Anmeldelse: Saoirse Ronan viser, hvorfor hun er en af de bedste skuespillere lige nu i ’Blitz’
Blitz
Streamingtjeneste: Apple TV+
Premieredato: 22. november 2024
Genre: Drama
Instruktør: Steve McQueen
Manuskriptforfatter: Steve McQueen
Medvirkende: Elliott Heffernan, Saoirse Ronan, Harris Dickinson, Benjamin Clementinge, Kathy Burke, Paul Weller, Stephen Graham m.fl.
Land: England
Spilletid: 2 timer
Bombens hylen er øredøvende, som den skærer igennem luften på vej ned mod sit mål ligesom utallige andre af samme slags.
Vi er i starten af 1940'erne, og London er i gang med at blive sønderbombet af nazisterne. Blitzen, som den otte måneder lange bombekampagne kaldes, smadrer mange hjem. Lille George (Elliott Herffernan), hans mor Rita (Saoirse Ronan) og morfar Gerald (Paul Weller) flygter hver nat fra deres hjem og ned i undergrunden.
Enten i et decideret beskyttelsesrum eller, hvis der er overfyldt alle steder, ned i metroen.
Som så mange andre bekymrede forældre står det klart for Rita, at byen ikke er et sikkert sted for George. Derfor sender hun ham afsted med tog nordpå. Utallige børn blev sendt afsted på den måde, men knægten er viljestærk og savner sin mor.
Derfor springer George af toget og begiver sig tilbage mod London. Men selv om han er kommet til byen, er der alligevel lang vej hjem.
Og på den rejse møder han både nye venner og også skumle og hensynsløse personager, der forsøger at lave profit på krigens rædsler.
Instruktør og manuskriptforfatter Steve McQueen har markeret sig som en af fremmeste formidlere af moderne engelsk historie set fra perspektivet på dem, resten af samfundet har kigget ned på.
Hunger om sultestrejkende IRA-fanger, antologifilmserien Small Axe om livet for vestindiske immigranter og deres efterkommere i London og så lige den amerikanske afstikker, det Oscarvindende slavedrama 12 Years a Slave.
Med Blitz sætter han en ny lup på briternes forhold til race og ligestilling. Resultatet er et rørende realistisk eventyr om at finde sin plads i verden.
Ung åbenbaring i hovedrollen
Debutanten Elliott Heffernan er en åbenbaring som George.
Uanset om drengen bliver udsat for afstumpet racisme eller ser andre børn dø for sine øjne, sælger han rædslerne perfekt.
Omvendt er hans glæde så smittende, at det er umuligt ikke at blive berørt. Scenerne sammen med Saoirse Ronan og, især, Benjamin Clementine går direkte ind og prikker til tårekanalerne. Ikke på følelsesporno-måden, men fint og forståeligt i forhold til, hvad George går igennem i det øjeblik.
Bevares, Hans Zimmer er en mester i at sætte musikken helt korrekt, når de store følelser skal i spil. Men man føler sig ikke manipuleret til en bestemt følelse.
Det er den stærke historie, der fremtvinger grin eller tårer.
Anmeldelse: ’Silo’ er fandme god, rent ud sagt!
Blitz er en film med flere lag, som man med fordel kan se flere gange. Hver gang dukker nye detaljer op. Især de imponerende baggrunde rummer mange sjove og spændende ting. Det taler ind i den perfektionisme, der altid har været en del af McQueens varemærke.
Udover at have en fornem fornemmelse for, hvornår det er nødvendigt at vise verdens brutalitet lige på og hårdt, er han også en mester i at finde håbet.
Hjerteskærende godt
Troen på det gode i mennesket er til stede i alle McQueens film, men det kæmper hver gang en hård kamp. George har det svært med at være en lille sort dreng i en meget hvid verden. Da han møder den nigerianske immigrant Ife (Clementine) siger han i første omgang, at han ikke er sort.
Men efter at have fulgt rundt med den myndige og elskværdige ARP-vagt (Air Raid Precaution) og set, hvordan han gebærder sig, tør drengen stå ved sin hudfarve. Det er enormt stærkt øjeblik, som får flot lov til at stå alene i passende tid, inden virkeligheden ødelægger den gode stemning.
Blitz er forudsigelig på den måde, at når først man har regnet ud, at George kommer til at opleve krigens mareridt helt tæt på, sidder man konstant med en lille skepsis, hver gang han møder nogle nye mennesker.
Farer lurer overalt. Med datidens britiske stiff upper lip er det ikke noget, man behøver at gøre noget unødigt ud af. Facader skal opretholdes. I et radioindslag, som skal bruges som moraleboost, protesterer nogle af arbejderne live i radioen.
Anmeldelse: Spionserien ’Slow Horses’ bliver bare bedre og bedre
Den slags blamage kan man ikke have hængende på sig, og fyringer må til for at statuere et eksempel. Med tanke på, at vi er på en tid, hvor det ikke ligefrem vrimler med jobmuligheder, fremstår det lettere afstumpet. Men sådan er kapitalismen nu engang.
Blitz er et voldsomt og effektivt angreb på både sanserne og følelserne. Elliott Heffernan er et fund som George, og Saoirse Ronan viser endnu engang, hvorfor hun er en af de bedste skuespillere lige nu.
Filmen vækker minder om Guillermo del Toros film med børn i fokus. Der bliver barndommens naivitet også udfordret hjerteskærende, men modsat den mexicanske instruktør fantasifulde fortællemåde, fastholder McQueen historien i ubarmhjertig realisme. Det er hårdt og fremragende håndværk.
Vil du lytte til Vi Elsker Serier? Så lyt til vores podcast 'Det, vi elsker', hvor vi en gang om ugen dykker ned i de største nyheder fra kulturens verden. Du kan lytte til podcasten i appen Ally, i Apples podcast-app eller på Spotify: