True Crime: Anmeldelse af The Jinx

AfKarsten
28. september 2016
serial

Efter jeg selv så den super spændende krimidokumentar, Making a Murderer, gik jeg på jagt efter mere af samme kaliber.

Udover Serial, som jeg virkelig var vild med, og som du kan læse meget mere om lige her, så er The Jinx absolut mindst ligeså godt!

Kender du udtrykket at jinxe? Det betyder noget i retning af, at man ødelægger tingene for sig selv eller andre, fordi man bliver for skødesløs eller arrogant. F.eks. hvis du nu højlydt proklamerer, at du helt sikkert vinder billetterne til gallapremieren på Westworld lige her: Vind billetter til WESTWORLD GALLAPREMIERE! og du så taber, så kan man sige, at du har jinxet det ved at sige, at du vandt! Man kan også være en jinx, og så er man en ulykkesfugl og en, man skal holde sig fra. Begge forklaringer passer glimrende på Robert Durst, der er hovedpersonen i HBOs krimidokumentar fra 2015, The Jinx.

Robert Durst er en troubled rigmandssøn af en succesrig ejendomsmogul og har en hel del med i bagagen. En dag i 1982 forsvandt hans kone, Kathy, i 2000 blev forfatteren Susan Berman henrettet og i 2001 fandt man Dursts nabo parteret. Midt i det hele stod Robert Durst, der ikke er blevet dømt for noget af det, men alligevel er blevet totalt afskåret fra sin familie og deres privilegerede liv.

I dag (2015) er Robert Durst en lille, gammel og spinkel mand, der på egen opfordring har taget kontakt til instruktøren af dokumentaren for at lade sig interviewe, så han kan fortælle sin version. Undervejs får vi sympati med Durst, der virker både ensom og misforstået af sin familie og verden. En mand der var på de forkerte steder på de forkerte tidspunkter og nu er helt alene uden noget familie, der vil kendes ved ham. Under interviewene kan man se, hvordan han nervøst fortæller sin historie med alle sine tics og fremstår som en haltende hundehvalp, der aldrig har fået fjernet tornen. Men instruktøren tager ikke uden videre Dursts ord for gode varer, og han fact-tjekker imellem snakkene for selv at finde hoved og hale i Dursts usædvanlige liv. Imens du selv tror, at det ikke kan blive mere mærkværdigt, tager serien en drejning både du og nok også seriens instruktør sent vil glemme.

Undervejs kan det blive en lille smule tungt for nogen, og jeg havde det lidt svært ved afsnit tre, men du ikke give op. De sidste par afsnit leverer til fulde – tro mig, du bliver ikke skuffet. The Jinx er en krimidokumentar, der bliver hos dig lang tid efter, at du har slukket for fjernsynet.

Hvis du vil give dig i kast med den, så gør dig selv en tjeneste og lad være med at tjekke hvem Robert Durst er nu, for der er sket lidt udvikling siden dokumentaren. Vent med det til bagefter – du vil ikke kunne lade være!

The Jinx kan ses på HBO Nordic.