Anmeldelse af Liar sæson 2

Så er fortsættelsen på den britiske psykologiske thriller og spændingsserie Liar igen på banen på HBO Nordic. Der er kridtet op til nye uventede twists i opklaringen af det store mysterium. Hvem slog den charmerende mandschauvinist og anerkendte kirurg Andrew Earlham ihjel og efterlod ham i ødemarken?

Joanne Froggatt indtræder igen i rollen som skolelæreren Laura Nielson, der i første sæson blev udsat for date rape af Andrew og måtte igennem et forståligt voldsomt og følelsesladet reaktionsmønster, da ingen troede på hendes anklage. Det viste sig, at Laura ikke var hans eneste offer men også fik hende selv og politiet til at tro, at hun måske bare havde bildt sig selv noget ind. Men hans kvalmende udnyttelse af kvinder som værende en fettish-metode, som han ikke havde tænkt sig at give slip på, gjorde ham besat, og han gik langt for at bevare sit gode ry og rygte. Det blev et spil med høje stakes, og Andrew endte med selv at blive det mest fatale offer.

Mange indgangsvinkler til historien

Sæson to byder på en masse intriger som hovedsageligt foregår imellem Laura og den kvindelige kriminalkommissær Karen Renton, som bliver tilknyttet efterforskningen. Der er rigtig mange indgangsvinkler til historien denne gang. Dette giver den et forfriskende pust, da man langt hen i fortællingen gentagne gange bliver i tvivl om, hvem som reelt står bag mordet på Andrew. Der er næsten ikke én eneste karakter med i denne sæson, som ikke har en mørk bagside eller tilknytning til dette drama, og som dermed er en vigtig brik i dette puslespil. Mange sandheder, som tidligere har været skrinlagt, kommer frem i dagens lys, og det udløser mange konsekvenser som små dominobrikker, der langsomt vælter og sætter dagens lys i helt nyt perspektiv.

Jeg må indrømme, at jeg rent faktisk var en del mere fanget af denne sæson end den forrige. Der var mere plot, mysterie og spænding denne gang. Måske hjalp det også, at man nu efter første sæson havde fået et billede af mange af karaktererne, og derfor nemmere kunne leve sig ind i det næste store drama, som udspiller sig i sæson to. For drama det er der masser af og gør denne opfølgende sæson af Liar til en spændende thrillerserie, som kun tog mig få dage at konsumere.

Ioan Gruffudd og Joanne Froggatt

Det er ikke en serie med betagende sceneri, flot kameraføring eller store kendte navne, som vi ofte ser på det store biograflærred. Dog har nogen muligvis tidligere stiftet bekendtskab med Ioan Gruffudd fra serien Forever og The Fantastic Four samt Joanne Froggatt, som bl.a. vandt en Emmy for bedste kvindelige birolle i dramaserien Downton Abbey. En ganske behagelig person, som jeg personligt var så heldig at møde på en lille fjern tropisk ø i Andamanerhavet, hvor hun formentligt var på en tiltrængt ferie efter de afsluttende optagelser på serien. Vi fik en kort hyggelig snak om britiske serier generelt. Og stor verdenskendt stjerne eller ej, så kan man godt blive lidt starstruck alligevel, når man pludselig sidder på en restaurant under varme himmelstrøg og har en dygtig skuespiller siddende ved siden af sig. Så er verden pludselig ikke så stor.

Er man til engelske spændingsserier eller måske allerede har set første sæson, så er sæson to af Liar helt klart værd at kaste et blik på for at få opklaret nogle af de spørgsmål, man er brændt inde med fra første sæson. Kan man undvære serien som helhed, ja. Men er den alligevel værd at se, helt klart ja! 😉

Instruktør: James Strong, Samuel Donovan, Chris Sweeney
Manuskriptforfatter: Harry og Jack Williams (Forsvundet)
Medvirkende: Joanne Froggatt, Ioan Gruffudd, Zoe Tapper, Katherine Kelly, Danny Webb m.fl.