Anmeldelse af Bäckström afsnit 1 og 2

AfTrine Jerichau Roslev
22. marts 2020

Findes der hyggelige krimiserier? Ja, det gør der. Findes der krimiserier med god humor? Ja, det gør der. Findes der krimiserier med en hovedperson, man elsker at hade? Ja, det gør der. Findes der en serie med alle tre egenskaber? JA!

Sådan en serie er C Mores nye serie Bäckström, for baseret på de første to afsnit tyder den på at blive én af de serier, som jeg kommer til at hygge mig med og more mig over.

Fremragende skuespil af Kjell Bergqvist

SpringflodenMonica Z

Vi møder ham første gang, da han er på vej ind i studiet til, hvad der ligner et ugentligt talkshow, hvor han og en advokat konkurrerer om at skyde de mest upassende kommentarer af om tidens nyheder. På vej derind ringer politikommisæren, den underkuedeToivonen (Pekka Strang) med et ønske om at få Bäckström til at lede en ny sag. Men da sagen drejer sig om et pengetransportrøveri, hvor en politimand er skudt, men ikke død, vil Bäckström under ingen omstændigheder lede efterforskningen, da sagen ikke er drabssag. I stedet tilkommer den opgave Bäckströms kollega, den unge Ankan Carlsson (Agnes Lindström Bolmgren). På åben skærm kalder Bäckström efterforskningen for en hattifnatefterforskning og har dermed slået fast, hvor elendigt, han synes, den sagen undersøges.

Kranie på en øde ø

I Bäckströms sofa sidder de derfor og analyserer kraniet sammen, og drengen kommer frem til, at det stammer fra en asiatisk kvinde i 30’erne, og at hun er et blevet dræbt af et skud. Bäckström er stolt over sin lille hjælper og sætter straks en efterforskning i gang, men hans grove attitude på politistationen volder ham nu problemer, for som hævn sætter Toivonen to sårede betjente, der aldrig før har sat deres (sårede) ben i drabsafdelingen, til at hjælpe sammen med Carlsson og et par andre. Bäckström raser over beslutningen, for hans efterforskning er naturligvis den vigtigste i verden, og han kalder derfor de to politimænd for både ”paraatleter” og ”krykhusarer”, i deres påhør.

Perfekt timet replikker i Bäckström

Hidden – Den FørstfødteForbandetEagles

I seriens andet afsnit tilsættes Bäckström et yderligere lag, for udover at være grov i munden, får vi nu også lov til at se ham som sårbar, da noget i hans fortid plager ham. Denne egenskab klæder den ellers ubehøvlede politimand, og jeg glæder mig til at finde ud af, hvad Bäckström gemmer på, og måske kan dette lag også give en dybde til plottet, som ind til videre er det eneste, jeg savner en smule mere gods i.

Jonathan Sjöberg er udover at være instruktør også seriens hovedforfatter, men i seriens sidste tre afsnit har han fået assistance af manuskriptforfatteren Dennis Magnusson, som også har skrevet Box 21 om den rumænske Lidia, der lokkes til Sverige for at få et bedre liv, men i stedet tvinges ind i prostitution. Jeg er ligeledes spændt på at se, hvad han kan bidrage til serien med.

Anden sæson aflyst i USA

BackstromThe OfficeHouse of LiesBäckström

Instruktør: Jonathan Sjöberg (afsnit 1-3) og Amanda Adolfsson (4-6)