Anmeldelse af Bäckström afsnit 1 og 2

Findes der hyggelige krimiserier? Ja, det gør der. Findes der krimiserier med god humor? Ja, det gør der. Findes der krimiserier med en hovedperson, man elsker at hade? Ja, det gør der. Findes der en serie med alle tre egenskaber? JA!

Sådan en serie er C Mores nye serie Bäckström, for baseret på de første to afsnit tyder den på at blive én af de serier, som jeg kommer til at hygge mig med og more mig over.

Fremragende skuespil af Kjell Bergqvist

Seriens ultimative stærkeste kort er Evert Bäckström, som spilles fremragende af Kjell Bergqvist (Springfloden, Monica Z). Bäckström er politimand i en drabsafdeling, men ikke bare hvilken som helst politimand; han er landets bedste drabsforsker, og så er han tilmed ubehøvlet.

Vi møder ham første gang, da han er på vej ind i studiet til, hvad der ligner et ugentligt talkshow, hvor han og en advokat konkurrerer om at skyde de mest upassende kommentarer af om tidens nyheder. På vej derind ringer politikommisæren, den underkuedeToivonen (Pekka Strang) med et ønske om at få Bäckström til at lede en ny sag. Men da sagen drejer sig om et pengetransportrøveri, hvor en politimand er skudt, men ikke død, vil Bäckström under ingen omstændigheder lede efterforskningen, da sagen ikke er drabssag. I stedet tilkommer den opgave Bäckströms kollega, den unge Ankan Carlsson (Agnes Lindström Bolmgren). På åben skærm kalder Bäckström efterforskningen for en hattifnatefterforskning og har dermed slået fast, hvor elendigt, han synes, den sagen undersøges.

Kranie på en øde ø

Som handlingen skrider frem, skal det dog vise sig, at Bäckström alligevel kommer til at få noget at gøre med røveriet – til stor irritation for Carlsson, for Bäckström accepterer bestemt ikke, at hun leder efterforskningen. Inden da får den ubehøvlede drabsefterforsker dog en ny sag at kaste sig over, for en morgen banker naboens dreng, Edvin, på døren med noget af en overraskelse. Edvin har været på spejderlejr og har dagen forinden fundet et kranie på den øde ø Ulykkesøen. Kraniet har han, uden at fortælle sin magtsyge spejderleder om sit fund, taget med hjem for at vise det til Bäckström, som åbenbart lærer denne nabodreng op som drabsefterforsker helt og aldeles upædagogisk.

I Bäckströms sofa sidder de derfor og analyserer kraniet sammen, og drengen kommer frem til, at det stammer fra en asiatisk kvinde i 30’erne, og at hun er et blevet dræbt af et skud. Bäckström er stolt over sin lille hjælper og sætter straks en efterforskning i gang, men hans grove attitude på politistationen volder ham nu problemer, for som hævn sætter Toivonen to sårede betjente, der aldrig før har sat deres (sårede) ben i drabsafdelingen, til at hjælpe sammen med Carlsson og et par andre. Bäckström raser over beslutningen, for hans efterforskning er naturligvis den vigtigste i verden, og han kalder derfor de to politimænd for både ”paraatleter” og ”krykhusarer”, i deres påhør.

Perfekt timet replikker i Bäckström

Den lille gruppe efterforskere kaster sig over at opklare, hvorfor og hvordan kraniet er havnet på øen. Jeg holder allerede af denne lille gruppe, som driller hinanden, og som på en lidt kluntet måde kommer fremad i efterforskningen. I denne sammenhæng skal der lyde et stort cadeau til instruktøren Jonathan Sjöberg (Hidden – Den Førstfødte, Forbandet), der får timet replikkerne, særligt de sjove, til perfektion, og jeg er spændt på, om denne tendens varer ved i seriens sidste fire episoder, idet instruktørstolen i afsnit 4-6 skifter ejer til Amanda Adolfsson (dramaserien Eagles).

I seriens andet afsnit tilsættes Bäckström et yderligere lag, for udover at være grov i munden, får vi nu også lov til at se ham som sårbar, da noget i hans fortid plager ham. Denne egenskab klæder den ellers ubehøvlede politimand, og jeg glæder mig til at finde ud af, hvad Bäckström gemmer på, og måske kan dette lag også give en dybde til plottet, som ind til videre er det eneste, jeg savner en smule mere gods i.

Jonathan Sjöberg er udover at være instruktør også seriens hovedforfatter, men i seriens sidste tre afsnit har han fået assistance af manuskriptforfatteren Dennis Magnusson, som også har skrevet Box 21 om den rumænske Lidia, der lokkes til Sverige for at få et bedre liv, men i stedet tvinges ind i prostitution. Jeg er ligeledes spændt på at se, hvad han kan bidrage til serien med.

Anden sæson aflyst i USA

I 2015 lavede Far Field Productions og 20th Century Fox Television en amerikansk udgave af serien (Backstrom), som også var baseret på Leif G. W. Perssons bøger. I denne version spillede Rainn Wilson (The Office) hovedrollen som Bäckström, og Genevieve Angelson (House of Lies) spillede rollen som Nicole Gravely (Ankan Carlsson i den svenske Bäckström). Fox stoppede serien efter bare én sæson, men jeg håber ikke, at samme skæbne kommer til at ske for denne svenske udgave, for jeg er faktisk ganske godt underholdt af det fortræffelige skuespil og de sjove og upassende kommentarer, der er så godt timet, at jeg en gang imellem klapper lidt i hænderne.

Instruktør: Jonathan Sjöberg (afsnit 1-3) og Amanda Adolfsson (4-6)
Manuskriptforfatter: Dennis Magnusson, Leif G. W. Persson og Jonathan Sjöberg
Medvirkende: Kjell Bergqvist, Agnes Lindström Bolmgren, Filip Berg, Peshang Rad, Livia Millhagen, Anders Mossling, Rolf Lydahl, Malgorzata Piecynska, Sandra Yi Sencindiver, Elvis Stegmar m.fl.