historier. Manden træder ud fra kanten af et højhus kort efter at have konfronteret Christina med sine beskyldninger.

Christina spilles af Evan Rachel Wood, der i tre sæsoner har været én af hovedpersonerne i Westworld. Her var navnet Dolores, og hun mødte sit endeligt – igen – i slutningen af sæson tre.

Hvad der helt præcist ligger bag Woods nye persona, og hvordan tingene er endt, som de er, er endnu uklart, da der i skrivende stund, kun er udgivet tre afsnit af denne fjerde sæson.

Men flere ting går igen.

Familiar faces

Ed Harris spiller stadig The Man In Black, Thandie Newton er stadig den hårdtslående bordelmutter, Maeve, og Aaron Paul er tilbage som Caleb, der spillede en stor rolle i plottet i tredje sæson.

Alting foregår syv år senere, og verden har tilsyneladende bevæget sig videre fra de computerstyrede kunstige mennesker, men det ville der jo ikke være særligt meget sjov ved, så ikke rigtigt.

Det gennemgående formål i Westworld er stadig at sikre Værterne (The Hosts på engelsk) en plads i den virkelige verden, og det ser tilsyneladende ud til ikke at være muligt, så længe der findes mennesker.

Så målet er dermed også det samme.

Én ting, der ikke er det samme, er det, der gjorde de første to sæsoner til noget helt særligt. Og noget af det, der gjorde, at jeg stoppede med at se videre efter tredje afsnit af tredje sæson. (Jeg har dog set resten for at kunne lave en kvalificeret anmeldelse, men mit indtryk har ikke ændret sig.)

What’s the time?

Hele første sæson var en tour de force af fremragende storytelling og fint udførte finesser som flere forskudte tidslinjer og skjulte identiteter. Anden sæson lænede sig kraftigt op ad fortælleformen i Christopher Nolans oversete film Memento og lod seerne langsomt opdage, hvad der egentlig var sket i parken, mens plottet sideløbende udfoldede sig. (Der er ikke tale om plagiat, da Westworlds skaber, Jonathan Nolan, også skrev historien bag broderens film.)

Tredje sæson gik all-in på frygten for kunstige intelligenser og menneskehedens uundgåelige kurs mod selvudslettelse. Det var et naturligt næste skridt i forhold til den måde, som de tidligere sæsoner havde arbejdet sig op til konflikten mellem Værterne og menneskerne i den virkelige verden.

Men hvor Westworld tidligere har benyttet sig af en form for storytelling, der har beroet på finesse og en leg med mængden af information, der blev sluppet løs, blev tredje sæson mere et sci-fi drama, som vi har set dem til hudløshed.

Det var en skam, for serien har virkelig leveret varen i de tidlige sæsoner.

Og med tre afsnit i kassen af sæson fire, ser det ud til at være mere af samme skuffende … skuffe.

Parklife

Et stort overraskelsesmoment i tidligere sæsoner er, hvem der er Vært, og hvem der er menneske. Ligesom i Blade Runner har det også været usikkert og uvist for karaktererne selv, da de har haft uransagelige handlemønstre programmeret ind i deres kerne.

I tredje og fjerde sæson, bruges det i stedet som en trussel, og det er kun ”de gode”, der ikke ved det.

Parkens rolle i de tidlige sæsoner var også med til at skabe en besnærende og inddragende verden, hvor det lignede noget, vi havde set før, men hvor alt i virkeligheden kunne ske.

De senere sæsoners fremtidsvisioner for USA anno 2100 ligner en billig designøvelse, og den føles hverken fremmed eller inddragende.

Look at me!

Tredje sæsons største svaghed var, at det virkede mest som om, forfatterne ikke kunne lide den del med parken og hellere ville skrive sci-fi end western. I fjerde sæson er det blevet endnu værre.

For nu virker det som om, de ikke rigtigt gider skrive noget, der giver mening.

Historien om Evan Rachel Woods nye liv er undtagelsen, for de andre store plotlinjer beskæftiger sig mest med at vise seerne, hvad der er sker i de syv år siden tredje sæson, og i stedet for at lade hovedpersonerne opdage plottet, har de mere travlt med at indhente det skete, der i stedet for at blive vist skal fortælles.

Og nogle gange så hårdhændet, at det virker unaturligt og på ingen måde hænger sammen med personernes motivation.

Tough act to follow

Det er måske nok urimeligt at bede en serie om at holde niveauet fra starten efter 36 afsnit, men det er set før. Og det er såmænd ikke fordi, der ikke sker noget i Westworld. Der er masser af action, men det kunne lige så godt være i en anden kontekst, og så giver det ikke så meget mening.

Første sæson var virkelig et mesterværk. Fra start til slut. Både historien, skuespillet, verdenen, det visuelle og lydsiden spillede sammen til perfektion.

Fjerde sæson er en træt udgave af efterspillet, og karakterernes historier er så langt fra der, hvor de startede, at det er svært ikke at blive forvirret og frustreret, når så skribenterne lægger et callback eller en homage til ”de gamle dage” ind midt i det hele.

Har du ikke set noget af det, så lad dig nøjes med to sæsoner, og tænk på Westworld som en genistreg.

For det var den.

Fakta om ’Westworld’:
Skabt af: Jonathan Nolan, Lisa Joy, Will Soodik
Instrueret af: Richard Lewis, Craig William Macneill, Hanelle Culpepper m.fl.
Medvirkende: Evan Rachel Wood, Ed Harris, Thandie Newton, Aaron Paul m.fl.
Sæson: 4
Afsnit: 8 (3 er anmeldt)
Varighed: ca. 52 minutter
Produktionsland: USA
Dansk Streamingtjeneste: HBO Max

LÆS OGSÅ: Traileren til afslutningen på ‘The Walking Dead’ er kommet

LÆS OGSÅ: Anmeldelse: ‘Orkestret’ er den sjoveste serie jeg har set i år!

LÆS OGSÅ: QUIZ: Hvor stærk er du i disse serier, der er perfekte til sommerferien?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

You May Also Like