Anmeldelse af Fleabag sæson 1

18. september 2019
Anmeldelse af Fleabag sæson 1

Denne anmeldelse giver dig godt nyt, hvis du ligesom os på Vi Elsker Serier-redaktionen er seriebesat, og efterhånden har været igennem de klassiske streamingtjenester, men stadig mangler en nye serie at kaste dig over.

En helt fantastisk lille perle, Fleabag er nemlig (indtil videre) kun tilgængelig på Amazon Prime, da den er en co-produktion mellem BBC og amerikanske Amazon. Jeg vil dog anbefale dig at vove dig ud på det nye territorie, for Fleabag er en fantastisk skøn lille overset serie.

Fleabag kæmper med et kaotisk indre

Fleabag

Fleabag er en ung kvinde i 20’erne bosat i London, hvor hun driver en café. Desværre er caféen en økonomisk fiasko, men den har en særlig betydning for Fleabag, og hun har svært ved at give slip. Ved første øjekast er Fleabag en livlig single, der lever livet uden bekymringer og fordomsfrit, men som serien skrider frem, får vi igennem flashback forståelse for, hvorfor caféen har så stor betydning for hende.

Hun har tidligere drevet cafeen med sin nu afdøde veninde, som i et desperat forsøg på opmærksomhed begik selvmord, selvom det egentlig ikke var intentionen. Det gigantiske trauma af at have mistet sin bedste ven håndterer Fleabag mildest talt dårligt. Hun fortsætter ufortrødent sit livlige singleliv med forskellige mandlige bekendtskaber. Nogle varer længere end andre, men fælles for dem alle er, at det for Fleabag kun handler om sex og sjov, ikke de store følelser.

Fabelagtigt skuespil af seriens kvinder

Deres far har efter morens død fundet sig en ny kvinde. Hun er spillet fuldstændigt eminent af Olivia Colman (kendt fra filmen The Favourite, serien The Night Manager og snart aktuelt i den nye sæson af The Crown som Dronning Elizabeth). Stedmoderen, som i øvrigt også var deres gudmor inden deres mors død, er ganske enkelt forfærdelig og fantastisk på samme tid. Meget få mennesker formår at pakke en decideret sviner så pænt ind og med så falsk et smil som hende. Ikke nok med at Phoebe Waller-Bridge spiller hovedpersonen Fleabag, så er hun er også skaber af serien, og hendes skildring af forskellige typer kvinder er fabelagtig.

En serie med humor og alvor

Sex and The CityFleabag

Selvom serien starter ud med at være sjov og fjollet, begynder den så småt at tage fat i temaer af mere alvorlig karakter, og Fleabags facade med sex og druk krakelerer stille og roligt, da hun så småt begynder at indrømme, hvor traumatisk en oplevelse det var at miste sin bedste ven, og hvor afgørende en rolle hun havde i den affære.

En letfordøjelig serie

Killing Eve, Fleabag,

Kort fortalt så er Fleabag en fantastisk opløftende og sjov serie, og kvinderne portrætteres eminent. Derudover er den let og nem fordøjelig, da første sæson er 6 afsnit, hvor hvert afsnit maksimalt varer 30 minutter. Når himlen er grå og regnen siler ned, så står Fleabag klar med et glimt i øjet til at levere et godt grin, og heldigvis er der en sæson to at gå i gang med, når først du har forelsket dig i Fleabag i sæson et.

Læs mere omAmazon Prime