Anmeldelse af Fleabag sæson 1

Denne anmeldelse giver dig godt nyt, hvis du ligesom os på Vi Elsker Serier-redaktionen er seriebesat, og efterhånden har været igennem de klassiske streamingtjenester, men stadig mangler en nye serie at kaste dig over.

En helt fantastisk lille perle, Fleabag er nemlig (indtil videre) kun tilgængelig på Amazon Prime, da den er en co-produktion mellem BBC og amerikanske Amazon. Jeg vil dog anbefale dig at vove dig ud på det nye territorie, for Fleabag er en fantastisk skøn lille overset serie.

Fleabag kæmper med et kaotisk indre

Titlen Fleabag betyder, oversat fra britisk, beskidt eller usoigneret, men det er nu ikke vores hovedpersons ydre, den er gal med. Det er Phoebe Waller-Bridges karakters kaotiske indre, der er centrum for serien.

Fleabag er en ung kvinde i 20’erne bosat i London, hvor hun driver en café. Desværre er caféen en økonomisk fiasko, men den har en særlig betydning for Fleabag, og hun har svært ved at give slip. Ved første øjekast er Fleabag en livlig single, der lever livet uden bekymringer og fordomsfrit, men som serien skrider frem, får vi igennem flashback forståelse for, hvorfor caféen har så stor betydning for hende.

Hun har tidligere drevet cafeen med sin nu afdøde veninde, som i et desperat forsøg på opmærksomhed begik selvmord, selvom det egentlig ikke var intentionen. Det gigantiske trauma af at have mistet sin bedste ven håndterer Fleabag mildest talt dårligt. Hun fortsætter ufortrødent sit livlige singleliv med forskellige mandlige bekendtskaber. Nogle varer længere end andre, men fælles for dem alle er, at det for Fleabag kun handler om sex og sjov, ikke de store følelser.

Phoebe Waller-Bridge og Sian Clifford Foto: Amazon Studios

Fabelagtigt skuespil af seriens kvinder

Omkring sig har Fleabag nogle kvinder, som er komplet modsætninger af hende. Hendes enormt kontrolfikserede søster, Claire, lever et beige karriereliv og er næsten panisk angst for at være i rum med Fleabag grundet hendes uforudsigelige og ligefremme personlighed. På trods af det føler hun sig forpligtet til at passe på hende.

Deres far har efter morens død fundet sig en ny kvinde. Hun er spillet fuldstændigt eminent af Olivia Colman (kendt fra filmen The Favourite, serien The Night Manager og snart aktuelt i den nye sæson af The Crown som Dronning Elizabeth). Stedmoderen, som i øvrigt også var deres gudmor inden deres mors død, er ganske enkelt forfærdelig og fantastisk på samme tid. Meget få mennesker formår at pakke en decideret sviner så pænt ind og med så falsk et smil som hende. Ikke nok med at Phoebe Waller-Bridge spiller hovedpersonen Fleabag, så er hun er også skaber af serien, og hendes skildring af forskellige typer kvinder er fabelagtig.

En serie med humor og alvor

Familiedrama, trauma og singlelivet i slutningen af 20’erne er skildret realistisk og krydret med en kæmpe og til tider tåkrummende portion humor. Man skal dog lige vænne sig til, at karakteren bryder den fjerde væg og taler direkte til kameraet i ægte Carrie (Sex and The City) stil. Dog er det her væsentlig mere vellykket, da det skaber en intimitet og nærvær mellem os og Fleabag, og er samtidigt en afgørende faktor for den humor, der Fleabag til en fantastisk opløftende serie.

Selvom serien starter ud med at være sjov og fjollet, begynder den så småt at tage fat i temaer af mere alvorlig karakter, og Fleabags facade med sex og druk krakelerer stille og roligt, da hun så småt begynder at indrømme, hvor traumatisk en oplevelse det var at miste sin bedste ven, og hvor afgørende en rolle hun havde i den affære.

Phoebe Waller-Bridge Foto: Amazon Studios

En letfordøjelig serie

Skaberen Phoebe Waller-Bridge er et stærkt navn inden for serieverden. Hun er også idemager bag serien Killing Eve, som fremkaldte mindst ligeså meget begejstring som Fleabag, så der bliver holdt skarpt øje med hende i fremtiden.

Kort fortalt så er Fleabag en fantastisk opløftende og sjov serie, og kvinderne portrætteres eminent. Derudover er den let og nem fordøjelig, da første sæson er 6 afsnit, hvor hvert afsnit maksimalt varer 30 minutter. Når himlen er grå og regnen siler ned, så står Fleabag klar med et glimt i øjet til at levere et godt grin, og heldigvis er der en sæson to at gå i gang med, når først du har forelsket dig i Fleabag i sæson et.